Kým na Slovensku sa pre drahú ropu vyšplhala cena jedného litra benzínu Natural 95 na priemerných 1,65 eura za liter a v susednej Českej republike osciluje medzi 47 až 52 korunami (v prepočte 1,89, respektíve 2,09 eura), v takom Holandsku je situácia ešte horšia. Ide síce o jeden z najbohatších štátov Únie, ale liter „deväťdesiatpäťky“ sa tam predáva od 2 do 2,5 eura, a to je zrejme na niektorých vodičov príliš. Drahý benzín i nafta sa totiž podpísali na významnom zvýšení percenta vodičov, ktorí utekajú z čerpacej stanice bez platenia.
V Holandsku momentálne koluje vtip, že po tankovaní je lepšie pokračovať v ceste bez platenia, pretože pokuta vo výške 131 eur je nižšia ako čiastka, ktorú zaplatíte za plnú nádrž. Akurát teda musíte mať dosť veľkú nádrž, aby sa vám to vyplatilo.
Inak je to, samozrejme, nezmysel. Pokuta podľa nadácie SODA (Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling), ktorá v Holandsku vymáha škody priamo od páchateľov krádeží, síce skutočne dosahuje uvedených 131 eur, zároveň ale musíte po usvedčení z priestupku uhradiť i natankované palivo.
Nárast tankovania bez platenia v priemere o pätinu
Aktuálne ceny benzínu i nafty sú v krajine tulipánov skutočne veľmi vysoké a, žiaľ, zrejme preto sa významne zvyšuje počet motoristov, ktorí to riešia veľmi nešťastným spôsobom. Z údajov inštitútu SODA vyplýva, že kým začiatkom tohto roka tankovalo bez platenia v priemere 300 vodičov týždenne, aktuálne je to 350 až 370 motoristov.
„Nemyslím si, že sa zvyšuje kriminalita ale bezmocnosť. Ľudia chcú platiť, ale nemôžu,“ hovorí manažér holandskej nadácie Lourens ‚t Hart, ktorá za normálnych okolností ospravedlnenie pre podobný typ činnosti určite nemá.
Policajné štatistiky sú oneskorené
Polícia zatiaľ nárast počtu oznámení nezaregistrovala, podľa ‚t Harta je to ale len preto, že čerpacie stanice obvykle oznamujú podobné udalosti až s odstupom času, aby sa uistili, či náhodou nedošlo k nedorozumeniu alebo chybe.
SODA dodáva, že za posledné týždne narástol aj počet zákazníkov, ktorí po natankovaní nemajú dostatočnú hotovosť či finančné prostriedky na konte. Obvykle sľúbia, že sa vrátia a chýbajúcu čiastku doplatia, nie vždy sa tak ale stane, aj keď na pumpe nechajú občiansky preukaz či pas.
Majitelia čerpacích staníc podotýkajú, že pri súčasných vysokých cenách pohonných hmôt majú nižšie marže, takže musia obvykle obslúžiť oveľa viac vozidiel, aby prípadnú škodu spôsobenú iným motoristom vykompenzovali.
Text pôvodne vyšiel na webe Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.