KOŠICE/PREŠOV – V košickom Národnom divadle sa šafári s verejnými prostriedkami, divadlo nereaguje na žiadosti o informácie, na ktoré by malo odpovedať podľa zákona a jeho generálny riaditeľ si sám zadáva prácu a schvaľuje výšku svojich honorárov. Tvrdí to prešovský fotograf Ján Štovka v otvorenom liste, ktorý v týchto dňoch poslal ministerstvu kultúry.
Ministerstvo kultúry reaguje, že podobných podnetov týkajúcich sa košického divadla prišlo ich rezortu viacero. Podľa uznávaného fotografa s najvyšším ocenením MQEP Jána Štovku si z divadla urobil jeho štatutár Ondrej Šoth súkromný podnik. „Divadlo dodnes nerešpektuje slobodný prístup k informáciám a odmieta zverejniť honoráre generálneho riaditeľa za inscenácie, ktoré pripravoval od svojho nástupu do funkcie a realizoval popri práci generálneho riaditeľa. Je absurdné, aby niekto sám sebe zadával prácu a aj výšku honoráru, ktorú si následne sám schvaľoval. A ak už, tak ako občania tejto krajiny máme právo vedieť, za koľko sám sebe schvaľoval tieto honoráre,“ píše v liste ministerke umelec. Dodal, že o informácie oficiálne žiadal, no odpoveď neprišla.
Ako ďalší prešľap vníma aj fakt, že generálny riaditeľ divadla využíva počas pracovného dňa auto vysokej triedy z požičovne. Rád by vedel, kto uhrádza mesačnú sumu za požičanie tohto luxusného auta a z akého zdroja. Ministerku kultúry Martinu Šimkovičovú prosí o osobné stretnutie. „Na tieto problémy sme poukazovali aj v minulosti, snažili sme sa vyvolať verejnú diskusiu s ministerkou kultúry v predošlom období, pani Milanovou. Namiesto riešení nechala pani ministerka kultúry vymeniť všetky kopírky v divadle, aby nám ľudia nemohli posielať prefotené zmluvy a honoráre, ktoré poukazovali na absurdné šafárenie s verejnými prostriedkami v tomto divadle,“ konštatuje Štovka.
Zdá sa však, že nová ministerka kultúry bude zisťovať viac. „Pani ministerka uvedený otvorený list eviduje. Vzhľadom na to, že podnetov na vedenie Národného divadla v Košiciach je viacero, nariadi v tejto veci kontrolu. V prípade, že sa preukážu pochybenia, vyvodí dôsledky,“ reagoval hovorca ministerstva kultúry Pavol Čorba.
Šoth sa ako riaditeľ divadla neosvedčil už v minulosti. Pre medializované škandály spojené s hospodárením musel v roku 2011 odísť z postu generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla. Na odchode sa dohodol s vtedajším ministrom kultúry Danielom Krajcerom.
Na otvorený list Jána Štovku dnes 14. decembra zareagovalo aj Národné divadlo Košice (NDKE). Tvrdí, že motiváciou fotografa nie je skutočný záujem na dodržiavaní právnych predpisov, hospodárnosti a účelnosti nakladania s verejnými financiami. Motiváciou je podľa divadla nevyriešený súdny spor medzi divadlom a fotografom. Uvádza tiež, že nie je pravdou, že by odmietlo poskytnúť Jánovi Štovkovi informácie o výške honorárov riaditeľa Šotha, o ktoré žiadal prostredníctvom zákona o slobodnom prístupe k informáciám. „NDKE pri prijatí neúplnej žiadosti vyzvalo žiadateľa o informácie o opravu ich žiadostí, na čo žiadateľ však nereagoval,“ dodal sekretariát divadla.
Národné divadlo Košice tiež uviedlo, že generálny riaditeľ NDKE si nikdy neschvaľoval sám sebe honoráre. Podľa jeho vysvetlení rozpočty jednotlivých premiér prechádzajú procesom schvaľovania viacerých subjektov a až po prerokovaní hracieho plánu na úrovni vedenia divadla dochádza ku schváleniu hracieho plánu generálnym riaditeľom. „A to v súlade s vypracovanou smernicou o finančnej kontrole v zmysle zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole. V zmysle citovanej smernice každá finančná operácia, vrátane priznania a vyplácania honorárov musí byť overená, či je v súlade so schváleným rozpočtom na daný kalendárny rok,“ uvádza divadlo s tým, že Súhrnný prehľad o činnosti a hospodárení NDKE je každoročne zverejňovaný vo výročnej správe. „Zákon o divadelnej činnosti naviac žiadnym spôsobom nezakazuje zamestnancom divadla vo svojom voľnom čase vykonávať umeleckú činnosť,“ dodáva divadlo. Na našu otázku o priemernej výške jedného honoráru riaditeľa však divadlo neodpovedalo.
Zároveň ozrejmilo, že divadlo ani v minulosti neuhrádzalo náklady na prenájom motorového vozidla pre riaditeľa Šotha. Kto však uhrádzal tieto výdavky divadlo nešpecifikovalo. Vyjadrilo sa, že keďže zverejnené informácie presiahli akceptovateľnú mieru, rozhodli sa využiť všetky prostriedky na ochranu ich práv a právom chránených záujmov.