NÁMESTOVO – Vo štvrtok 30. mája bolo v meste rušno. V dome kultúry sa konala konferencia na tému „potenciál cestovného ruchu v regióne Orava“. Pred starostami a študentmi vystúpili so svojimi príspevkami odborníci z viacerých odvetví a priblížili silné i slabé stránky Oravy ako turistickej destinácie.
Konferencia mala zaujímavých a erudovaných účastníkov. Nechýbali medzi nimi riaditeľ odboru destinačného manažmentu František Morong z Ministerstva cestovného ruchu a športu, riaditeľka Oravského múzea, doktorka Mária Jagnešáková, profesorka Pompurová a doktorka Šimočková z Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici či predseda predstavenstva Oblastnej organizácie cestovného ruchu (OOCR) Klaster Orava Maroš Badáň. Prítomný bol aj Rastislav Žulko z Občianskeho združenia podnikateľov v cestovnom ruchu v regióne Oravská priehrada.
Konferencia pozostávala z niekoľkých prednášok, ktoré sa týkali rozvoja cestovného ruchu v regióne či už so zameraním na dosiahnuté míľniky, alebo na vízie a potenciál, ktorý Orava z hľadiska turizmu má. Profesorka Kristína Pompurová a doktorka Ivana Šimočková z UMB spracovali výsledky dôkladnej analýzy oravského regiónu.
„Respondenti našich dotazníkov uvádzali, že sa im s Oravou spájajú najmä prívlastky: zelená, nádherná, tradičná. Výsledky sú priaznivé, avšak je ešte čo zlepšovať. Môžeme sa držať vízie, podľa ktorej bude Orava v roku 2028 treťou najvyhľadávanejšou destináciou v domácom cestovnom ruchu,“ povedala na pódiu profesorka Pompurová.
Tieto výsledky vyplývajú aj z detailnej analýzy zvanej SWOT (odvodené z anglického strengths, weaknesses, opportunities, threats – teda silné stránky, slabé stránky, príležitosti a ohrozenia). Na základe takejto analýzy sa podarilo prednášajúcim z Ekonomickej fakulty UMB predstaviť Oravu a jej aspekty v detailnejšom svetle.
Orava má veľký potenciál prilákať domácich aj zahraničných návštevníkov. Medzi prednosti regiónu patrí rozloha jeho vodných plôch či rozmanitosť jeho živočíšstva a rastlinstva. Oravu podľa prieskumu vnímajú Slováci ako bezpečné cieľové miesto pre rodiny s deťmi a k dispozícii je tu rôznorodá kultúrna činnosť.
Za slabé stránky označila profesorka Pompurová a doktorka Šimočková pomer ceny a kvality služieb, ktorý je značne asymetrický. Slabá dopravná dostupnosť a zlá kvalita ciest pôsobia cestovnému ruchu medvediu službu, keďže návštevníkov odrádzajú a spôsobujú komplikácie. Podľa zistení prednášajúcich sa tiež zistilo, že ľudí od Oravy odrádza aj neochotný personál, ktorý údajne nemá na Slovensku najlepšiu povesť.
Navzdory tomu sú ľudia z Oravy vo všeobecnosti považovaní za milých a láskavých, a to tak v očiach domácich, ako aj zahraničných výletníkov. Na základe prieskumov však zrejme dobrú náladu odkladáme, keď ide o starostlivosť o zákazníka. To by sa malo zmeniť.
Podľa odborníkov by sa mala Orava stať viac dostupnou značkou, ktorá bude vedieť svojich návštevníkov prilákať. Vyzdvihuje sa pri tom práca s dátami, ktorá by umožnila oblastným aj krajským organizáciám cestovného ruchu lepšie zacieliť na svoje cieľové skupiny.
Viacero respondentov vo vyššie spomínanom prieskume uviedlo, že Oravu vnímajú ako ideálne miesto na turistiku a ideálne miesto na „vypnutie“. Vzhľadom na rozmanitosť národno-kultúrnych a historických pamiatok máme čo ponúknuť aj ľuďom, ktorí na Oravu prichádzajú za poznaním.
Za posledných 6 až 7 rokov sa v Orave zvýšil počet využitých lôžok v ubytovacích zariadeniach, spolu s tým tiež stúpa aj ich cena. „V roku 2017 bola Orava ako destinácia pre ľudí cenovo dostupná v porovnaní s ostatnými regiónmi. Priemerná cena za ubytovanie bola pod slovenským priemerom. Za posledné roky sa však rozdiel znižuje. Je dôležité dbať na to, aby so zvyšovaním cien išla ruka v ruke aj kvalita služieb,“ upozorňuje Pompurová.
Medzi najzaujímavejšie výstupy patrila azda prezentácia primátora Námestova Jána Kaderu o projekte Cyklotrasy okolo Oravskej priehrady. O tomto veľkom projekte sme čitateľov informovali už v septembri 2023. Cyklochodník, ktorý má obchádzať celú nádrž Oravskej priehrady a pokračovať až do poľskej Jablonky, by mal mať dĺžku 52 kilometrov.
„Samostatná výstavba je len nahrubo odhadovaná v nákladoch cez 20 miliónov eur. Financovať sa bude po jednotlivých úsekoch a z rôznych eurofondov,“ objasnil nám v minulosti spomínaný Maroš Badáň z OOCR Klaster Orava.
Na konferenciu boli pozvaní aj študenti zo súvisiacich odborov. Miesta v sále tak zaplnili študenti Strednej odbornej školy obchodu a služieb Dolný Kubín, Strednej odbornej školy podnikania a služieb v Námestove či Súkromnej spojenej školy Educo Slanická osada.