Jediná vládou schválená spravodajská relácia, ktorej cieľom je bojovať proti ruským dezinformáciám a zvyšovať morálku, je kritizovaná za to, že vykresľuje ružový obraz vojny. Reportáž New York Times približuje reláciu, ktorá sa zmenila na politickú reklamu prezidenta Zelenského.
Od prvých dní ruskej invázie v roku 2022 majú obyvatelia Ukrajiny prístup k jedinému zdroju televízneho spravodajstva – celodennému vysielaniu plnému záberov ukrajinských tankov ostreľujúcich ruské pozície, zdravotníkov pôsobiacich v blízkosti frontovej línie a politických lídrov mobilizujúcich podporu v zahraničí.
Relácia „Telemaratón, Jednotné noviny“ (Telemarathon United News) je hlavným nástrojom ukrajinskej informačnej vojny a vládni predstavitelia, ktorí v nej pravidelne vystupujú, ju chvália za jej úlohu v boji proti ruským dezinformáciám a pri udržiavaní morálky.
„Je to zbraň,“ povedal ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj minulý rok v januári o programe, ktorý spoločne produkujú a 24 hodín denne vysielajú najväčšie televízne kanály v krajine.
Po takmer dvoch rokoch vojny sú však Ukrajinci z Telemaratónu unavení. To, čo sa kedysi považovalo za kľúčový nástroj na udržanie krajiny pohromade, je teraz čoraz viac zosmiešňované ako hlásna trúba vlády.
Diváci sa sťažujú, že program často vykresľuje vojnu príliš ružovo, skrýva znepokojujúci vývoj na fronte a klesajúcu podporu Západu pre Ukrajinu – a v konečnom dôsledku nepripravuje občanov na predĺženú vojnu.
Sledovanosť a dôvera v Telemaratón časom prudko klesli, čo odborníci považujú za symptóm širšieho rozčarovania obyvateľstva z vlády, keďže víťazstvo na bojisku sa stáva nedosiahnuteľným. Mnohí diváci namiesto toho trávia čas sledovaním populárnych reality šou a zábavných programov.
„Všetci majú plné zuby tohto naratívu, ktorý hovorí: ‚Vyhrávame, všetci nás majú radi a dávajú nám peniaze‘,“ povedala Oksana Romaňuková, šéfka kyjevského Inštitútu masových informácií (IMI), organizácie monitorujúcej médiá. „Je to štátna propaganda,“ dodala.
Telemaratón, ktorý bol spustený krátko po ruskej invázii, zahŕňa šesť televíznych sietí, ktoré predstavujú približne 60 percent celkovej predvojnovej sledovanosti Ukrajiny. Každá sieť dostala niekoľkohodinový časový úsek, ktorý musí vyplniť správami a komentármi, ktoré potom všetci účastníci vysielajú na svojich spravodajských kanáloch.
Program bol oficiálne uzákonený prezidentským dekrétom, a ako uviedol Oleksandr Bohuckyj, výkonný riaditeľ spoločnosti StarLight Media, hlavnej mediálnej skupiny, ktorá sa na projekte zúčastňuje, približne 40 percent jeho financovania pokrýva vláda.
Zostáva však nejasné, do akej miery majú ukrajinské orgány kontrolu nad redakčnou líniou Telemaratónu.
Viacerí mediálni experti a novinári zapojení do spravodajského programu uviedli, že Oleksandr Tkačenko, do júla ukrajinský minister kultúry a informácií, sa zúčastňoval na stretnutiach, na ktorých koordinoval spravodajstvo. Ministerstvo na viaceré žiadosti o komentár nereagovalo.
Obavy o vplyv vlády sa objavili aj po tom, ako bola niekoľkým kanálom prevádzkovaným politickými oponentmi Zelenského zakázaná účasť na Telemaratóne.
Väčšina Ukrajincov považovala na začiatku vojny projekt za životne dôležitý. Keď sa ruské vojská približovali k ukrajinským mestám a dedinám, Telemaratón informoval divákov o bojoch a radil im, kde sa ukryť a kedy sa evakuovať. „Bol to obsah, ktorý zachraňoval životy,“ povedala Chrystyna Havryljuková, vedúca spravodajstva v Suspilne, ukrajinskej verejnoprávnej stanici, ktorá je súčasťou Telemaratónu.
Táto relácia navyše pozdvihla náladu ľudí v kritickom období, pretože vysielala inšpiratívne posolstvá Zelenského do miliónov domácností. „Ľuďom to dodalo náladu, ducha, nádej,“ povedala Romaňuková. „Bolo to naozaj pôsobivé.“
Podľa Svitlany Ostapovej, zástupkyne šéfredaktora ukrajinskej organizácie Detector Media, ktorá sa zaoberá sledovaním médií, v marci 2022 tvoril tento program 40 percent celkovej sledovanosti na Ukrajine.
V priebehu mesiacov sa Telemaratón ustálil ako efektívne fungujúce nepretržité spravodajstvo, pričom každý kanál vypĺňal svoje časové intervaly reportážami z frontu, rozhovormi s veliteľmi a diskusiami s vládnymi predstaviteľmi.
Vtedy začala klesať sledovanosť.
Do konca roka 2022 sa sledovanosť spravodajského programu znížila na 14 percent televíznych divákov, uviedla Ostapová. V súčasnosti je to 10 percent.
Mnohí diváci tvrdili, že keď sa hrozba ruského prevzatia moci v krajine zmenšila, vlastenecký podtón programu bol čoraz prehnanejší. „Udalosti na Ukrajine prezentujú, akoby bolo všetko v poriadku, akoby víťazstvo bolo hneď za rohom,“ povedal 20-ročný Bohdan Čupryna nedávno v Kyjeve, hlavnom meste Ukrajiny.
Podobne ako iní Ukrajinci, aj Čupryna povedal, že spravodajstvo o ukrajinskej protiofenzíve v lete bolo príliš optimistické a vyvolávalo dojem, že armáda rýchlo prerazí nepriateľské línie. Protiofenzíva od začiatku čelila neúspechom a nakoniec takmer úplne zlyhala.
Ihor Kuljas, mediálny expert, ktorý monitoruje Telemaratón pre spoločnosť Detector Media, uviedol, že počas väčšiny programu v roku 2023 účastníci používali jazyk, ktorý zdôrazňoval „efektívnosť a profesionalitu ukrajinských síl“, zatiaľ čo ruské sily „boli opisované ako v stave paniky, so značnými stratami a masovo sa vzdávali“.
Podľa Kuljasa to bola „celkom iná realita“ v porovnaní so skutočnou situáciou na mieste.
Ukrajinská televízna moderátorka Olena Froljaková, ktorá pracuje pre spoločnosť StarLight Media, odmietla, že by sa program na situáciu pozeral cez „ružové okuliare“. Dodala však, že o bombových útokoch a vývoji na fronte sa informuje až vtedy, keď sa o nich vyjadrí vláda. „Musíme počkať na oficiálne stanovisko,“ povedala.
Kuljas uviedol, že niektoré televízne stanice si vo svojom spravodajstve osvojili istú formu „autocenzúry“. Dodal však, že Suspilne je vzácnym príkladom kanála, ktorý si do značnej miery zachováva nezávislú redakčnú líniu, ako hostí pozýva kritikov Zelenského a spochybňuje oficiálne vyhlásenia.
Napriek tomu počet Ukrajincov, ktorí tvrdia, že dôverujú Telemaratónu, postupne prudko klesol, zo 69 percent v máji 2022 na 43 percent v decembri 2023, podľa nedávneho prieskumu Kyjevského medzinárodného inštitútu sociológie (KIIS). Ďalšia štúdia ukázala, že viac ako dve pätiny Ukrajincov tvrdia, že podporujú ukončenie programu.
Mnohí kritici zdieľajú názor, že Telemaratón v súčasnosti viac škodí, ako pomáha.
„Má to nebezpečnú stránku – vytvára to optimistický pohľad na situáciu a potom to vedie k sklamaniu,“ povedal Jaroslav Jurčyšyn, šéf výboru ukrajinského parlamentu pre slobodu slova, ktorý v decembri verejne spochybnil účinnosť spravodajského vysielania.
Jurčyšyn a mediálni experti sa obávali, že program zaslepil ľudí pred skutočnosťou, že vojna sa ešte pretiahne a vyžiada si ďalšie obete. Ukrajina v súčasnosti zápasí s náborom vojakov a čoraz častejšie sa ozýva kritika, že ľudia žijúci ďaleko od frontovej línie začínajú na konflikt zabúdať.
„Potrebujeme spoľahlivé, vyvážené informácie, ktoré naša spoločnosť môže analyzovať a na základe ktorých sa ľudia môžu rozhodovať,“ povedal Jurčyšyn.
Ďalšou obavou je, že Telemaratón sa zmenil na politickú reklamu pre Zelenského, ktorý zostáva najdôveryhodnejšou politickou osobnosťou na Ukrajine, ale v posledných mesiacoch zaznamenal pokles svojej popularity.
Z údajov, ktoré zostavil Kuljas, vyplýva, že členovia Zelenského strany Sluha ľudu tvorili v roku 2023 viac ako 68 percent politických hostí programu, pričom tento podiel sa v priebehu roka neustále zvyšoval. Strana Sluha ľudu kontroluje polovicu kresiel v parlamente.
„Je to ako jednomyseľný pohľad na vec,“ povedal 41-ročný právnik Andrij Chantil o Telemaratóne večer pri zrekonštruovanej Zlatej bráne, ktorá v stredoveku označovala vstup do Kyjeva. „Nie je to to, čo naozaj potrebujeme. Nepomáha to.“
Bohuckyj, riaditeľ spoločnosti StarLight Media, uviedol, že jeho kanály pracujú na zlepšení rozmanitosti hostí. „Telemaratón sám osebe nedokáže formovať názory ľudí“, povedal a dodal, že oveľa väčší vplyv majú sociálne platformy ako Telegram, ku ktorým sa väčšina Ukrajincov obracia, aby získali aktuálne informácie o vojne od vojakov a vojenských analytikov.
Romaňuková z kyjevského Inštitútu masových informácií uviedla, že Telemaratón sa musí zmeniť, aby nenapodobňoval to, proti čomu bol pôvodne určený: ruskú propagandu.
„Nechcete byť ako Rusko,“ povedala Romaňuková. „V čase vojny by sme mali myslieť na obranu demokracie.“
Článok pôvodne vyšiel v denníku New York Times. Všetky práva vyhradené.