Nemecký Greenpeace chce znížiť domácu spotrebu ropy, nafty a benzínu a tým obmedziť závislosť na Rusku. Radikálne. Medzi navrhované opatrenia patrí nielen plošné zníženie maximálnej rýchlosti prakticky na všetkých cestách, ale aktivisti chcú zájsť ešte ďalej. Podľa nich je riešením zákaz jazdenia minimálne počas dvoch nedieľ do mesiaca, zrieknutie sa každého štvrtého výletu vozidlom dlhšieho ako 20 kilometrov, nahradenie vnútroštátnych letov železnicou a v podstate povinnou by bola tiež práca z domu.
Vojna na Ukrajine má okrem iného aj dramatický dopad na cenu ropy, ktorá v priebehu posledných dvoch týždňov vyskočila z približne 90 dolárov za barel na viac ako 130. Čo to robí s cenami palív, máte na čerpacích staniciach z prvej ruky, otázkou však je, ako tento problém vyriešiť.
Spojené štáty dovoz ruskej ropy rovno zakázali, mali by sme ale dodať, že pre USA ide len o osem percent z celkovo dovážaného objemu z tejto suroviny. Slovensko je z pohľadu Moskvy zanedbateľným trhom, lenže ruská ropa tvorí až dve tretiny nášho importu.
Prvé zmiernenie ponúkli v týchto dňoch Spojené arabské emiráty a Irak, ktoré opakovane uistili svet, že podporia výraznejšie zvýšenie ťažby skupiny OPEC, aby nahradili ruský výpadok, pomoc ale existuje aj na lokálnej úrovni. V susednej Českej republike vláda v stredu odsúhlasila zrušenie doteraz povinného primiešavania biozložky do palív, ktoré bolo vyššie, ako predpisujú európske kvóty, zároveň bola dočasne zrušená cestná daň a štát chce kontrolovať marže distribútorov a predajcov pohonných hmôt.
Ešte rozumnejšie je podľa nás (keď nič iné, tak aspoň dočasné) zrušenie alebo zmiernenie extrémneho zdanenia palív, ktoré tvorí viac ako polovicu ich ceny. Vzápätí by sme zistili, že benzín ani nafta zase také drahé nie sú. No a potom sú tu nápady, aké prezentuje napríklad nemecký Greenpeace.
Podľa Greenpeace zákaz ideálne pre celú Európu
Že tamojší „zelení aktivisti“ bojujú za zníženie závislosti na ruskej rope, to sa im asi veľmi vyčítať nedá, aj keď by ste asi mali vedieť, že import z Ruska predstavuje („len“) približne 35 percent celkového dovozu ropy do Nemecka. A napriek tomu, že je táto strategická surovina využívaná naprieč mnohými priemyslovými odvetviami, Greenpeace sa rozhodlo, že zaútočí v prvom rade na individuálnu osobnú dopravu.
Na západ od ČR by tak malo byť podľa ekologickej organizácie čo najskôr zavedené „dočasné“ plošné obmedzenie rýchlostí. V meste na 30 km/h, na okreskách by mala platiť osemdesiatka a na diaľniciach jednotný limit 100 kilometrov za hodinu.
Nemecká pobočka Greenpeace úplne nevylučuje dovoz ropy z iných krajín ako Ruska, ale podľa jej dokumentu, ktorý má k dispozícii tamojšia tlačová agentúra DPA, „by mali byť opatrenia vedúce ku zníženiu spotreby prijaté nielen v Nemecku, ale v celej Európe“. Aktivisti tvrdia, že sa tým minimálne na domácej pôde ušetrí 10 až 12 percent dovážanej ropy.
Súčasťou ich plánu je tiež zavedenie povinnej práce z domu a Greenpeace tiež navrhuje, aby „sa občania zdržali každého štvrtého výletu autom, dlhšieho ako 20 kilometrov. A navyše dvakrát do mesiaca by bola zavedená takzvaná nedeľa bez áut“. Prečo dvakrát, to netušíme.
Samotná nemecká vláda zákaz dovozu ropy a zemného plynu nepodporila a tamojší minister hospodárstva Robert Habeck tvrdí, že by to viedlo k vážnym škodám pre Nemecko.
Text pôvodne vyšiel na webe Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.