Clá na čínske elektromobily dorazili

O elektromobilite počúvame v Európe už zhruba dekádu, no konkurencieschopné modely pre masový trh prichádzajú veľmi pomaly. To stavia EÚ pred akútnu dilemu: byť zelenšia, ale s odtieňom čínskej červenej? Nakoniec padlo podobné rozhodnutie ako pred časom v USA – dovozy čínskych elektromobilov zaťažiť riadnymi clami.

Akými? Na to je trocha komplikovaná odpoveď. Clá sú individualizované podľa výrobcu. Európska komisia skúmala množstvo dotácií, ktoré jednotlivé značky od čínskej vlády dostávajú. Základom je existujúce univerzálne clo 10 percent na dovoz áut. Výrobca BYD si k nemu môže pripočítať ďalších 17,4 percenta, Geely 20 percent, SAIC 38,1 percenta, menší výrobcovia spolupracujúci s Komisiou 21 percent a tí nespolupracujúci až 38,1 percenta.

Tieto sadzby ešte musia sprocesovať členské štáty a do praxe by sa mali dostať na jeseň. Sú to pomerne vysoké čísla, no zďaleka nie likvidačné a zároveň hlboko pod úrovňou nedávno zavedeného obdobného amerického cla so sadzbou 102,5 percenta.

Výrobcovia v Číne na európske clá odpovedia kombináciou stratégií

Ako vo svojom komentári píše expert na medzinárodný obchod Sam Lowe z think tanku Centre for European Reform, čínski výrobcovia na európske clá odpovedia mixom stratégií. Časť z nich dokáže byť na európskom trhu profitabilná aj s clami. Časť sa bude snažiť clá obchádzať cez tretie krajiny buď fiktívne (reexportom) alebo reálne (výrobou v tretích štátoch). Reálne je aj vybudovanie tovární priamo v štátoch EÚ. Nakoniec, prvé sú už ohlásené a európski politici ich poväčšine vrelo vítajú. Časť to vzdá a zameria sa na iné trhy vo svete, najmä v tom rozvojom.

Európska komisia bude ako strážny pes za čínskymi výrobcami behať, skúmať a zapchávať prípadné diery a neželané obchádzky. Colná hra na mačku a myš. Európski spotrebitelia budú mať drahšie elektromobily a menší výber. Európske automobilky zase trocha menej konkurenčného tlaku na domácom trhu.

Clá kupujú európskym automobilkám určitý čas

Stánok BYD v prvý deň China Joy 2024 v Šanghaji. Foto: Profimedia.sk

Clá sú riešením zúfalcov. Neodpovedajú na otázku, prečo európsky priemysel tak rýchlo prišiel o svoj nie tak dávno veľký náskok. Nepíšem len o automotive, ale aj o ďalších potrebných článkoch v reťazi – chemickom priemysle, metalurgii či elektrotechnike.

Zavedené clá kúpia európskym automobilkám trocha času na úkor spotrebiteľov. Otázka je, či ho vôbec budú mať ako využiť na zlepšenie svojej konkurencieschopnosti.