Bitky, kopance aj zabitie. Ombudsman upozorňuje na policajné násilie

V mnohých z týchto prípadov boli zranenia, podľa ombudsmana Róberta Dobrovodského, zaznamenané aj lekármi pri prijatí dotknutých osôb do výkonu väzby. Ombudsman sa odvoláva na poslednú správu z návštevy Slovenska, ktorú pripravil Európsky výbor na zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania.

Vláda sa zaoberala správou európskeho výboru tento rok vo februári. Rezort spravodlivosti reagoval, že kritika „nepresahuje mieru obvyklú pri vypracúvaní podobných správ a nezakladá sa na zjavne nepodložených skutočnostiach“. Rezort informoval, že problémové otázky bude vláda a kompetentné orgány riešiť postupne, s prihliadnutím na dostatok financií a na technickú a časovú náročnosť.

Ombudsman požiadal zaradiť mimoriadnu správu o policajnom násilí na najbližšiu schôdzu parlamentu. Opozícia v utorok vyzvala, aby sa o správe rokovalo už na aktuálnej schôdzi. Vládna zostava to však hlasovaním v pléne národnej rady odmietla.

Smrť v Košiciach

Ombudsman z vlastnej iniciatívy preskúmal úmrtie človeka vlani v novembri po zásahu policajtov z obvodného oddelenia v Košiciach - Nad jazerom. Muž sa tam pokúsil o krádež alkoholu. Policajti poškodeného napadli v tzv. sanitárnej miestnosti obchodného domu.

„Po prezretí kamerového záznamu som bol zaskočený mimoriadnou brutalitou útoku, ktorý nebol odôvodnený žiadnym konaním či agresívnym správaním poškodeného. V dôsledku zranení, ktoré počas útoku utrpel, poškodený následne zomrel,“ konštatuje Dobrovodský.  

Policajti o použití donucovacích prostriedkov nespísali úradný záznam a ich použitie nenahlásili ani svojmu nadriadenému. Podľa ombudsmana miera brutality tohto policajného zákroku a závažnosť jeho následkov boli jedným z hlavných dôvodov, pre ktorý vypracoval mimoriadnu správu pre parlament.

Róbert Dobrovodský. Foto: TASR/Jakub Kotian

Ponižujúce prehliadky

Verejný ochranca práv skúmal aj bezpečnostné prehliadky na policajných oddeleniach. Zistil, že spôsob ich vykonávania nie je upravený žiadnym interným predpisom. Prax zahŕňa dôkladné prezretie osoby vyzlečením donaha, vrátane vykonania drepu, pričom okolnosti a postup vykonania týchto prehliadok sú na policajných oddeleniach nejednotné.

Dobrovodský konštatoval, že prehliadky dosahujú intenzitu ponižujúceho zaobchádzania v rozpore s Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd. Dodal, že pracovná skupina rezortu vnútra už pripravuje interný predpis o vykonávaní prehliadok.

Zlomené päty

Ombudsman spomína aj prípad, keď policajti na obvodnom oddelení v Podunajských Biskupiciach neľudsky a ponižujúco zaobchádzali s človekom v miestnosti pre predvedené osoby.

Lekár po vyšetrení zistil, že osoba mala zlomené obe päty, nebola schopná chôdze a nevedela sa udržať ani na barlách. Pri presune k služobnému autu ju preto policajti prenášali na rukách. V miestnosti pre predvedené osoby bol tento človek tri dni. Ležal a sedel na kovovej lavici. V miestnosti sa nedalo vetrať, nebolo tam okno. Na toaletu ho policajti prenášali na rukách.

Odporúčania pre políciu

Ombudsman na základe svojich zistení odporučil do zákona o Policajnom zbore doplniť priebežné vyhodnocovanie pretrvávajúcej potreby používania pút. Policajti sa majú pravidelne vzdelávať o ľudskoprávnom kontexte používania donucovacích prostriedkov. Tiež by malo byť jasné, ktoré donucovacie prostriedky policajt oprávnene použije pri aktívnom odpore osoby a ktoré len pri pasívnom odpore. Zakázať by sa malo pripútavanie osôb k pevným predmetom, respektíve presnejšie vymedziť právomoc pripútať osobu k vhodnému predmetu.

Ďalším odporúčaním je plošné zavedenie telových kamier pre policajtov. Kým sa tak nestane, mala by mať každá hliadka aspoň jednu telovú kameru.

Verejný ochranca práv tiež apeloval na posilnenie nezávislosti Úradu inšpekčnej služby, ktorý sa zaoberá pochybeniami polície. „Slovenská republika stále nevytvorila podmienky pre nezávislé a účinné vyšetrovanie policajných postupov,“ zhodnotil Dobrovodský. Doplnil, že takýto orgán by podľa medzinárodných štandardov nemal byť podriadený vláde a nemal by byť ani súčasťou rezortu vnútra, polície a prokuratúry.