Ďalších približne 30 percent využíva internetový obchod železníc. Rastie tiež obľúbenosť aplikácie Ideme vlakom. Napriek tomu sa vám môže stať, že kamennú pokladňu zablokuje človek, ktorý kupuje lístok na neskorší termín a potrebuje dlhšiu konzultáciu.
Pri kúpe lístka v kamennej predajni hrozí stres
Na problém s včasným zakúpením lístka sme na východe narazili dvakrát v priebehu troch dní. Pri okienkach na košickej stanici pred odchodom spoja do Prešova uviazli na dlhé minúty desiatky cestujúcich, pretože ich obsadili klienti, ktorí si vybavovali lístok na iný čas. Niektorí ho preto za príplatok kupovali až vo vlaku.
V druhom prípade sme lístok museli kúpiť v zákazníckom centre, iná šanca stihnúť vlak nám neostala. Renáta pracovala v predaji na jednej zo staníc, kde podľa jej slov túto situáciu riešili odkázaním klienta do zákazníckeho centra alebo prednostným vybavením ľudí, ktorí lístok potrebovali hneď.
Klesá podiel kupujúcich v kamenných predajniach
„Už dlhšiu dobu sme nezaregistrovali sťažnosť tohto charakteru. Konkrétne počas tohto roka neevidujeme ani jednu obdobnú sťažnosť či reklamáciu,“ uviedol hovorca Železničnej spoločnosti Slovenskej republiky Tomáš Kováč. „O vyčlenení priehradiek pre cestujúcich, ktorí lístok potrebujú akútne, neuvažujeme,“ informoval.
Ponúkol tiež ďalšie možnosti kúpy cestovných dokladov než prostredníctvom osobnej pokladnice. „Doklad si cestujúci môže zakúpiť aj v predpredaji, a to najskôr 60 dní pred cestou, ak pri konkrétnom zľavnenom cestovnom nie je uvedené inak. Zákazníci môžu využiť aj nákup prostredníctvom e-shopu, cez mobilnú aplikáciu Ideme vlakom alebo prostredníctvom jednoduchého SMS lístka. Poslednou možnosťou je kúpa cestovného dokladu vo vlaku.“
Internetový predaj prináša istotu, že nezmeškáte
„Vyradila som vlaky na slepú koľaj,“ povedala Lucia, pre ktorú je prvoradé dodržiavanie času odchodu. „Nestalo sa mi, aby som zmeškala vlak, ale stalo sa mi, že som čakala vo vlaku pre jeho meškanie cca hodinu,“ uviedla aj dôvod.
Skúsenosť s častou cestou medzi metropolami východu má i Adam. „Lístok si vždy kupujem cez aplikáciu Ideme vlakom, ale nedávno som bol niečo riešiť pri okienku a čakal som 20 minút, kým sa vybavila jedna pani. Občas som videl, že niektorí ľudia sú tam fakt dlho,“ podelil sa o skúsenosť mladý muž.
Rastie popularita aplikácie Ideme vlakom
Kým v prvom polroku 2019 si lístok prostredníctvom aplikácie Ideme vlakom kupovalo necelé percento cestujúcich, v prvom polroku tohto roku to už bolo deväť a pol percenta. Takmer 30 percent cestujúcich využíva e-shop Železničnej spoločnosti SR a takmer 55 percent stále uprednostňuje kamenné predajne. Priamo vo vlaku, zmluvným predajom alebo pomocou automatov si cestovný doklad kupuje šesť percent cestujúcich.
Podľa hovorcu železničnej spoločnosti aplikácia Ideme vlakom navyše prechádza vylepšeniami a zjednodušením. „Posledná, tento rok už druhá, veľká aktualizácia v júni priniesla do aplikácie ďalšie medzinárodné spoje a zľavy. A ďalšie zjednodušenia a novinky chystáme v treťom kvartáli 2023,“ uzavrel Tomáš Kováč.