KOŠICE - Vo štvrtok (30. 5.) sa Štátna filharmónia Košice postarala o nezabudnuteľný hudobný večer, ktorý sa zapísal do dejín Košickej hudobnej jari (KHJ). Koncert, nazvaný „Bruckner 200", priviedol na jedno pódium až 129 umelcov, čím dosiahol najvyššiu koncentráciu interpretov v rámci KHJ.
Program večera, plný zvučných mien a skvostnej hudby, zahŕňal diela Wagnera, Straussa a Brucknera. Na konci koncertu celá sála stála a umelcov odmenila niekoľkominútovým burácajúcim potleskom.
Na pódium sa pod taktovkou dirigenta Roberta Jindru okrem Štátnej filharmónie Košice a Slovenského filharmonického zboru pod vedením Jana Rozehnala, postavili aj známi umelci, ako sopranistka Olga Bezsmertna, mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, tenorista Peter Berger a basista Tijl Faveyts.
„Bruckner 200 bol najväčším a azda aj produkčne najnáročnejším koncertom celého festivalu pričom obsahoval diela, ktoré na pôde ŠFK v jej celej histórii ešte nezazneli. Je pre nás vždy sviatkom, keď spolupracujeme s profesionálnym speváckym zborom a skvelými sólistami. Toto všetko sa v tento večer spojilo a osobnosť šéfdirigenta Roberta Jindru to svojim naštudovaním a samotným prevedením koncertu pretavila v nezabudnuteľný zážitok,“ uviedla Lucia Potokárová, generálna riaditeľka ŠFK.
Koncert otvorili tóny predohry a finále z opery Parsifal od Richarda Wagnera, ktorý koncipoval svoje dielo ako „slávnostný mystický zážitok“ plný všeobjímajúcej lásky. Parsifal, inšpirovaný epickými veršami nemeckého básnika z 13. storočia, rozpráva príbeh artušovského rytiera, ktorý sa vydáva na púť za Svätým grálom – kalichom z Poslednej večere Krista.
Nasledovala Symfonická fantázia z opery Žena bez tieňa od Richarda Straussa. Toto dielo, ktoré skladateľ napísal po druhej svetovej vojne počas pobytu vo Švajčiarsku, je považované za jedno z najväčších operných diel 20. storočia.
Vrcholom večera bola skladba Te Deum od Antona Brucknera, ktorá zaznela v slávnostnej tónine C dur. Bruckner toto dielo, určené pre orchester, zbor, štyroch sólistov a organ, komponoval v rokoch 1881-1885. Te Deum patrí medzi najvýznamnejšie diela svojho druhu, vyniká ušľachtilosťou, gracióznosťou, vznešenosťou a zároveň pokornou modlitbou. Sú pre neho charakteristické zmeny nálad a dynamické kontrasty.
Ukrajinská sopranistka Olga Bezsmertna, ktorá pôsobí vo Viedenskej štátnej opere, prejavila svoje nadšenie z koncertu: „Bol to absolútne nezabudnuteľný večer s nebeskou hudbou od Brucknera. Bola som šťastná, že môžem zdieľať pódium s úžasným orchestrom, zborom a mojimi drahými kolegami“.
Stála sólistka Semperovej opery v Nemecku, Štepánka Pučálková, zasa svojím mezzosopránom očarila publikum a pridala nezameniteľný prínos k celkovému dojmu z večera. Uviedla, že sa na koncert tešila z niekoľkých dôvodov.
„Išlo o môj debut v Košiciach s Košickou filharmóniou, o príjemnú spoluprácu s dirigentom Robertom Jindrom a speváckymi kolegami aj samotný spev. Koncert bol pre mňa osobne veľmi vydarený a keď vás publikum odmení ováciami v stoji, máte z vykonaného diela o to väčšiu radosť,“ podelila sa o svoje pocity s tým, že sa do Košíc opäť veľmi rada vráti.
Peter Berger, tenorista, ktorý absolvoval majstrovské kurzy u Petra Dvorského a Evy Blahovej, priniesol na pódium bohaté skúsenosti a výrazný hlas. Jeho spolupráca s prestížnymi orchestrami, vrátane slovenskej a českej filharmónie, dodala jeho výkonu medzinárodný rozmer.
Svojím hlbokým a mocným hlasom prispel k veľkoleposti večera belgický bas Tijl Faveyts, ktorý už vo veku 26 rokov zaujal na medzinárodnej scéne.
Koncert dirigoval Robert Jindra, šéfdirigent Štátnej filharmónie Košice, hudobný riaditeľ Opery národného divadla v Prahe a hlavný hosťujúci dirigent Symfonického orchestra Českého rozhlasu. Pod jeho vedením dosiahli hudobníci jedinečnú súhru a zvukovú harmóniu.
Slovenský filharmonický zbor pod vedením zbormajstra Jána Rozehnala opäť preukázal svoju kvalitu a umeleckú disciplínu. Jeho kultivovaný prejav a zvuková rovnováha hlasových skupín boli kľúčové pre úspešný priebeh večera.