Maďarsko môže bojovať o pozíciu svetovej batériovej trojky
Maďarsko je rovnako ako Slovensko a Česko súčasťou stredoeurópskeho automobilového superhubu. Príchod investorov spojených s výrobou automobilov je preto do istej miery pochopiteľný. No prečo taký prílev práve do Maďarska? Jednou z odpovedí je aj mimoriadne štedrá dotačná politika.
Len infraštruktúrne projekty v Debrecíne stáli štát dve miliardy eur. Investori dostávajú hotovostnú podporu, ktorá v priemere dosahuje 12 percent investície. Ich suma do novembra 2022 (teda ešte pred zverejnením viacerých veľkých investícií) bola zhruba pol miliardy eur. Tretím spôsobom podpory sú daňové dotácie, teda zníženie daňovej povinnosti na desať rokov, ktorá pri jednotlivých investíciách znamená úľavu niekoľko desiatok miliónov eur.
Štvrtým spôsobom sú dotované pôžičky od štátnych subjektov, najmä banky Exim Hungary. Piaty spôsob je fištrónsky – zabezpečenie odbytu pre investorov. Z kombinácie zdrojov maďarského modernizačného fondu a z maďarského plánu obnovy pôjde 1,1 miliardy eur na projekty energetických úložísk, čo takmer výhradne znamená nákup batérií.
Investigatívny novinár Szabolcs Panyi zase zistil, že väčšinu z 240 miliónov eur z maďarskej vetvy fondu REPowerEU, ktoré majú ísť na nákup elektromobilov a nabíjacích staníc, má už prisľúbený BYD. Európska komisia na to reagovala – parafrázujem - že pokiaľ sú splnené ciele fondu, tak neprekáža, že sa z európskych peňazí dotujú čínske továrne. Nakoniec, prečo by aj malo. Čína je stále štandardný obchodný partner EÚ („výlet“ na Taiwan to môže rýchlo zmeniť) a keď dotovať, tak dotovať.
Z týchto investícii bude profitovať aj susedná slovenská ekonomika. Veď čínski baterkári ohlásili investíciu aj u nás. Takže by sme sa mohli tešiť. No skúsenosti viacerých afrických štátov, Srí Lanky či Čiernej hory, s finančným nadbiehaním (najmä) čínskym investorom boli draho zaplatené.
Náklady verejného dlhu Maďarska dosahujú 4,3 percentá HDP, čo je najviac v celej EÚ. Nezamestnanosť je síce nízka, ale nálada spotrebiteľov mizerná. Keď sme už pri tých autách, Maďarsko bolo jedinou krajinou v EÚ, kde predaj automobilov v roku 2023 klesol (-3,4 percenta verzus +13,9% priemer EÚ). To neukazuje pozitívnu ekonomickú náladu.
