Koniec dohadov: Pozrite sa, kto bude voziť cestujúcich po krajských cestách

TRENČÍN – Najdôležitejšia otázka sprevádzajúca doteraz neukončený tender Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) na prímestskú autobusovú dopravu pozná svoju odpoveď. Obom doterajším autobusovým dopravcom – SAD Trenčín a SAD Prievidza – síce 30. októbra vypršia desaťročné zmluvy o poskytovaní služieb pre TSK, ich autobusy však budú jazdiť po krajských cestách ešte minimálne dva roky.

prímestská doprava nové autobusy slávnostné odovzdanie Jaroslav Baška George Trabelssie Minimálne do roku 2025 budú po krajských cestách jazdiť autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza. Foto: Transport.sk

Od krajskej samosprávy to pritom dostali takpovediac príkazom – jednostranným rozhodnutím v správnom konaní.

O tom, že tender na prímestskú autobusovú dopravu nie je žiadnou hrou o fazuľky, netreba asi nikoho presviedčať. Taký Žilinský samosprávny kraj dodnes funguje pod hrozbou niekoľkomiliónovej pokuty za zbabrané verejné obstarávanie spred štyroch rokov. V prípade TSK presahovala hodnota desaťročnej zákazky pol miliardy eur. Rozdelená pritom bola na dve časti – pre oblasť Považia a pre oblasť hornej Nitry.

Trenčiansky Štandard už viackrát analyzoval priebeh tendra, a tak len v skratke zopakujme, že Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) síce všetky štyri námietky uchádzačov vo verejnom obstarávaní zamietol, ale jeden z nich uspel u vyššej inštancie, ktorou je sám predseda Peter Kubovič.

Po jeho intervencii musel TSK upraviť súťažné podklady. Kubovič vo svojom rozhodnutí vyčítal krajskej samospráve, že fixným stanovením začiatku zmluvného plnenia na 31. októbra 2023 negarantovala žiadnu lehotu na prípravu na začatie poskytovania služieb a vytvorila v procese verejného obstarávania priestor pre právnu neistotu potenciálnych záujemcov, ktorý je neprípustný a v rozpore so zásadou transparentnosti.

„Potenciálny záujemca o zákazku nemá do okamihu uzavretia zmluvy absolútne žiadnu vedomosť, v akom časovom horizonte bude musieť byť v prípade úspechu vo verejnom obstarávaní k dispozícii na to, aby nastúpil a začal poskytovať požadované služby v požadovanom rozsahu,“ skonštatoval vo svojom rozhodnutí predseda ÚVO.

„Stav aktuálne prebiehajúceho verejného obstarávania po rozhodnutí predsedu úradu je taký, že TSK na základe rozhodnutia predsedu ÚVO pristúpil k zmene súťažných podkladov tak, že určil začatie poskytovania služby novým dopravcom na 10 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy s novým dopravcom. Po vykonaní tejto zmeny obdržal TSK žiadosť o nápravu a bola taktiež podaná námietka na takto určenú lehotu a TSK tak bol nútený opätovne predlžovať lehotu na predkladanie ponuky.

K ukončeniu súťaže a k uzavretiu zmluvy s úspešným uchádzačom tak dôjde s najväčšou pravdepodobnosťou až v priebehu roka 2024 a k začatiu poskytovania služby novým dopravcom v zmysle súčasne nastavenej lehoty až v roku 2025,“ priblížila stav tendra Lenka Kukučková z tlačového oddelenia Úradu TSK.

Medzičasom k vyššie spomenutej novej lehote pribudlo ustanovenie o tom, že víťaz tendra nezačne poskytovať služby skôr ako 31. októbra 2025. „Vzhľadom na súčasný stav aktuálne prebiehajúceho verejného obstarávania, ktorého lehota na predkladanie ponúk je opätovne predlžovaná, je doplnenie vyššie spomenutého ustanovenia najlepšie možné riešenie, a to nielen z pohľadu splnenia podmienky rozhodnutia predsedu ÚVO, ale aj z pohľadu zabezpečenia služieb vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave do ukončenia predmetnej súťaže a z pohľadu hospodárnosti konania TSK,“ dodala Kukučková.

Pri takto sa vyvíjajúcom priebehu verejného obstarávania musel TSK vyriešiť najzásadnejšiu otázku pre cestujúcu verejnosť, a síce, kto bude zabezpečovať služby prímestskej autobusovej dopravy po 31. októbri 2023.

Využil ustanovenia zákona o cestnej doprave a rozbehol správne konania vo veci uloženia povinnosti poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme dvom súčasným dopravcom – SAD Trenčín a SAD Prievidza. „Rozhodnutie o uložení povinnosti poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme nadobudlo účinnosť dňom 13. 10. 2023, kedy bola súčasným dopravcom v zmysle zákona uložená povinnosť poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave v období od 31. 10. 2023 do 30. 10. 2025,“ upozornila Kukučková.

Doplnila, že takáto povinnosť nebola uložená zmluvne, ale v zmysle zákona jednostranným správnym rozhodnutím.


Na najkontroverznejší zákon, ktorý je súčasťou konsolidačného balíčka, sa pozreli európski centrálni bankári. Udialo sa tak po jeho schválení, pritom podľa pravidiel mal kabinet počkať na stanovisko ECB.
Prejsť na článok
Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok