Slovensko nakúpi od Izraela systémy protivzdušnej obrany za vyše pol miliardy eur

Slovensko nakúpi od Izraela šesť mobilných systémov protivzdušnej obrany. Predpokladaná cena je vyše 554 miliónov eur. Vyplýva to z materiálu, ktorý v stredu schválila vláda.

Na snímke minister obrany SR Robert Kaliňák (Smer-SD) počas tlačovej konferencie, ktorá sa konala po návšteve hlavného veliteľa Ozbrojených síl SR a prezidenta SR Petra Pellegriniho na pôde ministerstva obrany v Bratislave v stredu 24. júla 2024. Foto: Jakub Kotian/TASR Robert Kaliňák. Foto: Jakub Kotian/TASR


Prvý zo systémov protivzdušnej obrany by mal prísť na Slovensko koncom roka 2025 a v prevádzke by mohol byť už začiatkom roka 2026. Ministerstvo tvrdí, že ak by sa situácia s ochranou slovenského vzdušného priestoru neriešila, do roku 2027 by krajina stratila aj zostávajúce schopnosti ho chrániť.

„MO SR v rokoch 2023 – 2024 intenzívne rokovalo so zástupcami Ministerstva obrany štátu Izrael o obstaraní mobilných systémov protivzdušnej obrany (SAM-M). Výsledkom týchto rokovaní bola skutočnosť, že ponuky na systémy SAM-M od štátu Izrael sú z ekonomického, technického aj časového hľadiska najvýhodnejšie,“ napísal rezort obrany v materiáli.

Zámer odobril ešte Jaroslav Naď

Pripomeňme, že zámer nakúpiť izraelský systém protivzdušnej obrany Barak MX formálne odobrila vlani v októbri úradnícka vláda, no cestu k nemu vydláždilo predovšetkým ministerstvo obrany ešte za vedenia Jaroslava Naďa (OĽaNO).

V septembri minulého roka nákup systémov Barak MX odporučil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), keďže podľa jeho kritérií zvíťazil pred trojicou konkurenčných systémov SPYDER (Izrael), IRIS-T SLM (Nemecko) a VL MICA (Francúzsko).

Rovnaký systém uprednostnili aj samotné Ozbrojené sily SR. „Úradnícka vláda teda iba odobrila to, čo chceli naši vojaci,“ napísal armádny portál futurearmy.sk

Aj tento systém protivzdušnej obrany má nevýhody

Podobne ako všetky systémy protivzdušnej obrany, aj Barak MX má svoje nevýhody. Kritici upozorňujú najmä na to, že mimo územia Izraela ho ešte nepoužili a že k nákupu teda dochádza bez jeho dostatočného preverenia v praxi.

Druhou nevýhodou je, že systém nie je mobilný; teda v tej podobe, ako zvyšné konkurenčné mechanizmy. Zatiaľ čo SPYDER, IRIS-T SLM a VL MICA sú stroje umiestnené na automobilových podvozkoch, prvky Barak MX sú umiestnené na platformách, ktoré prepravujú nákladné automobily. Platformy s odpaľovacími zariadeniami tak treba najprv vyložiť, pripraviť do palebnej polohy a v prípade potreby ich treba zase najprv naložiť a až potom možno odísť.

Spomenúť možno aj jeho nekompatibilitu so spojeneckými systémami, keďže Barak MX doposiaľ nemá vo výzbroji žiadna krajina NATO.

Pokiaľ ide o pozitíva tejto techniky, treba podotknúť, že jeho výrobca IAI patrí medzi svetovú špičku a jeho systémy Arrow sa osvedčili aj pri spomínanom iránskom útoku.

Nemenej významnou charakteristikou je aj kompatibilita systému Barak MX so všetkými radarmi od spoločnosti Elta Systems, ktorá je dcérskou spoločnosťou IAI. Práve vo firme Elta si v marci 2021 Slovensko objednalo 17 viacúčelových 3D rádiolokátorov ako náhradu za dosluhujúce a zastarané radary z čias studenej vojny.

Bonusom je aj obstarávacia cena, keďže systémy Patriot, o ktorých Kaliňák ešte donedávna hovoril, by štátnu pokladnicu ochudobnili zhruba o štyri miliardy eur za predpokladu, že by mali pokryť celé územie Slovenska.

Kúpime aj terénne vozidlá za vyše 700 miliónov

Ministerstvo obrany by malo nakúpiť aj nákladné terénne vozidlá N3G pre armádu v rámci spoločného obstarávania s českým rezortom obrany. Návrh zámeru spoločného obstarávania schválila vláda na stredajšom rokovaní.

Rámcovú dohodu s českým partnerom by mal Kaliňák predložiť kabinetu do konca roka. Slovensko plánuje podľa predloženého zámeru obstarať 1 307 vozidiel, konkrétne 870 kusov (ks) 6×6 valníkových plošín a 437 kusov 8×8 hákových nakladačov. Predpokladaná hodnota investície je 708,33 milióna eur bez DPH.

Nová technika má nahradiť zastaraný arzenál

Nová technika má nahradiť súčasný zastaraný arzenál a vozový park v podobe vozidiel T-138, T-148, T-813, T-815, URAL. „Po cykle životnosti je celkovo 454 kusov vozidiel segmentu 6×6 a 8×8 a 424 kusov techniky daného segmentu je prevádzky neschopných,“ uviedlo v predloženom materiáli ministerstvo obrany. „Z uvedených dôvodov je potrebné obstaranie vozidiel realizovať čo najskôr tak, aby nedošlo k zníženiu bojaschopnosti Ozbrojených síl Slovenskej republiky,“ zdôraznil rezort.

Na základe posúdenia doterajších procesov navrhuje zároveň realizovať nákup formou spoločného obstarávania a pripojenia sa k rámcovej dohode MO ČR. „Uvedený spôsob obstarania nielen podstatne zvýši garancie dodania obstarávanej techniky, ale aj poskytnutie možnosti hlbšej vojenskej spolupráce a prehlbovania strategických partnerstiev so spojeneckou krajinou,“ argumentovalo MO v návrhu.

V roku 2024 sa má projekt spoločného obstarania pripraviť, dodávka vozidiel sa má postupne uskutočniť v období 2025 až 2031.

Nákladný automobil N3G je terénne vozidlo s vysokou spôsobilosťou prekonávať prekážky v ťažkom teréne s pohonom všetkých náprav v konfigurácii základných podvozkov 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a ťahačov návesov a s možnosťou montáže účelových nadstavieb podľa požiadavky na jednotlivé modifikácie. Je schopné plniť úlohy v akýchkoľvek svetelných a klimatických podmienkach. Uvedená technika je využiteľná v rámci všeobecnej podpory na obranu SR, ako aj pri plnení úloh pri riešení mimoriadnych udalostí a nevojenských ohrození.

(mm, gko, tasr)