ŽILINA – Sekcia dopravy SOPK víta, že sa Ministerstvo dopravy SR v tomto volebnom období intenzívne začalo zaoberať kritickým stavom cestnej dopravnej infraštruktúry.
Sekcia dopravy prioritne požaduje začať s výstavbou úseku D3/E75 Žilina/Brodno-Kysucké N. Mesto, kde sa nachádza semafor. Česko tento rok dokončilo celý úsek k D3 a Poľsko spustí do prevádzky celý úsek S1 k D3 v Skalitom.
Takisto je apel budovať D1 Turany – Hubová vo variante V1o, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu – hlavne k zásobám vody. Cieľom je, aby sa nezhoršil stav vodných útvarov kvalitnej podzemnej pitnej vody v chránenej vodohospodárskej oblasti Veľká Fatra pre budúcnosť podnikania a občanov SR vzhľadom na zmenu klímy.
„Mimovládky na tomto úseku vôbec nemyslia na existujúce zásoby pitnej vody. Asi preto, že už tieto zásoby sú a voda sa nedá cez ich projekt zachraňovať, aby mali z toho dividenty. Tu ich príroda predbehla,“ povedal pre Žilinský Štandard predseda sekcie dopravy SOPK Ján Mišura.
Zároveň je tento variant aj ekonomicky výhodnejší. Pri V1o bez tunela Korbeľka je kratší čas stavebnej realizácie, pretože je v nákladoch na investície o cca 350 mil. eur lacnejší. Následne by bol v prevádzke lacnejší aj pre daňovníkov. Navyše sú už vykúpené pozemky z 90 percent a uskutočnili prípravné práce za 40 mil. eur.
Sekcia dopravy SOPK tiež žiada, aby sa budovali na R3 úseky Martin – Rakovo a Turček – Kremnica. Veľmi potrebné je aj vybudovať úsek na R6 Púchov – Mestečko. Je zarážajúce, že Slovensko na R6 20 rokov nič nestavia, pritom Česko (intenzívne sa tu buduje 16 km D49 k R6 a v príprave je úsek do Vizovíc) a Nemecko sú najväčší obchodní partneri slovenskej ekonomiky. Urgentne by sa mal riešiť aj najproblémovejší úsek na R2 do Košíc na juhu (tunel Soroška).