Keď Igor Matovič predstavil novú daň na ruskú ropu, okrem iného uviedol, že na cenách palív by sa prejaviť nemala. Odvolával sa na sľub nášho jediného spracovateľa Slovnaftu, že súčasné sumy zvyšovať nebude. Prešlo však iba zopár hodín a Slovnaft ceny zvýšil.
Ceny pohonných hmôt na Slovensku lámu posledné týždne rekordy. Hoci na totemoch čerpacích staníc svietia omnoho menšie čísla ako v západnej Európe, v pomere k platom je situácia v našej krajine jedna z najhorších.
V tejto atmosfére minister financií Igor Matovič (OĽaNO) v utorok prekvapil verejnosť návrhom zdaniť lacnejšiu ruskú ropu a dorovnať tým ropu typu Brent, ktorá sa získava z vrtov v Severnom mori.
Naša rafinéria Slovnaft podľa expremiéra mesačne zarába iba na tomto rozdiele mesačne okolo 100 miliónov eur. Od novej dane si šéf najsilnejšej koaličnej strany sľubuje prínos do štátneho rozpočtu vo výške okolo 300 miliónov eur ročne.
Matovičova myšlienka otvorila novú líniu konfliktu medzi ním a ministrom hospodárstva Richardom Sulíkom (SaS). Sulík oznámil, že zvyšovanie akýchkoľvek daní je pre SaS „červenou čiarou“ a že bude návrh vetovať.
Matovič v stredu pred rokovaním vlády použil ten najtvrdší slovník a správanie vládneho partnera označil za „vlastizradu“. Sulík podľa neho namiesto podpory protiinflačného balíčka – ktorý má pomôcť rodinám a bude finančne krytý aj daňou z ruskej ropy – kope za „zbohatlíkov“.
Účinnosť má nastať už čoskoro
Vláda však napokon daň z ruskej ropy schválila a rovnako odklepla aj rodinnú pomoc za vyše miliardu eur. Sulíkovci za oba návrhy nehlasovali, no právo veta napokon nevyužili. Kabinet tiež odobril, že zákon o dani bude Národná rada schvaľovať v skrátenom legislatívnom konaní. Účinnosť by nadobudol od 1. júna 2022.
Krátko nato zareagoval aj Slovnaft. Hovorca spoločnosti Anton Molnár tvrdí, že ich už vyšetruje aj Protimonopolný úrad. „Vnímame, že politický, ako aj mediálny tlak sa na našu spoločnosť stupňuje. V tomto období začal Slovnaft prešetrovať aj Protimonopolný úrad, s ktorým maximálne súčinne spolupracujeme a poskytujeme všetky potrebné informácie,“ tvrdí.
Slovnaft deň predtým (17. 5.) prostredníctvom Molnára uviedol, že aj naďalej bude uplatňovať svoju cenotvorbu na základe trhových princípov, na základe vývoja na medzinárodných, ako aj lokálnych trhoch v súlade s princípmi hospodárskej súťaže.
Planý sľub?
Bezprostredne po samotnom oznámení novej dane sa zdvihli obavy z toho, že vodiči si v jej dôsledku pri tankovaní ešte viac priplatia. Koniec koncov, šlo o jeden z argumentov, prečo liberáli plán ministra financií nepodporili. Slovensko je práve od ruskej ropy závislé v podstate výlučne.
Daň kritizoval aj ekonóm a šéfredaktor časopisu Trend Ronald Ižip. „Ak aj vodiči dúfali, že táto daň im prinesie úľavu od vyšších cien pohonných hmôt, mýlili sa. Minister financií im dal vedieť, že na nižšej cene ruskej bude profitovať iba štát, a to až sumou takmer 300 miliónov eur. Špeciálnu daň má zaplatiť bratislavská rafinéria Slovnaft. V skutočnosti to však zaplatia vodiči,“ napísal.
Matovič však už v utorok, keď daň predstavil, uviedol, že na cenách palív by sa žiadnym spôsobom prejaviť nemala. Odvoláva sa na prísľub Slovnaftu ako spracovateľa, že súčasné ceny zvyšovať nebude.
Len zopár hodín nato, z utorka na stredu, však Slovnaft na svojich pumpách cenovky zmenil, hoci nemuselo ísť o dôsledok novej dane. Zvýšenie sa týkalo benzínu, ktorého cena za liter stúpla z 1,785 eura na 1,810 eura. Okrem iného to znamená, že za naftu sa po krátkom čase opäť platí menej.
Pre vodičov teraz platí, že za natankovanie plnej 50-litrovej nádrže zaplatia o 1,25 eura viac ako začiatkom týždňa. Pri väčšej 80-litrovej nádrži bude ich peňaženka ľahšia o dve eurá.