Tunel Bikoš slávnostne otvorili. Boris Kollár na ceremoniál meškal

PREŠOV – Prvá etapa odovzdaná, druhá poklepaná. Dnešným dňom bola slávnostným ceremoniálom odovzdaná do užívania prvá etapa rýchlostnej cesty R4. Zároveň bola uvedená do výstavby druhá etapa tejto stavby. Obe etapy poslúžia najmä Prešovčanom.

20230925_115005

Obchádzka by mala odľahčiť dopravu cez mesto a motoristom ušetriť aj desať minút.

Tesne pred prestrihnutím pásky. Foto: Redakcia

Za prítomnosti všetkých zúčastnených strán stavby dnes o 11. hod. slávnostne otvorili tunel Bikoš. Prvá etapa vybudovanej rýchlostnej cesty R4 – severný obchvat bola dokončená a odovzdaná do užívania motoristom. Pásku prestrihli predseda NR SR Boris Kollár, minister dopravy Pavol Lančarič, predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko, prítomní boli tiež vicežupan Prešovského samosprávneho kraja Jozef Kanuščák a primátor Mesta Prešov František Oľha.

Tunel bol tiež vysvätený košickým arcibiskupom Bernardom Boberom a predstaviteľmi gréckokatolíckej cirkvi na čele s Vladykom Petrom Rusnákom. Ceremoniál sa mal začať o 11.00 hod., no čakalo sa na príchod predsedu NR SR Borisa Kollára. „Meškal som, lebo sme mali stretnutie s predsedom biskupskej konferencie v Košiciach a naše rokovanie sa trochu natiahlo,“ odôvodnil. Kompetentní dnes zároveň poklepali základný kameň druhej etapy výstavby rýchlostnej cesty R4.

Tlačový brífing po slávnostnom ceremoniáli. Foto: Redakcia

Zaujímavosti prvej etapy stavby a jej čísla

Prvá etapa výstavby rýchlostného ťahu R4 Prešov – severný obchvat je ukončená. Úsek je dlhý 4,3 kilometra a zahŕňa 155 stavebných objektov vrátane 9 mostov a vyše kilometrového tunela Bikoš. Stavba bola výnimočná vďaka viacerým jedinečnostiam. Jednou z nich je historicky najsuchší tunel, ktorý je zároveň aj prvý tunel so šetrnými LED svietidlami. Jeho dĺžka je 1,15 kilometra a najvyššia povolená rýchlosť v ňom je 100 kilometrov za hodinu. Nájdete v ňom 400 LED svietidiel, 26 ventilátorov, 14 požiarnych výklenkov aj 14 SOS výklenkov. Nová cesta odbremení mesto Prešov od dopravy, ale pomôže aj obyvateľom okolitých miest. Výrazne pozitívna zmena nastane najmä pre vodičov zo Sabinova, Starej Ľubovne či z Lilian. Tí už nebudú musieť zachádzať do Prešova, ale po odbočení z D1, či už z Košíc, alebo z Popradu, sa dostanú na R4 a tretie najľudnatejšie mesto Slovenska obídu za pár minút. Pôvodný termín odovzdania tejto stavby bol júl 2023, je teda v miernom omeškaní.

„Kto staval aspoň jeden rodinný dom, vie, že stavba je málokedy hotová načas. Vážim si zhotoviteľa, ktorý pristupoval k práci zodpovedne,“ skonštatoval riaditeľ NDS Vladimír Jacko. Počas výstavby vzniklo aj jej predraženie o 4 milióny eur. Celková cena stavby sa podľa riaditeľa NDS pohybuje medzi 148 až 149 miliónmi eur. Počas výstavby sa vyskytli aj problémy. „Najväčšie problémy sú tie, keď v projekte nie je niečo dostatočne zakreslené do detailu, ale to sa rieši operatívne, nebol tam žiadny fatálny problém,“ povedal predseda predstavenstva firmy Váhostav Jiří Skuhra, ktorá bola jedným zo zhotoviteľov stavby. Aktuálne prebieha kontrola čerstvo otvoreného úseku R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa, o spustení živej premávky bude NDS informovať.

Tunelom dnes prvýkrát prešli autobusy mestskej hromadnej dopravy Prešov. Foto: Redakcia

Druhá etapa výstavby rýchlostnej cesty sa začne prerazením tunela

Dnešným dňm bola slávnostným poklepaním základného kameňa spustená výstavba druhej etapy rýchlostnej cesty. Pôjde o rýchlostný ťah R4 od Kapušian až po hranice s Poľskou republikou pri Hunkovciach. Už o niekoľko dní nastúpia na stavenisko ďalšej etapy R4 geodeti, ktorí vytýčia dočasné zábery stavieb, neskôr budú na rade pyrotechnici a archeológovia, ktorí vykonajú odborný prieskum. NDS začne v tejto etape s výstavbou tunela Okruhliak. Do konca roka 2023 by mali začať prebiehať aj niektoré stavebné práce. Razenie tunela Okruhliak bude jedným z dôležitých míľnikov tejto stavby. Dĺžka druhej etapy predstavuje 10,2 kilometra, budú sa na nej nachádzať 12 mostov, tunel Okruhliak (1,8 kilometra) a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany. Tento úsek ušetrí taktiež 10 minút jazdy. „Budú vyťažené 2 milióny kubíkov zeminy v rámci výkopových prác. Všetky vykopané materiály budú spätne zabudované na iné objekty tejto stavby, čo je veľmi ekologické,“ informoval generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia Róbert Šinály s tým, že stavbu stihnú do štyroch rokov.

Predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko. Foto: Redakcia

Celý ťah R4 naprieč Slovenskom je dôležitý koridor európskeho významu Via Carpatia a je súčasťou TEN-T siete. Zámerom je prepojiť Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie. Celkovo ide o 9 úsekov v súhrnnej dĺžke takmer 60 kilometrov (po trase Kapušany – Lipníky – Kuková – Giraltovce – Radoma – Rakovčík – Svidník – Ladomirová – Hunkovce – štátna hranica s Poľskom). Ukončenie prác predpokladá NDS v roku 2030.

Základný kameň druhej etapy výstavby R4. Foto: Redakcia
Predseda predstavenstva spoločnosti Váhostav Jiří Skuhra. Foto: Redakcia
Generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia Róbert Šinály. Foto: Redakcia