ŽILINA – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) dosiahol minulý rok jeden z najvyšších prebytkov vo svojej histórii. Župa sa rozhodla investovať tieto finančné prostriedky do infraštruktúry.
ŽSK investoval v roku 2023 do rozvoja regiónov takmer 53 miliónov eur. Za tieto peniaze opravovali cesty v správe kraja, obnovovali školy, nemocnice či kultúrne pamiatky. Popritom sa župe podarilo vstúpiť do nového roka s prebytkom, ktorý sa z väčšej časti rozhodla investovať do cestnej infraštruktúry. Informovala o tom hovorkyňa ŽSK Eva Lacová na sociálnych sieťach kraja.
Zo správy vyplýva, že do regionálnych ciest 2. a 3. triedy investujú vyše 5 miliónov eur. Župa tak plánuje opraviť približne 40 kilometrov ciest. Netreba pritom dodávať, že mnohé cesty sú v katastrofálnom stave, na čo viacerí poslanci upozorňovali. Žilinský Štandard sa téme rozbitých ciest venoval vo viacerých článkoch.
Najviac financií pôjde na Oravu, kde je stav ciest zrejme najviac citeľný. Nie je to tak dávno, čo krajský poslanec z Oravy Igor Janckulík informoval na sociálnych sieťach o obrovskom výtlku medzi obcami Zákamenné a Oravská Lesná, v ktorom počas jednej hodiny prišlo o kolesá či podvozok až 6 áut.
https://www.facebook.com/Janckulik33/posts/pfbid02AqE8vtCxe6VoTDmCmU2gdhueo886X9o9KzqLyAjAzPwfpat8EjGPX7mFfJ6ijBGElOrava získa na opravu svojich ciest 1 600 000 eur. Pôjde o 13,6 kilometra úsekov naprieč celým regiónom. Medzi opravenými úsekmi bude aj vyššie spomínaná cesta II/520. Kompletný zoznam plánovaných rekonštrukcií si môžete pozrieť na facebookovej stránke ŽSK.
Žilinský Štandard sa obrátil na poslanca Janckulíka s tým, či je takýto krok od župy pre Oravu dostatočnou pomocou. „Ja som aj vystúpil na zastupiteľstve a poďakoval som verejne. Som rád, že sa našli nejaké peniaze. Každý meter cesty, ktorý sa opraví, je prínos. Samozrejme, boli by sme radi za viac opravených ciest, ale rozpočet nepustil,“ vyjadril sa Igor Janckulík.
Hlavný dôvod, prečo sú cesty v zlom stave, je podľa Janckulíka vysoká intenzita dopravy. „Nemáme tu diaľnice ani rýchlostné cesty. Dokonca v okrese Námestovo ani železnicu. Sme odkázaní na cesty, ktoré tu máme. Chodí tu množstvo kamiónov, ktoré nie sú odvážené. Na tento problém som upozornil aj ministra dopravy Jozefa Ráža ml. na finančnom výbore NR SR,“ dodal Janckulík.
Vedenie ŽSK vidí chybu aj v obrovskom modernizačnom dlhu. „Cesty boli vybudované v 60. rokoch, keď neboli dimenzované na takú intenzitu dopravy a záťaž, akej sú vystavené v súčasnosti. Medzi ďalšie dôvody tiež patrí absencia dostatočného odvodnenia ciest či absencia stabilného podložia ciest,“ uviedla pre Žilinský Štandard hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.
Zatiaľ čo Orava je s rozdelením financií pomerne spokojná, Liptov dostane z prebytku „iba“ 800-tisíc eur. Celkovo by mali na Liptove opraviť 6,4 kilometra ciest 2. a 3. triedy.
„O týchto úsekoch som sa dozvedel z médií. Keby sa o týchto úsekoch rozhodovalo na zastupiteľstve, určite by sme sa ozvali. Toto rozdelenie úsekov považujem za nespravodlivé, pretože na Liptove máme aj úseky v horšom stave, ktorým by sa župa mala venovať,“ povedal nám v rozhovore krajský poslanec za Liptov a primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč.
Podľa jeho slov býva Liptov často prehliadaný, keď ide o investície zo strany župy. „Na rekonštrukciách ciest sa v pohraničných oblastiach Oravy a Kysúc používajú aj prostriedky z Interregu (program EU na podporu cezhraničnej spolupráce pozn. redakcie). Tento nástroj sa na Liptove či Turci nepoužíva,“ vyjadril sa Blcháč.
Prebytok z rozpočtu 2023 by mali podľa primátora rozdeliť medzi regióny rovnomerne.
Hovorkyne ŽSK Evy Lacovej sme sa pýtali aj na termín vyhlásenia verejného obstarávania.
„Verejné obstarávanie bolo vyhlásené už na všetky úseky v každom regióne. Termín začatia prác závisí od priebehu verejného obstarávania, či uchádzači budú mať otázky, alebo nie, od vyhodnotenia verejného obstarávania a od podpisu zmlúv o dielo, čo súvisí so schopnosťou uchádzačov poskytnúť včas všetky podklady, ktoré sú pre proces verejného obstarávania nevyhnutné,“ vyjadrila sa Eva Lacová.
Podľa informácií Žilinského Štandardu budú rekonštrukcie všetkých úsekov realizovať súbežne vo všetkých regiónoch, pričom poradie úsekov bude závisieť od povolení na uzávierky ciest či kapacít zhotoviteľa. Práce na všetkých úsekoch dokončia do zimnej údržby.
V zozname plánovaných rekonštrukcií nechýbajú ani regióny Turca, Kysúc či Horného Považia, pričom tieto regióny dostanú z prebytku približne rovnakú sumu – milión eur. Najviac úsekov opravia v Turci, najmenej na Hornom Považí, kde sú rekonštrukcie plánované iba na ceste II/583 k. ú. Terchová a II/517 k. ú. Rajec.