PREŠOV – Komunikácia Grófske by mala zásadne upraviť dopravnú situáciu v úseku medzi obcou Kapušany a vstupom do Prešova pri vojenskej základni. Po tom, čo sa kompetentní nevedeli dohodnúť, kto ju postaví, sa ľady pohli. Prešovský samosprávny kraj zabezpečí projektovú dokumentáciu na jej výstavbu.
Prešov potrebuje vybudovať dvojpruhovú komunikáciu v lokalite Grófske – Jutra v katastrálnom území Nižná Šebastová a Fintice. Odľahčila by dopravu na sídliskách a v priľahlých obciach Prešova, s napojením na rýchlostnú cestu R4.
Za jej výstavbu bojovalo aj občianske združenie Náš Prešov, ktoré po neúspešných rokovaniach s možnými investormi dokonca spustilo na prelome januára a februára 2024 petíciu za výstavbu komunikácie. Vyzbierali 1 406 podpisov.
Podľa petičiarov bol problém to, že výstavbu komunikácie v lokalite Grófske si medzi sebou prehadzujú Ministerstvo dopravy SR, Národná diaľničná spoločnosť (NDS), Slovenská správa ciest (SSC), Prešovský samosprávny kraj (PSK) aj mesto Prešov.
NDS a SSC uviedli, že by cestu mala postaviť VÚC a Mesto Prešov. Mesto Prešov informovalo, že na jej výstavbu peniaze nemá. PSK v minulosti uviedlo, že by malo ísť o investíciu štátu. Zdá sa však, že príprav na výstavbu tejto komunikácie sa napokon ujalo PSK. Krajskí poslanci na pondelkovom zastupiteľstve odklepli investičný zámer Kompletnej projektovej prípravy tohto privádzača.
Podľa riaditeľa správy a údržby ciest PSK Marcela Horvátha, malo pôvodne ísť o privádzač, ktorý mal patriť k rýchlostnej ceste R4. Zámer, že to bude cesta druhej triedy navrhol práve PSK, pretože to vyhovuje všetkým normám a cestnému zákonu.
Strategickú cestu vníma ako súčasť juhovýchodného obchvatu mesta Prešov. Ako uviedol, privádzač by mal byť cestou druhej triedy, ktorá by sa pripájala na kruhový objazd tohto obchvatu.
„Z kruhového objazdu by mali autá možnosť smerovať aj na Fintickú, na obec Fintice. Súčasná cesta by nebola taká zaťažovaná, ako momentálne je,“ povedal na rokovaní.
Predpokladaná celková cena projektovej dokumentácie je 1 200 000 eur. „Financovanie sa uvažuje z vlastných zdrojov PSK s možnosťou následnej refundácie zo zdrojov štátneho rozpočtu, respektíve nenávratného finančného príspevku Programu Slovensko 2021 – 2027,“ vysvetlil Horváth.
V súčasnosti je nakreslená krivka, ako by sa mali šoféri dostať na R4. Pokračovať budú štúdiou, dokumentáciou na stavebný zámer a dokumentáciou na územné konanie. „Klasická lehota takejto investičnej prípravy trvá dva roky. Ak tam budú problémy s majetkami, neviem povedať, že to budeme stavať v jeseni na budúci rok. Myslím, že nie. Cieľom však teraz je, aby sme mali pripravený projekt do roku 2027,“ objasnil riaditeľ.
Dodal, že cesta nemusí stavebne nadväzovať na aktuálnu výstavbu R4. Predpokladané náklady na výstavbu cesty sú podľa neho viac ako 10 miliónov eur.