Anna Netrebková ako ruská agentka? Ako sa ruskí umelci vracajú do Európy

Ukrajinskí a európski predstavitelia podľa týždenníka Politico pretrhli kontakty s ruskými klasickými spevákmi či hudobníkmi, zo strany Západu išlo o „vyjadrenie solidarity“ s Kyjevom. V roku 2025 sa však „kultúrna izolácia“ Moskvy pomaly končí, čo Ukrajina z pochopiteľných príčin kritizuje.

Integrovať ruské kultúrne ustanovizne do európskeho priestoru je počas vojny „veľmi riskantné“, vyhlásil ukrajinský minister kultúry Mykola Točyckyj, ktorý varoval, že európska umelecká scéna by si mala „dvakrát rozmyslieť“ pozvania pre ruských umelcov.

„Keď máte vo [svojej] krajine aktívnu ruskú kultúrnu akciu, ide okamžite o dezinformáciu a o prípravu nejakého aktu agresie,“ povedal. „To je naša osobná skúsenosť.“

„Európske scény by nemali dávať priestor tým, ktorí podporujú túto agresívnu vojnu proti Ukrajine,“ dodal pre Politico maltský eurokomisár Glenn Micallef.

Svetoznámy dirigent, ktorý hral v ruinách gruzínskeho mesta

Eurokomisia spustila vyšetrovanie pre podozrenie z použitia fondov EÚ na španielske podujatie so známym dirigentom Valerijom Gergijevom. Hoci je podporovateľom Putina, plánuje sa zúčastniť s Marjinským orchestrom na španielskom festivale klasickej hudby Ibercámera, ktorý čiastočne financuje grantová schéma Next Generation.

Politico pripomenulo, že v roku 2008 dirigoval Gergijev vystúpenie v zničenom hlavnom meste Južného Osetska Cchinvali, ktoré malo osláviť víťazstvo Ruskom podporovaných osetských separatistov nad gruzínskou vládou. Orchester v budove hral Leningradskú symfóniu – dielo, ktoré Moskva údajne používa ako symbol boja proti nacizmu.

Od 24. februára 2022 dostal Gergijev zákaz vystupovania v európskych koncertných sálach, jeho pripravované vystúpenie v roku 2026 tak bude prvé v Európe od napadnutia Ukrajiny. Hovorca festivalu v odpovedi pre Politico odmietol, že by financovanie ruského vystúpenia pokrývali z eurofondov.

Micallef priznal, že Ibercámera je v sezóne 2025/2026 financovaná zo súkromných zdrojov. „To by nám však nemalo brániť v tom, aby sme vydávali silné politické vyhlásenia o tom, že by sme nemali poskytovať priestor tým, ktorí podporujú tieto agresívne vojny,“ vyhlásil komisár pre kultúru.

Ďalší z prominentných ukrajinských dirigentov Jevhen Lavrenčuk pre Politico objasnil, prečo odmietol viesť operu Rinaldo skladateľa Georga Friedricha Händela, ktorú mali hrať v júli v Jeruzaleme.

„Odstúpil po tom, ako uvidel plagát predstavenia, na ktorom boli medzi obsadením uvedené mená dvoch ruských spevákov napriek tomu, že požiadal producentov, aby ruských umelcov nenajímali,“ napísal probruselský magazín.

„Pre nás Ukrajincov nie je bojkot všetkého ruského otázkou kultúry a umenia, ale bezpečnosti,“ vyhlásil.

„Na Ukrajine, v Poľsku, vo Švédsku máme umelcov rovnakej alebo niekedy aj lepšej kvality,“ doplnil Točyckyj. „Podporujme tých, ktorí skutočne zdieľajú demokratické hodnoty.“

„Kultúrna propaganda“ bola aj na Slovensku

Svetoznáma ruská sopranistka Anna Netrebková v apríli vystúpila v Bratislave, čo sa stretlo s protestmi domácich aktivistov, ktorí ju privítali s ukrajinskými vlajkami. Aj časť politickej opozície jej návštevu Slovenska kritizovala, hoci ona sama inváziu na Ukrajinu kritizovala.

V dôsledku toho, že má dvojité rusko-rakúske občianstvo, ju tiež napádali aj ruskí predstavitelia. Predseda Štátnej dumy [dolnej komory ruského parlamentu, pozn. red.] Viačeslav Volodin na ňu v príspevku na platforme Telegram slovne zaútočil s tým, že zmyslom jej kritiky napadnutia Ukrajiny je „len udržanie si prístupu do európskych koncertných sál“.

V roku 2014 pózovala pre fotografie s proruskými povstalcami v ukrajinskom Donecku, pričom tamojším predstaviteľom odovzdala šek na milión rubľov na rekonštrukciu miestneho divadla. Neskôr tvrdila, že účastníkov fotenia ani význam vlajky samozvanej Doneckej ľudovej republiky nepoznala.

Jej vystúpenie obhajovala riaditeľka Slovenského národného divadla Zuzana Ťapáková s tým, že protesty proti sopranistke boli „primitívne“. „Opäť tí, ktorí hlásajú otvorenosť kultúry a umenia, zatracujú niekoho pre jeho pôvod. Ešte povzbudzujú ľudí na trúbenie, rapkáče, polievanie farbou či iné primitívne prejavy. Nuž čo, je to v prvom rade ich vizitka," povedala v rozhovore pre Pravdu šéfka SND.

(politico, sab)