Slanecká cesta - príbeh meškajúcich miliónov

Niežeby bol v Košiciach vo vzťahu k magistrátu nedostatok tém, ktoré dvíhajú tlak obyvateľom mesta, niektoré však majú doslova výsadné postavenie. Patrí medzi ne aj rekonštrukcia a modernizácia Slaneckej cesty, ktorá patrí k najvyťaženejším komunikáciám v meste. Na začiatku dobrá myšlienka a projekt, s mierne povedané, rozpačitým koncom.

SllaneckaCesta slanecka.kosice.sk Rekonštrukcia Slaneckej cesty v Košiciach je zatiaľ nekonečným príbehom. Foto: slanecka.kosice.sk

Všetko začalo pred necelými troma rokmi, keď verejnú súťaž na rekonštrukciu Slaneckej cesty vyhrala firma Doprastav. A to vďaka ponuke 11,87 milióna eur. No, nekúp to! Lenže čas ukázal, že to nebolo veľmi šťastné riešenie. Áno, Doprastav vyhral vo verejnej súťaži s najnižšou ponukou. Ibaže sme na Slovensku a ešte k tomu v Košiciach. A keďže sú u nás obľúbeným folklórom dodatky k zmluve, objavili sa aj v tomto prípade.

A tak sa pôvodne dohodnutá cena 11,87 milióna zázračne vyšvihla na takmer 18,5 milióna eur. Až sa žiada vysloviť otázku „kto dá viac?“ Toť nedávno pribudol v Centrálnom registri zmlúv už 12. dodatok týkajúci sa Slaneckej cesty. A ide o navýšenie cez 550-tisíc eur. Podľa zhotoviteľa dôvodom sú práce navyše, ktoré sa týkajú napríklad úpravy Myslavského potoka, či horúcovodu. Ďalej suma súvisí s preložkami vysokého napätia, podzemnými inžinierskymi sieťami či väčším rozsahom zemných prác.

To všetko spôsobilo navýšenie na spomínaných 18,5 milióna eur. Je pravdou, že v uplynulých mesiacoch stúpali ceny všetkého, aj stavebného materiálu. Ale vždy je na zamyslenie, čo sú ešte oprávnené náklady, a čo už nie. Navyše, je tu ešte doba rekonštrukcie. Doprastav mal všetko „zmáknuť“ za 24 mesiacov, lenže to akosi nestihol. Práce sa začali v októbri 2021. Už tu bolo viacero termínov dokončenia, pôvodným bol 16. august 2023, ale zhotoviteľ to nestihol ani do konca minulého roka. Nie nadarmo sa hovorí, že sľuby sa sľubujú a blázni sa radujú.

Magistrát tento týždeň pre TASR uviedol, že stavebné práce by mali dokončiť do konca mája. Predpokladaný termín spustenia dopravy vo všetkých štyroch jazdných pruhoch je polovica júna. Ale… začiatok premávky vo všetkých štyroch jazdných pruhoch podľa magistrátu závisí od vydania rozhodnutia o predčasnom užívaní stavby, kde musia dodržať lehoty v zmysle príslušných zákonov.

S meškaním stavebných prác sa už nedá nič robiť. Avšak obyvatelia sídliska Nad jazerom, ktorí si to počas rekonštrukcie Slaneckej cesty odtrpeli najviac, dávali svoju nespokojnosť najavo hlavne na sociálnych sieťach. Poukazovali na to, že na celej stavbe sú, obrazne povedané, traja robotníci a jeden bager. Človek by povedal, že pre veľkú stavebnú firmu, akou je Doprastav by nemal byť problém nasadiť na rekonštrukčné práce dostatočný počet ľudí aj strojov.

Lenže viaceré fotky rozčúlených motoristov a Košičanov na sociálnych sieťach svedčili o opaku. A zrejme ani Doprastav nepovažoval napriek dodatkom stavbu za nejakú svoju prioritu. Veď aj na svojej internetovej stránke mal a má v časti „Práve staviame“ viacero rozrobených projektov, no Slanecká cesta nikde nie je. Možno aj tento fakt môže vysvetliť prístup firmy…

Ozaj, rekonštrukcia má byť financovaná z eurofondov. Lenže nie tak celkom. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie dalo jasne najavo, že z eurofondov preplatí len tie práce, ktoré budú vykonané do konca roka 2023. Zvyšok ide na úkor mesta. Magistrát reagoval tým, že si bude všetky náklady, ktoré vznikli kvôli nedokončeniu prác v stanovenom termíne vymáhať od zhotoviteľa. No, uvidíme. Treba držať palce, aby magistrát nemusel platiť ani cent navyše. Lebo mestský rozpočet je napätý a potrebuje každé euro.

Len škoda, že to nie je jediný stavebný projekt, ktorý v meste mešká a stojí to peniaze navyše. Možno by pomohlo držať sa viac pri zemi. A v prípade začatia prác doslova dýchať stavbárom i stavebnému dozoru na krk. Ak treba, hoci aj každý deň. Lebo ak nie, dôsledky pociťujú v prvom rade Košičania, ktorí potom hromžia. Oprávnene. Vo voľbách dali terajšiemu vedeniu mesta i poslancom do rúk moc a právom očakávajú, že s ňou naložia čo najlepšie.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac