Ako reagujú automobilky na zmenu cieľov EÚ o emisiách oxidu uhličitého

Európska komisia v utorok predstavila návrh, ktorý výrazne koriguje pôvodný plán celkového zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035 a prináša väčšiu flexibilitu v emisných cieľoch.

Skupina Stellantis návrh kritizuje ako neúplný a málo zohľadňujúci reálne potreby trhu, najmä pre ľahké úžitkové vozidlá, kde podľa nej chýba jasný plán, ako bude fungovať podpora predaja.

V otázke pomeru európskych súčiastok v autách koncernu Stellantis upozorňuje, že bez presnej definície „pomeru lokálne vyrobených súčiastok vo vozidlách“, zostáva celý legislatívny balík z pohľadu priemyslu nedokončený.​

Volkswagen hodnotí návrh EK ako ekonomicky racionálny. Oceňuje zvýhodnenie malých elektromobilov, väčšiu flexibilitu cieľov flotilových emisií CO2 pre rok 2030 aj úpravy pravidiel pre ľahké úžitkové vozidlá. Za pragmatické považuje ponechanie priestoru pre spaľovacie autá za predpokladu, že výrobcovia plne kompenzujú ich emisie.

Volvo Cars varuje, že oslabovanie dlhodobých klimatických záväzkov pre krátkodobé ústupky môže podkopať konkurencieschopnosť európskeho priemyslu na dlhé roky a vyzýva k stabilnému, ambicióznemu rámcu doplnenému o investície do nabíjacej a dopravnej infraštruktúry.

Koncern pripomína, že za menej ako desať rokov vybudoval kompletné portfólio elektromobilov a deklaruje pripravenosť prejsť na plne elektrickú ponuku s prechodom cez plug‑in hybridy.

(reuters, sie)