New York Times: Nacistické symboly v ukrajinskej armáde sú popretím západných hodnôt

A Russian volunteer fighter for the Ukrainian army, center, wearing a Galizien patch and another featuring a Totenkopf, in southern Ukraine on Nov. 5, 2022. (Ivor Prickett/The New York Times) Ruský dobrovoľník – bojovník ukrajinskej armády, uprostred, s nášivkou Galizien a ďalšou s vyobrazením Totenkopf na juhu Ukrajiny v roku 2022. Foto: Ivor Prickett/New York Times

Ukrajinskí vojaci s nacistickými nášivkami nielen podporujú ruskú propagandu, ale tiež rozširujú symboliku, ktorú sa Západ už polstoročie usiluje eliminovať. Článok New York Times vysvetľuje historické príčiny tohto javu a poukazuje na jeho súčasné riziká.

Od minuloročnej invázie Ruska na Ukrajinu ukrajinská vláda a spojenci NATO zverejnili a potom v tichosti vymazali zo svojich sociálnych sietí tri zdanlivo neškodné fotografie: vojaka stojaceho v skupine, ďalšieho odpočívajúceho v zákope a záchranára pózujúceho pred nákladným autom.

Na každej fotografii mali Ukrajinci na uniforme nášivky so symbolmi, ktoré sa stali notoricky známymi v nacistickom Nemecku a odvtedy sa stali súčasťou ikonografie krajne pravicových nenávistných skupín.

Fotografie a ich vymazanie poukazujú na komplikovaný vzťah ukrajinskej armády k nacistickým obrazom, ktorý sa vytvoril počas druhej svetovej vojny pod sovietskou aj nemeckou okupáciou.

Tento vzťah sa stal obzvlášť citlivým, pretože ruský prezident Vladimir Putin nepravdivo vyhlásil Ukrajinu za nacistický štát, čo využil na ospravedlnenie svojej nezákonnej invázie.

Ukrajina sa už roky snaží prostredníctvom legislatívy a vojenskej reštrukturalizácie potlačiť okrajové krajne pravicové hnutie, ktorého členovia hrdo nosia symboly s odkazom na nacistickú históriu a zastávajú názory nepriateľské voči ľavičiarom, hnutiam LGBTQ a etnickým menšinám. Niektorí členovia týchto skupín však bojujú proti Rusku, odkedy Kremeľ v roku 2014 nezákonne anektoval časť ukrajinského regiónu Krym, a teraz sú súčasťou širšej vojenskej štruktúry. Niektorí sú považovaní za národných hrdinov, aj keď krajná pravica zostáva politicky marginalizovaná.

Ikonografia týchto skupín vrátane nášivky s lebkou a so skríženými hnátmi, ktorú nosili stráže v koncentračných táboroch, a symbolu známeho ako „čierne slnko“ sa teraz s určitou pravidelnosťou objavuje na uniformách vojakov bojujúcich na frontovej línii vrátane vojakov, ktorí tvrdia, že tieto symboly predstavujú ukrajinskú suverenitu a hrdosť, nie nacizmus.

Z krátkodobého hľadiska tak hrozí, že to posilní Putinovu propagandu a dodá olej do ohňa jeho falošným tvrdeniam, že Ukrajinu treba „denacifikovať“ – čo je postoj, ktorý ignoruje skutočnosť, že ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj je Žid. V širšom zmysle ambivalentný postoj Ukrajiny k týmto symbolom, a niekedy dokonca ich akceptovanie, predstavuje riziko, že ikony, ktoré sa Západ viac ako polstoročie snažil odstrániť, nadobudnú nový život.

„V ukrajinskom kontexte ma znepokojuje, že ľudia na Ukrajine, ktorí sú vo vedúcich pozíciách, buď nechcú, alebo nevedia uznať a pochopiť, ako sa na tieto symboly pozerá mimo Ukrajiny,“ povedal Michael Colborne, výskumník investigatívnej skupiny Bellingcat, ktorý skúma medzinárodnú krajnú pravicu. „Myslím si, že Ukrajinci by si mali uvedomiť, že tieto obrazy čoraz viac podkopávajú podporu krajiny.“

Ukrajinské ministerstvo obrany vo svojom vyhlásení uviedlo, že ako krajina, ktorá veľmi trpela pod nemeckou okupáciou, „zdôrazňujeme, že Ukrajina kategoricky odsudzuje akékoľvek prejavy nacizmu“.

Doteraz tieto zábery neoslabili medzinárodnú podporu vojny. Diplomatov, západných novinárov a advokátske skupiny to však postavilo do ťažkej pozície: upozorňovanie na ikonografiu predstavuje riziko, keďže sa tým nahráva ruskej propagande. Nehovoriť o tom jej však umožňuje šíriť sa ďalej.

Dokonca aj židovské skupiny a organizácie bojujúce proti nenávisti, ktoré tradične upozorňujú na nenávistné symboly, zostali zväčša ticho. Niektorí vedúci predstavitelia sa v súkromí obávajú, že budú vnímaní ako tí, ktorí prijímajú ruské propagandistické argumenty.

Otázky o tom, ako interpretovať takéto symboly, sú rovnako rozdeľujúce, ako aj pretrvávajúce, a to nielen na Ukrajine. Na americkom Juhu niektorí trvajú na tom, že vlajka Konfederácie dnes symbolizuje hrdosť, a nie históriu rasizmu a odtrhnutia. Hákový kríž bol dôležitým hinduistickým symbolom predtým, ako ho prevzali nacisti.

V apríli ukrajinské ministerstvo obrany zverejnilo na svojom účte na Twitteri fotografiu vojaka, ktorý mal na sebe nášivku s lebkou a skríženými kosťami, známu ako Totenkopf alebo Smrtihlav. Špecifický symbol na obrázku sa stal notoricky známym vďaka nacistickej jednotke, ktorá počas druhej svetovej vojny páchala vojnové zločiny a strážila koncentračné tábory.

Na nášivke na fotografii je Totenkopf umiestnený na vrchole ukrajinskej vlajky s malým číslom 6 pod ňou. Táto nášivka je oficiálnym tovarom britskej neofolkovej skupiny Death in June, ktorá podľa organizácie Právne centrum pre chudobu amerického Juhu (SPLC) produkuje „nenávistné prejavy“, ktoré „využívajú témy a obrazy fašizmu a nacizmu“.

Liga proti hanobeniu (ADL) považuje Totenkopf za „typický nenávistný symbol“. Hovorca skupiny Jake Hyman však povedal, že na základe nášivky nie je možné „vyvodiť záver o jej nositeľovi alebo ukrajinskej armáde“.

„Obrázok je síce urážlivý, ale ide o hudobnú skupinu,“ povedal pán Hyman.

Skupina teraz používa fotografiu, ktorú zverejnila ukrajinská armáda, na predaj nášivky Totenkopf.

Denník New York Times sa 27. apríla opýtal ukrajinského ministerstva obrany na tento tweet. O niekoľko hodín neskôr bol príspevok vymazaný. „Po preštudovaní tohto prípadu sme dospeli k záveru, že toto logo možno interpretovať dvojzmyselne,“ uviedlo ministerstvo vo vyhlásení. Vojak na fotografii bol súčasťou dobrovoľníckej jednotky Da Vinciho vlci, ktorá vznikla ako súčasť polovojenského krídla ukrajinského Pravého sektora, koalície pravicových organizácií a politických strán, ktoré sa militarizovali po nezákonnej anexii Krymu Ruskom.

Najmenej na piatich ďalších fotografiách na stránkach Vlkov na Instagrame a Facebooku majú ich vojaci nášivky v nacistickom štýle vrátane Totenkopfu.

Armády NATO, aliancie, do ktorej chce Ukrajina vstúpiť, takéto nášivky netolerujú. Keď sa takéto symboly objavili, ozvali sa skupiny ako Liga proti hanobeniu a vojenskí velitelia rýchlo reagovali.

Minulý mesiac ukrajinská štátna agentúra pre záchranné služby zverejnila na Instagrame fotografiu záchranára so symbolom čierneho slnka, známym aj ako Sonnenrad, ktorý sa objavil na zámku Heinricha Himmlera, nacistického generála a riaditeľa SS. Čierne slnko je obľúbené medzi neonacistami a rasistami presadzujúcimi nadvládu bielej rasy.

V marci 2022 účet NATO na Twitteri zverejnil fotografiu ukrajinskej vojačky s podobnou nášivkou.

Príslušníčka ukrajinských ozbrojených síl má na hrudi uniformy „čierne slnko”. Fotografiu zverejnil Generálny štáb ozbrojených síl Ukrajiny a NATO na svojom twitterovom účte, neskôr bola vymazaná. Foto: reprofoto/Twitter

Obe fotografie boli rýchlo odstránené.

V novembri počas stretnutia s novinármi denníka New York Times neďaleko frontovej línie mal ukrajinský novinár na sebe variáciu Totenkopfu, ktorú vyrobila spoločnosť R3ICH (vyslovuje sa „Reich“). Povedal, že si nemyslí, že by táto nášivka bola spojená s nacistami. Druhý prítomný novinár povedal, že ostatní novinári požiadali vojakov, aby si pred fotografovaním nášivku odstránili.

Ihor Kozlovskyj, ukrajinský historik a religionista, povedal, že symboly majú významy, ktoré sú jedinečné pre Ukrajinu, a mali by sa interpretovať podľa toho, ako ich vnímajú Ukrajinci, a nie podľa toho, ako sa používali inde.

„Symbol môže žiť v každom spoločenstve alebo v každej histórii nezávisle od toho, ako sa používa v iných častiach sveta,“ povedal Kozlovskyj.

Ruskí vojaci na Ukrajine boli tiež zachytení, ako nosia nášivky v nacistickom štýle, čo zdôrazňuje, aká komplikovaná môže byť interpretácia týchto symbolov v regióne, ktorý je presiaknutý sovietskou a nemeckou históriou.

Sovietsky zväz podpísal v roku 1939 s Nemeckom pakt o neútočení, takže ho o dva roky neskôr zaskočilo, keď nacisti napadli Ukrajinu, ktorá bola vtedy súčasťou Sovietskeho zväzu. Ukrajina veľmi trpela pod sovietskou vládou, ktorá vyvolala hladomor, pri ktorom zomreli milióny ľudí. Mnohí Ukrajinci spočiatku vnímali nacistov ako osloboditeľov.

Frakcie Organizácie ukrajinských nacionalistov a jej povstalecká armáda bojovali po boku nacistov v boji, ktorý považovali za boj o ukrajinskú suverenitu. Členovia týchto skupín sa zúčastňovali aj na zverstvách voči židovským a poľským civilistom. Neskôr počas vojny však niektoré z týchto skupín bojovali proti nacistom.

Niektorí Ukrajinci vstúpili do nacistických vojenských jednotiek, ako napríklad Waffen-SS Galizien. Znakom tejto skupiny, ktorú viedli nemeckí dôstojníci, bola nebesky modrá nášivka s vyobrazením leva a troch korún. Jednotka sa v roku 1944 zúčastnila na masakri stoviek poľských civilistov. V decembri po niekoľkoročnom právnom boji najvyšší ukrajinský súd rozhodol, že vládou financovaný výskumný inštitút môže naďalej uvádzať insígnie jednotky ako vylúčené z nacistických symbolov zakázaných na základe zákona z roku 2015.

Dnes, keď nová generácia bojuje proti ruskej okupácii, mnohí Ukrajinci vnímajú vojnu ako pokračovanie boja za nezávislosť počas druhej svetovej vojny a bezprostredne po nej. Symboly ako vlajka spojená s Ukrajinskou povstaleckou armádou a nášivka Galizien sa stali symbolmi protiruského odporu a národnej hrdosti.

Preto je ťažké len na základe vyobrazení jednoducho oddeliť Ukrajincov rozzúrených ruskou inváziou od tých, ktorí podporujú krajne pravicové skupiny v krajine.

Jednotky ako Da Vinciho vlci, známejší pluk Azov a ďalšie, ktoré začínali s členmi krajnej pravice, boli začlenené do ukrajinskej armády a zohrali dôležitú úlohu pri obrane Ukrajiny pred ruskými vojskami.

Azovský pluk bol oslavovaný po tom, ako sa vlani udržal počas obliehania južného mesta Mariupol. Keď bol v marci zabitý veliteľ Da Vinciho vlkov, konal sa pohreb hrdinu, na ktorom sa zúčastnil aj prezident Volodymyr Zelenskyj.

„Myslím si, že niektoré z týchto krajne pravicových jednotiek si do verejnej diskusie o nich primiešavajú dosť vlastných mýtov,“ povedal pán Colborne, výskumník. „Ale myslím si, že to najmenej, čo sa dá a malo by sa urobiť všade, nielen na Ukrajine, je nedovoliť, aby symboly, rétorika a myšlienky krajnej pravice prenikali do verejnej diskusie.“

Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.


Ďalšie články