Elektrickú vlnu v automobilizme zatiaľ najviac „vychytala“ Čína. Áno, pod pozlátkom úspechu sa skrývajú aj potenciálne nemalé problémy. No nemôžeme ignorovať fakt, že Číne sa darí vyrábať to, čo Európa stále hľadá – cenovo dostupné elektromobily.
O elektromobilite počúvame v Európe už zhruba dekádu, no konkurencieschopné modely pre masový trh prichádzajú veľmi pomaly. To stavia EÚ pred akútnu dilemu: byť zelenšia, ale s odtieňom čínskej červenej? Nakoniec padlo podobné rozhodnutie ako pred časom v USA – dovozy čínskych elektromobilov zaťažiť riadnymi clami.
Akými? Na to je trocha komplikovaná odpoveď. Clá sú individualizované podľa výrobcu. Európska komisia skúmala množstvo dotácií, ktoré jednotlivé značky od čínskej vlády dostávajú. Základom je existujúce univerzálne clo 10 percent na dovoz áut. Výrobca BYD si k nemu môže pripočítať ďalších 17,4 percenta, Geely 20 percent, SAIC 38,1 percenta, menší výrobcovia spolupracujúci s Komisiou 21 percent a tí nespolupracujúci až 38,1 percenta.