Seriál The Chosen má za sebou prvú sériu. Práve sa začala vysielať druhá. Kiežby plánovaných všetkých sedem bolo rovnako kvalitných. Kým v zahraničí má seriál veľký ohlas a vysoké hodnotenie, na Slovensku je pomerne neznámy.
Nie je jednoduché nakrútiť filmové dielo o živote Ježiša Krista. Keď som však pred niekoľkými dňami dopozeral seriál The Chosen, zostal som užasnutý.
Naposledy som mal takýto silný dojem zo spracovania biblického motívu po nedávnom opätovnom sledovaní filmu Ben Hur z roku 1959. V ňom sa však Kristus len zopárkrát mihol, v The Chosen je ústrednou postavou.
Nakrútiť seriál o Kristovi tak, aby nebol strnulý, umelo patetický, plný klišé, príliš zjednodušene či naopak príliš rozkošatene, ale napokon nudne, je komplikované. Pri postave zakladateľa kresťanstva a Božieho syna bázeň prirodzene načrtáva cestu k priveľkej opatrnosti alebo naopak horlivosti, pričom obe môžu kvalite diela nakoniec uškodiť. Je skutočným umením spraviť to dobre.
Prvá séria The Chosen má osem častí, všetky sa odohrávajú v roku 26 po Kristovi, keď Ježiš začal svoje verejné účinkovanie. Prvá časť sa venuje Márii Magdaléne, jej vyliečeniu, rybárovi Šimonovi a jeho príbuzným a priateľom, rabínovi Nikodémovi, mýtnikovi Matúšovi a vstupu Krista na scénu. Tieto postavy budú ústredné aj pre neskoršie časti. Seriál popritom občas zobrazí aj niektoré staršie biblické príbehy ako Mojžišove trápenie s chorľavejúcim národom či Jakubov príchod do Kanaánu a výstavbu studne.
Každá časť seriálu si berie niektorý z fragmentov Písma a na jeho základe rozvíja príbeh Krista a jeho učeníkov. Režisér Dallas Jenkins je členom americkej evanjelikálnej cirkvi Harvest Bible Chapel, na scenári spolupracovali mesianistický rabín Jason Sobel, katolícky kňaz David Guffey a evanjelikálny profesor Nového zákona Doug Huffman. Nie som absolventom teológie ani odborníkom na Písmo. Z laického pohľadu sa mi zdá, že základné črty deja sa držia v rámcoch pôvodnej línie, nič ma nevyrušilo, skôr naopak. Seriál si získal dobré hodnotenie aj napríklad od konzervatívneho magazínu National Catholic Register.
Dotvára základný príbeh, aby ho lepšie vykreslil
Na spracovaní tohto seriálu je pozoruhodné, akým spôsobom tento už asi väčšine ľudstva známy príbeh podáva. Rozpráva moderným jazykom so všetkým, čo k tomu patrí – od scenára cez skvelé herecké výkony, perfektnú kameru, kostýmy až po výbornú hudbu. Zobrazuje biblické prostredie ako plné života so všetkými jeho chybami aj pozitívami. Jednak obdivuhodne zachováva kolorit vtedajšieho prostredia, no hovorí o tom naším súčasným jazykom. Ľudstvo je stále rovnaké a naše vlastnosti sa v priebehu vekov nemenia, líšia sa len v spôsoboch vyjadrenia. Dvetisíc rokov starý príbeh nám má čo povedať, tvorcovia ho rozprávajú tak, aby sme mu my – nároční diváci 21. storočia odchovaní na moderných seriáloch – rozumeli.
The Chosen je vyrozprávaný s obdivuhodnou hravosťou a ľahkosťou, inteligentne, úctivo a ľudsky veľmi zrelo. Kristus má prirodzenú autoritu pre svoju múdrosť a dobro, ktoré preukazuje voči ostatným. Seriál mu na veľkosti neuberá, jeho zázrakom citlivo ponecháva patričnú vážnosť, súčasne ho však „poľudšťuje“, občas aj zdravo humornými scénami.
Napríklad, keď sa pri jednom táborení Kristus obráti na Šimona a pýta sa, čo ho trápi. Šimon ho nechce zaťažovať zdravotnými problémami svojej svokry a odpovie len vyhýbavo. Keď Kristus zareaguje, že o tom vie, Šimon sa začuduje, ale vysvetlí si to tak, že Kristus to, pochopiteľne, ako Boží syn musí vedieť. Ježiš mu na to za smiechu ostatných s úsmevom odpovie, že o Šimonových trápeniach vedia už všetci učeníci a netreba na to žiadne nadprirodzené schopnosti. Podobných momentov je v seriáli viac.
Úlohou dobrých diel s biblickým motívom (a všetkých historických diel) je sprístupniť základné posolstvo tak, aby sa správne pochopilo. Písmo, samozrejme, nehovorí Kristov príbeh v úplných podrobnostiach, viaceré veci iba naznačí a pokračuje v tom, čo je podstatné. The Chosen je skvelý aj preto, že si viaceré náznaky vyberá a slobodne ich rozvíja, ako sa mohli udiať. Pri takomto prístupe vždy existuje riziko, že sa Písmo dotvorí nevhodným spôsobom. Ak má napríklad tvorca postranné úmysly a svoje dielo doplní o nejaký motív zo súčasných politicko-kultúrnych sporov spôsobom odporujúcim posolstvu Písma. V The Chosen to však slúži len na lepšie a hlbšie zobrazenie základného príbehu (verme, že to tak zostane).
Príkladom je Eden, manželka Šimona-Petra (podľa niektorých legiend sa volala Perpetua). Mnoho ľudí pravdepodobne vôbec nevie, že Šimon-Peter mal manželku, Písmo to iba naznačuje. Ich vzťah je krásne vykreslený. Obaja sú temperamentní, Šimon je tvrdý chlap, ktorý ako rybár musí živiť svoju rodinu a platiť dane Rímu. Má problémy, s ktorými rôznymi spôsobmi zápasí, aj obchádzaním sabatu, a jeho manželke sa to, pochopiteľne, nepáči. Mohlo to tak existovať a nemuselo, seriál to však zobrazuje na vykreslenie kontextu ústredného deja. Scéna, v ktorej Šimon svojej žene oznamuje, že ho Ježiš povolal medzi svojich učeníkov, je jedna z najsilnejších z celej prvej série. V Písme nie je zachytená vôbec, ide o umeleckú licenciu tvorcov seriálu, dobre sa tu však vykresľuje význam učeníkov a zároveň charaktery Šimona a Eden.
Podobne verne je zobrazená postava Nikodéma, ktorá je v Písme zachytená len okrajovo, ako váženého rabína chrániaceho tradíciu a uvažujúceho o nových interpretáciách. Prípadne mýtnika Matúša, na ktorého ľudia na ulici pľujú, keďže slúži Rímu. Hoci má matematické nadanie a vysokú inteligenciu, pre širokú nenávisť sa verejnosti stráni, ako len môže. Vykresliť ho ako človeka s Aspergerovým syndrómom (a jeho postava je naozaj skvele zahraná) je opäť umeleckou licenciou tvorcov – mohlo to tak byť a nemuselo, ale zaujímavo to dotvára kolorit prostredia a na moderného diváka to možno pôsobí aj zrozumiteľnejšie.
Keďže základný príbeh Nového zákona je dnes už široko známy a všetci o ňom máme vytvorenú nejakú svoju predstavu, možno viacero ľudí v seriáli objaví niečo, čo ich občas vyruší. Zobrazenie Krista na mňa občas pôsobilo ako trochu mäkké, ale nie je to nič podstatné (a aj pochybujem, či je vôbec možné zobraziť ho plne v súlade s našimi predstavami o ňom).
Plnosť života zobrazená v The Chosen dodáva Kristovmu príbehu neskutočne široký kontext a hĺbku a sprítomňuje jeho posolstvo tak, ako sa to podarilo zatiaľ veľmi malému počtu filmových diel.
Úvodný 20-minútový film The Shepherd o Ježišovom narodení, ktorý režisér a scenárista Dallas Jenkins v roku 2017 zverejnil na Facebooku, aby tak overil záujem divákov a rozbehol crowdfundingovú kampaň.
Viac ako 100 miliónov divákov
Na Slovensku je tento seriál takmer neznámy, hoci od jeho zverejnenia uplynuli už dva roky. V česko-slovenskej filmovej databáze ČSFD k nemu nájdete len veľmi málo informácií. Zato v celosvetovej databáze IMDB má veľmi vysoké hodnotenie – od 14-tisíc hodnotiteľov získal priemerne 9,7 hviezdičiek z desiatich. IMDB má pomerne prísne hodnotenia a natoľko vysoké skóre je zriedkavé. Podobný úspech má seriál aj v inej medzinárodnej databáze Rotten Tomatoes – 100 percent.
Vďaka crowdfundingovej zbierke pred vytvorením prvej série (najväčšiej na svete v histórii filmových diel) a tiež vďaka využitiu moderných technológií je dnes celý seriál voľne dostupný na webstránke tvorcov, na YouTube alebo cez aplikácie na Google Play či Amazon App Store, kde sa dajú pozrieť aj viaceré bonusové materiály. Samotný seriál je dostupný v anglickom znení s titulkami v 70 svetových jazykoch vrátane slovenčiny. Vzhľadom na nárast domáceho sledovania filmov v posledných desaťročiach a aj na súčasnú pandémiu – koľko iných profesionálne vytvorených filmových diel niečo také ponúka? Seriál si doteraz vo svete pozrelo už viac ako 100 miliónov ľudí.
S ohľadom na vysokú popularitu je The Chosen dôkazom, že ak sa biblická téma dobre podá, dokáže si získať pozornosť aj medzi ľuďmi, ktorí by o ňu inak nezavadili. Pre veriacich môžem z vlastnej skúsenosti dodať, že seriál otvára nové okná na pochopenie základného Kristovho príbehu a viacero pasáží Písma si budete odteraz predstavovať na základe neho.
Tvorcovia dokončili druhú sériu, začala sa vysielať na Veľkonočnú nedeľu. Celkovo by ich malo byť sedem, s ukrižovaním v šiestej sérii.
Sedem sérií je veľmi ambiciózny zámer. Kiežby sa tvorcom podarilo udržať úroveň z tej prvej.