Pekné reči, lacné heslá

TRENČÍN – Blížia sa komunálne voľby a mnoho politikov sa snaží dokázať, že práve to, čo ponúkajú oni, je to, čo ľudia chcú alebo potrebujú. V dobe pred digitalizáciou bola billboardová reklama dokonalým politickým marketingovým prostriedkom, ktorý, bezpochyby, poslúži ešte aj teraz.

Blížia sa komunálne voľby. Foto: Tomáš Somr

Problém ale nastane v momente, keď sa toto riešenie rozhodnú používať všetci, najlepšie naraz. Nie každý politik sa uspokojí len s jedným alebo dvoma billboardmi. Cieľom predsa je, aby sa o ňom dozvedelo čo najviac potenciálnych voličov. Ak predsa niekto nepozná vašu tvár a vaše posolstvo, môže to byť problém. A tak reklamné pútače, citylighty a plagáty vidíme všade. Nehovoriac o tom, že často zakrývajú akúkoľvek panorámu, ktorú môže mesto ponúknuť. „V Trenčíne to najviac vnímam pri vstupe do mesta z diaľnice, kadiaľ prichádza väčšina ľudí, ale aj turistov a tiež na ceste do OC Laugaricio. Pôsobí to ako keby ste prišli do nejakej rozvojovej krajiny. Doba sa posunula a reklama sa tiež pomaly presúva do digitálnej podoby, ako sú sociálne siete. Podľa môjho názoru ľudia billboardy a ich obsah ani poriadne nevnímajú,” povedal pre Terajšok čitateľ Filip Vonšák.

Je billboard kľúčom k volebnému úspechu?

„Billboardy moje rozhodovanie vo voľbách neovplyvnia, ale verím tomu, že je veľká skupina ľudí, ktorých áno. Táto skupina má rada krátke, bombastické titulky a mnoho politikov sa dokáže zviditeľniť iba takto, nie svojou prácou alebo myšlienkami, ” hovorí obyvateľka Trenčína Zuzana Dvorská, ktorá zároveň priznáva, že ju dokáže ovplyvniť skôr reklama na iných platformách.

Podľa politológa Pavla Struhára je billboardová kampaň pre politikov povinnou jazdou. O výsledku volieb však nerozhodne iba samotný reklamný pútač. „Skôr by som mu prisúdil informatívnu funkciu, často ide o prvý kontakt medzi voličom a kandidátom. Môže to byť príležitosť pre politika urobiť dobrý prvý dojem a dostať sa do podvedomia voličov. Samozrejme, môže voliča aj odpudiť. Ale všetko to platí len v rámci istých limitov, netreba vplyv billboardov preceňovať. Billboard síce môže politik využiť na oslovenie voličov, na získanie ich podpory je však potrebné určite viac,” vysvetlil pre našu redakciu Struhár.

Produkt vs. spotrebiteľ

Ak si aj v bežnom živote chceme niečo vybrať, nestačí nám vedieť, že nejaký produkt existuje. Potrebujeme sa dozvedieť, prečo by sme si ten produkt vlastne mali kúpiť a čím sa odlišuje od konkurencie. Podobne to funguje aj v politike. Dokáže ale billboard odkomunikovať voličovi nielen existenciu politika, ale aj jeho konkrétny plán a emóciu, ktorou si budúceho voliča zaviaže? Podľa Struhára je to súhra viacerých faktorov. „Emócia aj konkrétny plán sa dajú vyjadriť aj billboardom, a to možno práve na regionálnej a komunálnej úrovni. Volič môže zistiť aj na základe konkrétneho sľubu, či sa politik orientuje v problematike, či sa politická línia politika zhoduje s voličovymi preferenciami, atď. Na druhej strane, môže to byť kontraproduktívne, ak je billboardová kampaň nastavená príliš nátlakovo, či už z hľadiska počtu billboardov alebo jeho obsahu,” doplnil Struhár.

Správny mix

„Mňa osobne nedokážu takéto kampane s lacnými heslami osloviť. Skôr slúžia na pobavenie,” povedal Tomáš Beňo, ďalší z čitateľov Terajšku, ktorého sme oslovili s otázkou, či považuje politické billboardové prezentácie za vhodný spôsob komunikácie s voličom. Odpovedí, ktoré sa niesli v podobnom duchu, bolo však oveľa viac. Zdá sa teda, že ľudia k množstvu obrazových informácií a konkurenčnej politickej reklamy pristupujú skôr apaticky a automaticky ju odfiltrovávajú. Efektívnu komunikáciu s voličskou základňou tak v súčasnosti môžu predstavovať sociálne siete a priama komunikácia. V októbri sa ale sami presvedčíme, kto z politikov zvolil správny marketingovo-komunikačný mix.