Pár dní po riadenej detonácii vagónov prevážajúcich toxické chemikálie úrady povolili ľuďom nasťahovať sa späť do zasiahnutého mestečka. Tí však hlásia zdravotné ťažkosti a umierajúce zvieratá. Podľa neziskových organizácií môže pomalá reakcia vlády spôsobiť najhoršiu katastrofu v dejinách Spojených štátov.
Obyvatelia amerického mestečka East Palestine postupne strácajú dôveru v štátnych úradníkov. Ani po dvoch týždňoch podľa nich nikto jasne neoznámil rozsah ekologickej katastrofy, ktorá sa tam začiatkom februára udiala, ani akú hrozbu by mohla predstavovať pre verejné zdravie v budúcnosti. Nie je jasné, koľko chemikálií sa dostalo do ovzdušia a prvé výsledky vyšetrovania budú známe najskôr do dvoch mesiacov.
Médiá, neziskové organizácie aj politici kritizujú ministra dopravy Spojených štátov Peta Buttigiega, ktorý sa k incidentu verejne vyjadril až po desiatich dňoch. „Progresívni politici neustále varujú pred nebezpečenstvom oxidu uhličitého a metánu, ale keď sa uvoľnia skutočné nebezpečné chemikálie, jednoducho pokrčia plecami,“ napísala televízia Fox news.
Starosta East Palestine Trent Conaway v stredu na komunitnom zhromaždení povedal, že trvalo takmer dva týždne, kým ho kontaktoval niekto z Bieleho domu. Republikáni aj demokrati sa zhodujú, že federálna vláda reagovala na katastrofu pomaly.
Keď sa Buttigieg obhajoval, že Trumpova administratíva zrušila prísnejšie bezpečnostné predpisy pre vlaky prepravujúce nebezpečné materiály, senátor J.D. Vance mu odkázal, aby sa nevyhováral na Trumpa, ktorý už tri roky nie je vo funkcii. „Ministerstvo dopravy, vaše ministerstvo dopravy, má kompetencie. Využite právomoci federálnej vlády na to, aby ste pomohli ľuďom v tejto komunite,“ odkázal ministrovi dopravy.
Denník Washington Post informuje, že kríza už prerástla z dopravnej nehody na kalamitu s environmentálnymi, zdravotnými, právnymi a ubytovacími dôsledkami. Môže mať teda aj politický rozmer a ohroziť popularitu Bidenovho tímu na stredozápade USA. Biely dom kritiku odmieta, ale odborníci z amerického ministerstva zdravotníctva a sociálnych služieb a Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) pricestovali do oblasti až dnes 18. februára.
Vláda teda začala posudzovať zdravotné účinky akéhokoľvek chemického vystavenia viac než dva týždne po katastrofe, ktorá ochromila obyvateľov Ohia a Pennsylvánie.
Čo sa vlastne stalo?
Tretieho februára večer sa pri mestečku East Palestine v americkom štáte Ohiu vykoľajil 150-vozňový vlak spoločnosti Norfolk Southern. Dvadsať vozňov údajne prevážalo chemikálie a horľavé materiály, čo je dokopy veľmi nebezpečná kombinácia.
Na druhý deň vyšetrovatelia zistili, že kontaminovaná masa sa vlieva do neďalekých dvoch potokov a všetkých obyvateľov v okruhu takmer dvoch kilometrov 5. februára evakuovali, lebo hrozil masívny výbuch.
S cieľom predísť mu nariadili úrady 6. februára kontrolovane vypustiť päť nádrží a ich obsah nechali tiež kontrolovane zhorieť. Na mieste vypukol obrovský požiar a hustý dym vytvoril nad mestom útvar pripomínajú atómový hríb.
Mestečko je bezpečné, tvrdia štátni predstavitelia
Ôsmeho februára úrady povedali, že obyvatelia sa môžu vrátiť do East Palestine, lebo je to bezpečné. Na tlačovej konferencii guvernéra štátu Ohio však zatkli novinára Evana Lamberta za neoprávnený vstup. Vo väzbe ho držali päť hodín, ale guvernér Mike DeWine na konci vystúpenia uviedol, že zatknutie nepovolil.
Podľa Oddelenia prírodných zdrojov v Ohiu únik toxínov znečistil vyše dvanásť kilometrov toku rieky Ohio a len do do 8. februára zabil odhadom 3 500 rýb. Testovanie odhalilo dva chemické kontaminanty v niektorých prítokoch, ale tie by malo podľa úradníkov odfiltrovať čistenie. Na mieste nainštalovali zariadenia, ktoré mali zabrániť ďalšej kontaminácii vôd. Štáty, cez ktoré preteká rieka Ohio, už spravili preventívne opatrenia.
Federálna Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) 12. februára skonštatovala, že občania môžu stále cítiť zápach, ale v ovzduší sa nenachádzajú látky, ktoré by mohli spôsobiť život ohrozujúce dýchacie problémy. Guvernér uistil, že aj pitná voda je v poriadku, ale miestnym, ktorí majú vodu zo súkromných studní, odporúča EPA naďalej piť balenú vodu, kým nebudú dokončené výsledky testov ich vlastnej vody.
Nekontrolovaný karcinogén
Obyvateľov trápi, že do ovzdušia, povrchovej pôdy a povrchových vôd sa sa stále uvoľňujú viaceré nebezpečné látky. Najznepokojujúcejší je únik vinylchloridu, čo je toxický horľavý plyn.
„Je to ľudský karcinogén, takže ak napríklad niekto žije v mieste, kde trvalo dochádza k únikom, môže sa u neho rozvinúť rakovina aj pri nižších dávkach. Pri vyšších koncentráciách môže vinylchlorid poškodzovať pečeň a bezprostredne vyvoláva ospalosť a znižuje zrážanlivosť krvi,“ opísal expert na jedovaté látky Jindřich Petrlík pre Seznam Zprávy. Okrem toho sa spája so zvýšeným rizikom vzniku rakoviny mozgu, pečene a pľúc a leukémie.
Odborník dodal, že horením vinylchloridu vznikajú aj škodlivé dioxíny. Tieto látky zostávajú v prostredí veľmi dlho a už v stopových množstvách môžu u ľudí spôsobovať napríklad hormonálne poruchy. Do ovzdušia sa dostal aj chlorovodík – jedovatý dráždivý plyn, ktorý môže poleptať sliznicu a spôsobuje aj kyslé dažde. Jednou z látok uvoľnených pri riadenej detonácii bol aj fosgén, ktorý sa v prvej svetovej vojne používal ako chemická zbraň.
O dôsledkoch sa neinformuje
Celý incident, respektíve jeho interpretácia, má dve strany: úradnú, ktorá tvrdí, že okolie East Palestine nie je toxické pre občanov, ktorí nahlasujú nežiaduce zdravotné účinky ako bolesti hlavy, dýchavičnosť, závraty, pálenie očí či nevoľnosť.
Niektorí nazývajú incident „mini Černobyľ“ a tvrdia, že to môže byť najhoršia ekologická katastrofa v dejinách Spojených štátov. Čistenie oblasti potrvá mesiace. Pribúda svedectiev o mŕtvych zvieratách a sociálne siete sa hemžia videami, kde miestni ukazujú farebné toxické kruhy na vodnej hladine. Nespokojnosť hlásia aj miestni farmári, ktorí môžu prísť o zdroj obživy.
Obyvateľka dediny vzdialenej vyše šestnásť kilometrov od epicentra sa posťažovala, že jej deň po výbuchu bezdôvodne zomrelo päť sliepok a kohút. „Nehovorte mi, že je to bezpečné. Niečo sa deje, ak v potoku pretekajúcom cez môj dvor plávajú mŕtve ryby,“ povedala ďalšia Američanka. „Evakuovali len necelé dva kilometre od miesta nehody, je to šialené. Obávam sa dlhodobého vplyvu na zdravie,“ uviedla ďalšia zo žien s neutíchajúcim kašľom.
Niektorí obyvatelia už zahraničným spravodajským agentúram povedali, že sa odsťahujú, lebo štátnym orgánom neveria a oblasť podľa nich nie je bezpečná pre život.
Nezisková organizácia Earthjustice vyzvala guvernéra DeWina, aby vyhlásil núdzový stav a formálne požiadal prezidenta Joea Bidena o pomoc Federálnej agentúry pre mimoriadne situácie (FEMA), lebo nedostatočné opatrenia môžu na nasledujúce roky ochromiť systémy podzemnej vody a zásobovanie vodou. Rieka Ohio preteká štrnástimi štátmi a poskytuje pitnú vodu pre viac ako päť miliónov ľudí.
Okrem toho je Earthjustice skeptická aj k tomu, že EPA dala obyvateľom zelenú, aby sa týždeň po výbuchu vrátili domov. Podľa neziskovky zatiaľ nemožno povedať, aký zdravotný dosah bude mať vystavenie sa týmto nebezpečným chemikáliám na ľudí. Podľa expertov je možné, že spálenie chemikálií vytvorilo ďalšie zlúčeniny, ktoré EPA nemusí testovať.
Nad bezpečnosťou vyhral lobizmus
Na železničnú spoločnosť Norfolk Southern boli podané dve žaloby, pričom v jednej občania požadujú, aby monitorovala zdravotný stav a zaplatila súvisiacu starostlivosť pre obyvateľov v okruhu takmer päťdesiat kilometrov od vykoľajenia. EPA zatiaľ dosiahla, že prepravná firma zaplatí všetky náklady na čistenie.
Guvernér Josh Shapiro z Pennsylvánie v utorok v otvorenom liste kritizoval nákladnú železničnú spoločnosť za „nepresné informácie a protichodné modelovanie“ vykoľajenia.
Presnú príčinu nehody vyšetrujú viaceré agentúry vrátane ministerstva dopravy, Agentúry pre ochranu životného prostredia a Národnej rady pre bezpečnosť dopravy. Posledná vymenovaná predbežne naznačila, že haváriu mohlo spôsobiť prehrievajúce sa ložisko kolesa, v dôsledku čoho sa vlak vykoľajil.
Významnú rolu mohla zohrať aj dĺžka vlaku. „Čím dlhší je vlak, tým je ťažší, tým viac sa opotrebuje samotná koľajnica, ako aj vybavenie,“ povedal Jared Cassity, riaditeľ najväčšej americkej železničnej únie.
Počet vagónov ovplyvňuje aj schopnosť posádky riadiť vlak a zastaviť ho. Vlaky sú príliš dlhé na to, aby spolu posádky na opačných koncoch mohli komunikovať a pracovníci na palube niekedy nepočujú výstražné poplachy na trati. Senátori Marco Rubio a J.D. Vance adresovali ministrovi dopravy otvorený list, v ktorom poznamenali, že vo vlaku bolo v čase nehody len zopár pracovníkov. „Nie je nerozumné pýtať sa, či je posádka dvoch železničiarov a jedného nováčika schopná efektívne monitorovať 150 vozňov,“ napísali politici.
Denník The New York Times informoval, že v Spojených štátoch sa ročne vykoľají viac ako tisíc vlakov. Pred vyše desaťročím preto odborníci podali návrh, aby sa pre vlaky s nebezpečným materiálom požadovali prísnejšie rýchlostné limity, silnejšie železničné vagóny či pokročilejšie brzdy.
Obamova a Trumpova administratíva však podľahla tlaku lobistických železničných skupín. V roku 2017 Spojené štáty zrušili predpisy vyžadujúce modernizáciu brzdového systému pre tento typ vlakov, hoci novšie systémy mohli skrátiť brzdnú dráhu vlakov až o šesťdesiat percent.
Hovorca prepravnej spoločnosti však pre Politico povedal, že rozloženie hmotnosti vlaku, ktorý sa vykoľajil v Ohiu, „bolo v celom rozsahu jednotné“ a že brzdiaca lokomotíva bola umiestnená uprostred vlaku, aby ho pomohla správne zastaviť.