Elektrické kolobežky presunú na cesty. Deti budú povinné nosiť prilby
Lekári počas prázdnin evidujú vo zvýšenej miere úrazy detských pacientov spojených s jazdou na elektrických kolobežkách, pričom upozorňujú na to, že nenosia prilby.
Ich nosením sa dá zabrániť závažným úrazom hlavy či poraneniam horných a dolných končatín a chrbtice, vysvetlila pre Štandard manažérka pre PR a komunikáciu Národného ústavu detských chorôb Zuzana Čižmáriková.
Táto inštitúcia eviduje od apríla 51 úrazov spôsobených pádom z elektrokolobežky. Jedného chlapca museli podľa Čižmárikovej akútne operovať pre krvácanie a opuch mozgu. „Lekári u dieťaťa odstránili časť lebky, aby znížili život ohrozujúci tlak v mozgu," uviedla manažérka.
Podľa lekárov z Národného ústavu detských chorôb sa detský mozog ešte vyvíja a z toho dôvodu patria poranenia hlavy medzi najzávažnejšie. Úrazom sa dá podľa nich predísť práve nosením prilby.
„Je veľký rozdiel, keď dieťa spadne a má helmu na hlave alebo nie," spresnil Benedikt Trnovec, detský neurochirurg, ktorý si myslí, že elektrická kolobežka nie je hračka, ale nebezpečný dopravný prostriedok, ktorý určite nepatrí do rúk maloletých.
Zdravotní odborníci tak apelujú na rodičov, aby vždy dbali na to, či ich dieťa má na hlave prilbu, ktorá môže zachrániť život. Mala by sa podľa nich pri kolobežkách stať takou samozrejmosťou, ako sú bezpečnostné pásy a autosedačky v aute.
Najprv prevencia, potom pokuta
Aj Mestská polícia v Bratislave eviduje priestupky a úrazy, ktoré v lete rastú. „Mestskí policajti sa s obdobnými situáciami stretávajú pomerne často a niektoré úrazy sú naozaj vážne," ozrejmil pre Štandard vedúci oddelenia komunikácie Peter Borko.
Práve z dôvodu nehôd zapríčinených aj e-kolobežkármi sa mestskí policajti v rámci služobných činností v danom období zameriavajú na týchto vodičov viac.
Borko špecifikoval, že medzi najčastejšie porušenia, s ktorými sa v uliciach mesta stretávajú a riešia ich, patrí jazda viacerých osôb na jednej elektrokolobežke, ale aj prekročenie rýchlosti chôdze počas jazdy po chodníku.
Hovorca mestskej polície doplnil, že sa na kolobežkárov snažia pôsobiť predovšetkým preventívne. „Je však potrebné povedať, že ak sa upozornenie minie účinku, k slovu sa môžu dostať aj blokové pokuty. Za porušenie môže byť priestupca riešený do výšky 50 eur," dodal.
Dopravný analytik o zrovnoprávnení e-kolobežkárov s cyklistami
Návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorú predložil rezort vnútra, hovorí o zrovnoprávnení e-kolobežkárov s cyklistami, pričom budú musieť dodržiavať pravidlá pre cyklistov. Zatiaľ však novela ešte účinná nie je, a tak osoby staršie ako pätnásť rokov môžu jazdiť po chodníku i po ceste, no mladšie osoby nesmú jazdiť po vozovke.
Dopravný analytik Ján Bazovský sa domnieva, že elektrické kolobežky by sa mali používať v priestoroch na to určených, a nie v premávke alebo na chodníkoch.
„E-kolobežky sú stále buď hračka alebo športové náradie. Nie je to dopravný prostriedok," vyslovil svoj názor Bazovský s dôvetkom, že takéto dvojkolesové vozidlá z dôvodu bezpečnosti do premávky nepatria. Len prilby podľa neho nehodám nezabránia.
Ako dopravný prostriedok by sa mali podľa Bazovského využívať len na cyklotrasách, v športových priestoroch vhodných pre kolobežky alebo na špeciálnych detských ihriskách.
„Prvá najväčšia chyba v prípade kolobežky je, že ona nevie zastaviť," poznamenal analytik. Ako vysvetlil, smrteľné nehody nespôsobuje sama kolobežka, ale ten, čo sa na nej vezie. Práve jazdec totiž po zabrzdení zotrvačnosťou „letí" dopredu a ublíži tak nielen sebe, ale aj iným na ceste alebo na chodníkoch.
Podľa neho teda takéto zariadenia nespĺňajú elementárne technické podmienky na to, aby ich „púšťali" do premávky, či už medzi ľudí alebo autá. Zároveň konštatoval, že z technického hľadiska nie sú e-kolobežky určite prispôsobené na cesty nielen pre deti, ale aj dospelých.
„Jazda je mimoriadne nebezpečná, lebo daný dopravný prostriedok má veľmi malý priemer kolies na rozdiel od bicykla. Je veľmi náchylný aj na malé nerovnosti vozovky," ozrejmil dopravný analytik s tým, že na bicykli človek ľahšie udrží rovnováhu ako na kolobežke práve kvôli malým priemerom kolies.
Bazovský spresnil, že veľké riziko činí pre tieto malé kolieska aj jazda pri pravom okraji krajnice. „Pri okraji je vozovka najrozbitejšia, lebo tam sa z povrchu cesty odvádza dažďová voda a nachádzajú sa tam kadejaké prachy, kamene, štrk či poklopy od kanalizácií," uviedol.
Keď teda kolobežkár vojde na nejakú nerovnosť, môže ho to podľa dopravného analytika ďalej usmerniť do jazdnej dráhy vozidla. „Bicykel má veľké kolesá a tieto jamy a výtlky zvláda lepšie," dodal na záver Bazovský.
Zdieľané kolobežky len pre dospelých
Dopravné nehody spôsobené vodičmi na elektrických kolobežkách sa snaží eliminovať aj spoločnosť Bolt, ktorej dvojkolesové vozidlá sú zdieľané a požičať si ich môžu ľudia až od osemnásť rokov.
„Bezpečnosť všetkých účastníkov premávky je pre nás najvyššou prioritou. Práve preto využívame pokročilú GPS technológiu na automatické obmedzovanie rýchlosti v citlivých oblastiach," povedal pre Štandard Jan Huk, PR manažér spoločnosti Bolt v Českej republike a na Slovensku.
Objasnil, že ich zariadenia sú vybavené softvérom, ktorý pracuje s takzvanými geozónami, čiže konkrétnymi oblasťami na mape, kde je vopred definovaná maximálna povolená rýchlosť. „Keď sa jazdec s kolobežkou priblíži k pešej zóne, systém automaticky zistí polohu a zníži maximálnu rýchlosť," spresnil Huk.
V oblastiach so zníženou rýchlosťou, ako sú napríklad mestské centrá, parky či nákupné časti, je podľa jeho slov rýchlosť obmedzená na desať až pätnásť kilometrov za hodinu. Mimo výnimočných lokalít, v štandardných zónach, je na ich zdieľaných e-kolobežkách maximálna rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, čo zodpovedá zákonom platným pre mikromobilitu.
Manažér taktiež na tému úrazov prízvukuje, že bezpečnosť všetkých ich používateľov je pre nich kľúčová, a aj keď jazda na dvojkolesovom vozidle prináša pohodlie a flexibilitu, vždy zdôrazňujú, že musí ísť ruka v ruke so zodpovednosťou.
Aplikácia je podľa neho dostupná len dospelým osobám, ktoré sa môžu samostatne rozhodnúť, či budú helmu počas jazdy používať. „Aj keď im to zákon neprikazuje, dôrazne im jej používanie odporúčame – prilba môže zásadne znížiť riziko vážneho zranenia," apeluje Huk na kolobežkárov.
Používanie prilby teda odporúčajú všetkým bez výnimky. „Prostredníctvom našej aplikácie pravidelne komunikujeme bezpečnostné odporúčania a vyzývame všetkých používateľov, aby si pred jazdou nasadili prilbu," ozrejmil.
Z dlhodobého hľadiska firma Bolt vníma ako najefektívnejšiu cestu k znižovaniu úrazov budovanie bezpečnej dopravnej infraštruktúry, ktorá prirodzene chráni všetkých účastníkov – od chodcov až po cyklistov a jazdcov na kolobežkách. „Samostatné cyklopruhy, spomalené zóny či prehľadná organizácia dopravy v mestách majú väčší a trvalejší efekt ako samotné reštrikcie," myslí si Huk.
Rezort vnútra chystá zmeny
Prilba pri jazde na elektrickej kolobežke (jazdiacej do 25 kilometrov za hodinu) nie je zatiaľ povinná, aj keď sa z hľadiska bezpečnosti odporúča.
Kým lekári apelujú na bezpečnosť a vážne úrazy, rezort vnútra chce v rámci návrhu novely zákona o cestnej premávke zaradiť spomínané e-kolobežky do skupiny malých elektrických vozidiel, kde spadajú aj kolobežky s motorčekom bez sedadla jazdiace maximálnou rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu.
Vodiči týchto dopravných prostriedkov sa tak budú riadiť podobnými právami a povinnosťami, ktoré platia pre cyklistov. Nosenie prilby tak už bude zo zákona pre deti prikázané.
Z chodníka na cesty a s prilbou
Doposiaľ ešte platí, že spomínané e-kolobežky s rýchlosťou do 25 kilometrov za hodinu (vozidlá s motorčekom bez sedadla) môžu používať deti do pätnásť rokov len na jazdu na cyklistických trasách, poľných alebo lesných cestách, taktiež v obytných zónach a aj na chodníkoch, cestičke pre chodcov alebo po priechode pre chodcov.
Deti pri tom musia dodržiavať jazdu pri pravej strane a rýchlosť chôdze, ktorou nesmú obmedziť alebo ohroziť chodcov. Na cesty s takouto e-kolobežkou maloletí zatiaľ ísť nesmú, či už s prilbou alebo bez nej, keďže povinná nie je.
„V rámci predmetnej novely zákona navrhujeme zjednotiť podmienky používania bicyklov a e-kolobežiek deťmi, to znamená, že tie do pätnásť rokov budú môcť jazdiť za rovnakých pravidiel ako na bicykli, čiže aj vrátane povinnej prilby," priblížil pre Štandard hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann zmeny.
Keďže sa elektrické dvojkolesové vozidlá do 25 kilometrov za hodinu budú po novom riadiť pravidlami pre cyklistov, bude pre nich ešte jedna zmena zásadná, a tou je jazda mimo chodníka.
„Osobám starším ako pätnásť rokov bude jazda na e-kolobežke po chodníku zakázaná," konštatoval hovorca. Výnimku budú tvoriť iba deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba.
Rýchlejšie e-kolobežky, iné pravidlá
Ako ďalej hovorca ministerstva vnútra spresnil, na elektrických kolobežkách, ktoré jazdia rýchlosťou viac ako 25 kilometrov za hodinu alebo majú sedadlo, sa nesmú pohybovať deti do pätnásť rokov na bežných cestách, len na dopravne upokojených, kde je riziko zrážok oveľa menšie.
„V prípade pohybu na podobných strojoch, ako sú tieto e-kolobežky, v súčasnosti platia rovnaké pravidlá ako pri jazdení na motocykloch, a to vrátane povinnej motorkárskej prilby," ozrejmil hovorca kategóriu silnejších e-kolobežiek, pri ktorých je helma povinná pre všetkých už dnes.
Neumann dodal, že v rámci predmetnej novely zákona o cestnej premávke sprísňujú sankcie za neoprávnené používanie takýchto prostriedkov.
Pre typ elektrických kolobežiek bez sedadla a samovyvažovacích vozidiel, ktoré dokážu prekročiť rýchlosť nad 25 kilometrov za hodinu, bude platiť úplný zákaz z dôvodu najväčšieho ohrozovania seba a ostatných účastníkov v cestnej premávke. Takto plánuje dať ministerstvo vnútra stopku pre cestných pirátov.
Kedy je potrebný vodičský preukaz na e-kolobežku?
Keďže sa pri silnejších a ťažších e-kolobežkách jazdiacich nad 25 kilometrov za hodinu alebo vážiacich viac ako 25 kilogramov s rýchlosťou väčšou ako štrnásť kilometrov za hodinu vyžaduje okrem povinnej prilby, povinného zmluvného poistenia, značky aj vodičský preukaz, Štandard zaujímalo aj to, či rezort vnútra neuvažuje tiež o nejakej testovej forme vodičského preukazu pre menej rýchle elektrické kolobežky, ktorých jazdci budú presunutí z chodníkov na cesty.
„Nie, pri používaní elektrických kolobežiek, a teda dopravných prostriedkov bez sedadla s maximálne povolenou rýchlosťou do 25 kilometrov za hodinu, nie je dôvod na vyžadovanie vodičského preukazu," reagoval na otázku hovorca Neumann s tým, že ani na bicykel vodičské oprávnenie netreba.
Ak návrh novely schváli vláda a Národná rada SR, účinnosť týchto zmien by mala nadobudnúť platnosť od 1. decembra 2025. Odvtedy už prilba pre deti do pätnásť rokov povinnosťou na elektrokolobežkách bude. Zatiaľ by však na jej nosenie mali dohliadať rodičia.