Jednodňová diaľničná známka či vybrané úseky ciest zadarmo. Vodičov čakajú výrazné zmeny
Viaceré obchvaty miest budú od augusta oslobodené od povinnosti používať diaľničnú známku. Týka sa to predovšetkým úsekov v Bratislave, Žiline, Nitre, Poprade, Prešove či Košiciach, ale aj obchvatov menších miest.
Oslobodenie od diaľničnej známky sa bude týkať napríklad obchvatu Bratislavy na diaľniciach D1, D2, D4 a R7. Oslobodený od diaľničného poplatku bude aj úsek po Stupavu. Diaľničnú známku nebude treba ani na obchvate Banskej Bystrice, Bánoviec nad Bebravou, Tvrdošína či Svidníka. Vymedzené úseky diaľnic, ktoré bude možné užívať bez úhrady diaľničnej známky, budú označené príslušným dopravným značením.
„Vymedzený úsek diaľnice, ktorý možno užívať len po úhrade diaľničnej známky, sa označuje dopravnou značkou ´Diaľnica´ a dopravnou značkou ´Koniec diaľnice´. Začiatok vymedzeného úseku diaľnice, ktorý možno užívať bez úhrady diaľničnej známky, sa označuje dopravnou značkou ´Úsek diaľnice nespoplatnený diaľničnou známkou´. Koniec vymedzeného úseku diaľnice, ktorý možno užívať bez úhrady diaľničnej známky, sa označuje dopravnou značkou ´Úsek diaľnice spoplatnený diaľničnou známkou´, píše sa vo vyhláške ministerstva dopravy zverejnenej na stránke slov-lex.sk, ktorou sa mení a dopĺňa zákon o diaľničnej známke.

Štát tým chce predísť zápcham a hluku
Zámer oznámil premiér Robert Fico (Smer) spolu s ministrom dopravy Jozefom Rážom (nominant Smeru) po tom, ako v apríli tohto roka absolvoval kontrolný deň na ministerstve dopravy. Štát chce týmto krokom odľahčiť dopravu v mestách. Podľa rezortu dopravy je to jeden zo spôsobov, ako dostať dopravu na diaľničné obchvaty a umožniť tak ekologickejší život v mestách a zároveň sa vyhnúť dopravným zápcham a hluku.
„Účelom vyhlášky je stanoviť zoznam vymedzených úsekov diaľnic, ktoré možno užívať bez úhrady diaľničnej známky, ide najmä o diaľničné úseky tvoriace obchvaty vytypovaných miest, ktoré možno užívať bez úhrady diaľničnej známky,“ ozrejmilo ministerstvo.
Vyhláška mala pritom nadobudnúť účinnosť už 1. júla 2024. Napokon sa to posunulo o mesiac. „Posunutie účinnosti tejto vyhlášky súvisí s účinnosťou novely zákona o diaľničnej známke, ktorá vstúpi do platnosti rovnako 1. augusta,“ uviedla pre web oPeniazoch.sk hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
Už aj na Slovensku máme jednodňovú diaľničnú známku
Ďalšou významnou novinkou pre vodičov je zavedenie jednodňovej diaľničnej známky. Motoristi s ňou tak budú môcť od 1. augusta jazdiť po slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách. Známka bude platná v deň, ktorý si zákazník určí, do polnoci. Nebude teda platiť 24 hodín od zakúpenia, rovnako ako je to v iných krajinách, napríklad v Českej republike či v Rakúsku.
„Účelom návrhu nariadenia vlády je ustanoviť výšku úhrady diaľničnej známky s jednodňovou platnosťou, ako aj vykonať legislatívnotechnické úpravy v súvislosti s navrhovaným zrušením diaľničnej známky za kalendárny rok a v súvislosti s terminologickým zosúladením so zákonom o pozemných komunikáciách,“ spresnilo ministerstvo dopravy.
Cena za jednodňovú diaľničnú známku predstavuje 5,40 eura. Nastavenie ceny vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ, v ktorej je stanovená cena jednodňovej známky na deväť percent ceny ročnej.
„Som rád, že sme stihli schváliť zavedenie jednodňovej známky ešte pred letom. Výrazne tým pomôžeme všetkým, ktorí sa chcú vybrať na krátke výlety po Slovensku, a tiež zahraničným turistom, ktorí Slovenskom prechádzajú na ceste za letnou dovolenkou,“ povedal ešte v júni minister dopravy Jozef Ráž po tom, ako zavedenie jednodňovej diaľničnej známky schválila vláda a následne aj poslanci Národnej rady.
Kde si ju môžete kúpiť?
Národná diaľničná spoločnosť už oficiálne 24. júla spustila aj predpredaj tejto diaľničnej známky. Vodiči si ju tak už dokážu zakúpiť, ale až s platnosťou od 1. augusta 2024.
Kúpiť si ju je možné prostredníctvom oficiálnych predajných miest Národnej diaľničnej spoločnosti, ďalej na oficiálnom portáli e-znamka.sk, cez oficiálnu aplikáciu alebo prostredníctvom 380 predajných miest na celom Slovensku.
Ročná známka končí
Súčasne sa 1. augusta končí predaj ročnej diaľničnej známky, ktorá bude plnohodnotne nahradená 365-dňovou. Zrušenie predaja však nemení nič na platnosti už zakúpených, ktoré platia štandardne do 31. januára 2025.
Rezort dopravy to odôvodňoval duplicitou. Vodičov totiž často mýlilo, že ak si kúpia ročnú diaľničnú známku, bude im platiť celý rok bez ohľadu na to, v ktorom mesiaci si ju kúpili. Ročná známka platila vždy do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka.
Po novom teda ročnú diaľničnú známku plne nahradí 365-dňová diaľničná známka, ktorá bude platiť jeden kalendárny rok od dátumu jej zakúpenia. Jej cena ostáva nezmenená na úrovni 60 eur. Okrem 365-dňovej ostávajú v platnosti aj 30-dňová (17 eur) a 10-dňová diaľničná známka (10 eur).
Zodpovednosť sa prenáša na motoristov
A aby tých zmien nebolo málo, tak zásadná zmena sa uskutoční aj na pozadí. Doteraz, keď vodič zadal nesprávne či neúplné údaje alebo zmenil evidenčné číslo, tak súdy vracali pokuty, lebo za správnosť údajov zodpovedala Národná diaľničná spoločnosť. Ako informoval portál tvnoviny.sk, po novom už bude za zadané údaje zodpovedný motorista.
Ak si teda budete kupovať diaľničnú známku online, poriadne si skontrolujte zadávané údaje o vozidle. Pokuta za jazdu bez diaľničnej známky sa totiž pohybuje od 100 do 500 eur a v blokovom konaní od 50 do 200 eur.
Nové pravidlá aj pre majiteľov elektrických kolobežiek
Nové pravidlá sa budú týkať aj majiteľov elektrických kolobežiek. Vyplýva to zo smernice Európskej únie, ktorú nariadila všetkým členským štátom.
Na Slovensku je pritom elektrická kolobežka v zákone o cestnej premávke charakterizovaná ako nemotorové vozidlo, na ktoré sa vzťahujú pravidlá cestnej premávky. Smie ju na ceste viesť len osoba staršia ako 15 rokov a jazdiť len po pravej strane chodníka alebo na cyklochodníku v pruhu pre cyklistov.
Na elektrokolobežke pritom nie je dovolená jazda viacerým osobám a vodiči týchto vozidiel smú jazdiť len jednotlivo za sebou.
V mnohých prípadoch sú všetky tieto pravidlá porušované, vodiči kolobežiek nedodržiavajú stanovenú rýchlosť, jazdia na nesprávnej strane alebo sa na kolobežke nachádzajú viacerí. Z týchto a ďalších dôvodov preto dochádza k viacerým nehodám, ktorých účastníkmi boli práve vodiči elektrokolobežiek.
Práve preto schválila slovenská vláda novelu zákona o povinnom zmluvnom poistení, na základe ktorej bude musieť mať od 1. augusta 2024 akékoľvek motorové vozidlo s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo vozidlo ťažšie ako 25 kg s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h, mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie.
Držiteľ povinného zmluvného poistenia si potom môže uplatniť náhradu za škodu na zdraví a nákladov pri usmrtení, škodu, ktorá vznikla poškodením, zničením, odcudzením alebo stratou veci, a tiež náhradu za ušlý zisk.
Ktoré kolobežky nemusia mať povinné zmluvné poistenie
Mnohých elektrokolobežiek sa však toto opatrenie nebude týkať, keďže nespĺňajú spomínané parametre. Povinné zmluvné poistenie nebudú musieť mať ani zdieľané kolobežky, ktoré vo viacerých slovenských mestách poskytuje spoločnosť Bolt.
Povinnosťou majiteľov kolobežiek však bude disponovať dokumentom, ktorý preukáže značku a model vozidla, výrobné číslo, ako aj technické parametre, a to prevádzkovú hmotnosť a maximálnu konštrukčnú rýchlosť.
„Pôjde o dokumenty, ktoré klient dostane pri kúpe vozidla, alebo ktoré preukazujú technické parametre. Bez identifikačného čísla nebudeme môcť uzavrieť poistnú zmluvu ani vydať potvrdenie o poistení,“ dodáva špecialistka externej komunikácie poisťovne Generali Catherine Černochová pre portál podnikajte.sk.