Woke aktivisti proti blond kráske. Reklama na džínsy vraj šíri rasizmus a eugeniku
Hviezda seriálu Eufória Sydney Sweeneyová sa uplynulý týždeň stala aj hlavnou postavou memečiek na sociálnych sieťach. Dôvod je až nepochopiteľný – stačila jej účasť v kampani na jesennú kolekciu džínsov od spoločnosti American Eagle. Cieľovou skupinou sú ženy z generácie Z, teda od 15 do 25 rokov.
„Sweeneyin pôvab dievčaťa od vedľa a charizma hlavnej hrdinky spolu s jej schopnosťou nebrať sa príliš vážne sú charakteristickým znakom tejto odvážnej, hravej kampane,“ napísala firma na svojej webovej stránke.
„Sydney Sweeneyová v hlavnej úlohe prináša do kampane príťažlivosť, zatiaľ čo my dodávame dokonalý šatník – víťaznú kombináciu ležérnosti, sebavedomia a trošky šibalstva,“ skonštatovala kreatívna riaditeľka značky Jennifer Foyleová.
Z plánovanej "trošky" sa však spustila lavína a Sweeneyová je hlavnou postavou pravicových meme stránok, ktoré ju dávajú do kontrastu s progresívnou propagandou.
Nacisti, eugenika a nadradenosť bielej rasy
Rozruch spôsobilo najmä video, ktoré sa objavilo na facebookovej stránke American Eagle a ďalších sociálnych sieťach, no nie je súčasťou oficiálnej kampane.
"Gény sa prenášajú z rodičov na potomkov a často určujú vlastnosti, ako sú farba vlasov, osobnosť či farba očí. Moje džínsy sú modré,“ hovorí Sweeneyová v reklamnom spote.
Slovná hračka tkvie v jeans (džínsy), ktoré sa vyslovujú rovnako ako genes (gény). Oficiálny slogan "Sydney Sweeney má skvelé džínsy" môže teda zároveň evokovať skvelé gény.
Keďže je blondína s modrými očami, progresívne médiá a aktivisti obvinili značku aj modelku zo šírenia rasizmu, nacistickej propagandy a nadradenosti bielej rasy.
Zastali sa jej konzervatívne médiá aj politici
Americké pravicové online médiá považujú úspech kampane skôr za koniec "woke éry". Označili to za signál, že korporácie začínajú ustupovať od princípov DEI (diverzity, rovnosti a inklúzie), v rámci ktorých sa v reklamách zobrazovali skôr členovia LGBTIQ+ alebo obézni ľudia z černošskej populácie.
Komentátorka USA Today Ingrid Jacquesová napísala, že či sa to progresívcom páči alebo nie, Spojené štáty obýva prevažne biele obyvateľstvo, ktoré je už unavené z toho, že sa "má cítiť nehodne pre svoje nemenné črty".
Ešte tvrdšie sa vyjadril C. J. Pearson z Fox news, podľa ktorého sa herečka stala terčom len pre svoju tradičnú ženskosť a neochotu podriadiť sa woke agende: "Keby vážila 130 kíl a identifikovala sa ako rodovo fluidná, oslavovali by ju ako revolucionárku. Keby v každom rozhovore zdôrazňovala svoje zámená, na červený koberec si obliekla tričko s nápisom ‚FEMINISTKA‘ a opakovala progresívne frázy, predbiehali by sa, kto jej skôr udelí cenu GLAAD."
Korešpondentka The Federalist Abigail Nicholsová obvinila progresívcov, že obvinenia o "eugenike" znejú z ich úst pokrytecky, lebo práve oni propagujú veci ako umelé oplodnenie, ktoré umožňuje vybrať si „požadované vlastnosti“ pre deti vytvorené v laboratóriu.
Calvin Klein 2023.
— Oli London (@OliLondonTV) July 30, 2025
Vs
American Eagle 2025.
The woke era is over. pic.twitter.com/Vc3MbbGvfw
Riaditeľ komunikácie prezidenta Donalda Trumpa Steven Cheung označil na sociálnej sieti kritiku liberálov za „hlúpu“. Celú kauzu podľa neho spôsobila „kultúra rušenia", čo označil aj za dôvod, prečo Trump minulý rok vyhral prezidentské voľby.
Americký senátor Ted Cruz zasa odporcov spotu zosmiešnil. „Teraz sa radikálna ľavica obrátila proti krásnym ženám. Určite im to prinesie body v prieskumoch,“ ironicky podotkol na X.
Akcie firmy stúpli
Spoločnosť ani herečka sa k celej kauze nevyjadrujú. Podľa rôznych marketérov mohlo ísť o premyslený ťah, lebo American Eagle sa môže odlíšiť od iných reťazcov strednej cenovej kategórie buď známou tvárou alebo provokatívnym sloganom.
Marketingový riaditeľ Craig Brommers minulý týždeň pre web Retail Brew povedal, že „Sydney je najväčším úlovkom v histórii American Eagle“ a spoločnosť bude toto partnerstvo propagovať zodpovedajúcim spôsobom.
Akcie American Eagle napriek rozruchu v nasledujúcich dňoch vzrástli o sedem až desať percent.
Ide o zlepšenie, keďže koncom mája firma oznámila, že predaj za február až apríl oproti vlaňajšku klesol o päť percent. Akcie sa však preto stále držia o tretinu nižšie oproti pôvodnej úrovni.
American Eagle tiež plánuje uviesť limitovanú edíciu "Sydney džínov" na zvýšenie povedomia o domácom násilí a výťažok z predaja venuje neziskovej organizácii Crisis Text Line, ktorá sa venuje duševnému zdraviu.