Výpadok mobilného operátora spôsobil v Austrálii totálny chaos. Ľudia sa nevedeli dostať k peniazom, liekom ani do práce

K výpadku došlo, podľa informácií agentúry Reuters v stredu ráno. Prvú správu o tom, že sa niečo deje poskytol ranný telefonát v rádiu. Volajúca upozornila, že jej dávkovač jedla pre mačku napájaný cez wifi o 6:10 ráno nefungoval a jej zvieratko ju preto zobudilo.

Čoskoro bolo jasné, že ide o výpadok v oveľa väčšom rozmere. V krajine, v ktorej takmer všetky služby fungujú online, ostalo bez pripojenia niekoľko miliónov Austrálčanov. Zákazníci operátora, ktorý zabezpečuje internetové pripojenie pre približne 40 percent krajiny, sa ocitli na 12 hodín bez možnosti komunikovať či platiť kartou.

Výsledkom bol národný chaos. Ľudia, ktorí sa ocitli bez pripojenia, začali hromadne chodiť do knižníc v snahe pripojiť sa na verejnú sieť wifi. Dlhé rady sa vytvorili pred bankami, kam si ľudia išli vyberať hotovosť či pred pobočkami konkurenčných operátorov v snahe dostať sa k funkčnej karte SIM.

Nefunkčné ostali platobné terminály, problémy malo aj metro

V skorých ranných hodinách sa pre poruchu komunikačných systémov zastavili všetky spoje v metropolitnej oblasti Melbourne. Aj túto poruchu údajne zapríčinil výpadok siete Optus. Vlaky sa opäť uviedli do pohybu tesne pred šiestou ráno, no mali veľké meškania počas celej rannej špičky.

Reštauráciám pre nefungujúce terminály odchádzali zákazníci bez zaplatenia. Niektorí majitelia sa totiž spoľahli, že im ich klienti zaplatia, akonáhle sa pripojenie na internet opäť obnoví.

„Sme podnik s obratom 4-tisíc až 5-tisíc austrálskych dolárov (približne 2 400 až 3 000 eur) denne a dnes ráno sme prišli o približne tisíc austrálskych dolárov (približne 600 eur) z predaja kávy,“ povedal Roderick Geddes, majiteľ kiosku Pirrama Park v Sydney, ktorý nemohol spracúvať elektronické platby.

Pracovník kancelárie v Sydney pre agentúru Reuters uviedol, že sa nemohol dostať do svojej budovy, pretože na odomknutie dverí bola potrebná aplikácia smartfónu pripojená na internet.

Výpadok postihol aj call centrá štátnej správy v Novom Južnom Walese. Na severe boli zasa prerušené telefónne linky nemocníc. Juhoaustrálsky premiér Peter Malinauskas uviedol, že jeho vláda prehodnotí zmluvy so spoločnosťou Optus, a riaditeľ Národnej asociácie maloobchodu Rob Godwin povedal, že výpadok stál jeho členov „tisíce dolárov“ na stratených tržbách.

Ľudia si nevedeli zavolať sanitku ani sa dostať k liekom

V niektorých prípadoch boli obyvatelia krajiny bez možnosti dostať sa k základnej zdravotnej starostlivosti. Okrem nedostupnosti služby volania na tiesňovú linku sa problémy preniesli aj na lekárske predpisy.

Invalidný dôchodca Chris Rogers išiel 30 minút do lekárne pre liek proti bolesti, no jeho elektronický recept sa nenačítal. „Kvôli výpadku sa nenačítava,“ povedal Rogers agentúre Reuters, keď čakal v lekárni na obnovenie internetu. „Príjem je vyradený. Je to šialené, taký chaos som ešte nezažil.“

Dôvod výpadku je stále neznámy

Telekomunikačná spoločnosť Optus príčiny výpadku zatiaľ nespresnila. Vo štvrtok sa opäť ospravedlnila a z výpadku obvinila „sieťovú udalosť“, ktorá spôsobila „kaskádové zlyhanie“. Bližšie informácie však neposkytla.

K výpadku došlo 14 mesiacov po tom, čo spoločnosť Optus postihlo jedno z najväčších kybernetických narušení v Austrálii. Vláda vtedy operátora ostro kritizovala za pomalú reakciu pri oslovovaní postihnutých zákazníkov. Spoločnosť Optus však kybernetický útok v tomto prípade vylúčila.

Svojím zákazníkom však prisľúbila bezplatné dáta ako odmenu za ich „trpezlivosť a vernosť“.