Cielenie reklamy na základe odpočúvania rozhovorov. Mýtus či realita?
Aj v našich končinách sa stretávame so situáciou, keď sa po konverzácii o kúpe novej chladničky či destinácie letnej dovolenky začnú na mobilných zariadeniach či počítačoch účastníkov zjavovať reklamy súvisiace s témou rozhovoru.
Informácia o službe „Active Listening“ (aktívne počúvanie) sa na internetovej stránke CMG zjavila v polovici decembra minulého roku. Po intenzívnej mediálnej pozornosti stránka zmizla, webový archív ju však stále eviduje.
Diskusia sa posunula ďalej, keď portál 404media zverejnil obchodnú prezentáciu Cox Media Group. Popisuje služby cielenia reklamy, ktorých zdrojom sú aj pasívne odpočúvané rozhovory potenciálnych zákazníkov.
Čo ponúkajú
Prezentácia, ktorou sa CMG snaží presvedčiť svojich budúcich obchodných partnerov, aby si objednali jej služby, sľubuje cielenú reklamu šírenú prostredníctvom rôznych druhov médií. Dokáže ju zobraziť na internetových stránkach, sociálnych sieťach, vložiť do vysielania internetovej televízie alebo prehrávania YouTube či uprednostniť vo vyhľadávaní Google alebo Bing.
Reklamu vie CMG cieliť aj lokalizovane. Tvrdia, že za 100 USD (90 eur) denne ju zobrazí len zákazníkom vyskytujúcim sa v 10-míľovom (16-kilometrovom) okruhu od sídla inzerenta. Za dvojnásobne širší okruh si CMG zapýta dvojnásobnú sumu.
CMG tvrdí, že pri cielení reklamy dokáže konsolidovať viac ako 470 zdrojov rôznych dát. Jedným z týchto zdrojov je odpočúvanie, kde umelá inteligencia sleduje kľúčové slová, ktoré odznejú počas rozhovoru. Odpočúvanie sa pritom netýka telefónnych hovorov alebo iných spôsobov aktívnej komunikácie, prebieha pasívne na pozadí.
V prezentácii sa CMG chváli, že spolupracuje s Googlom, Amazonom aj Metou, ktorá prevádzkuje sociálne siete Facebook a Instagram.
Google však oznámil, že odstránil CMG zo svojho partnerského programu. Amazon informáciu o svojej spolupráci s CMG označil za nepravdivú. Meta odpovedala výrokom, že jej partneri sú povinní mať práva k všetkým dátam, ktoré sa využívajú v reklamných kampaniach.
O cielení reklamy prostredníctvom odpočúvania hovorila aj firma MindSift, rovnako ako CMG však túto informáciu zo svojej stránky odstránila.
Legálnosť a technické podmienky
Je takéto odpočúvanie legálne?
„Keď sťahujeme novú aplikáciu alebo aktualizujeme existujúcu a zákazník musí odsúhlasiť mnohostránkový dokument napísaný drobným písmom s podmienkami používania, aktívne počúvanie je často jeho súčasťou,“ píše sa na dnes už vymazanej stránke, ktorou CMG predstavila svoju službu „Active Listening“.
Zákazník teda odsúhlasí svoje odpočúvanie tým, že je donútený k prijatiu podmienok konkrétnej aplikácie. Bez súhlasu s podmienkami aplikácia fungovať nebude. Pôjde pravdepodobne o aplikáciu, ktorá poskytuje zaujímavú alebo zábavnú funkcionalitu, pričom je bezplatná. Ak je niečo zadarmo, používateľ nie je zákazník ale produkt.
V prezentácii CMG sa nehovorí o technických detailoch odpočúvania, predpokladá sa, že sa využívajú hlavne smartfóny.
Z technického pohľadu však môže odpočúvať všetko, čo má mikrofón a je pripojené k internetu. Siete, ktoré poskytovali vysoko utajovanú komunikáciu, ako napríklad EncroChat, využívali špeciálne upravené smartfóny, v ktorých boli fyzicky deaktivované mikrofóny, kamery a lokalizačné GPS moduly.
Mikrofón a pripojenie k sieti je dnes súčasťou mnohých zariadení. Obsahujú ich „smart“ televízory s hlasovým ovládaním aj inteligentné reproduktory schopné počúvať povely asistentov ako Siri od Apple, Alexa od Amazonu či rovnomenného pomocníka od Google.
Hlasové ovládanie však môžu mať aj robotické vysávače, pračky a množstvo iných moderných domácich spotrebičov.
Počítač bez schopnosti snímať zvuk je skôr výnimkou ako pravidlom. V notebookoch je mikrofón vstavaný, stolné počítače ho majú pripojený napríklad kvôli videokonferenciám.
Ako sa brániť
Nepoužívať žiadne zariadenie so vstavaným mikrofónom a pripojené k internetu je dnes rovnaké sci-fi, akým bolo pred pár desiatkami rokov používanie takýchto zariadení. Smartfón potrebujeme na prácu či kontakt s blízkymi, cez „smart“ televízor konzumujeme mediálny obsah.
S trochou pozornosti sa však dá zabrániť tým najväčším excesom spojeným so zberom dát na reklamné účely vrátane odpočúvania našich konverzácií.
Pri inštalácii aplikácií si všímame práva, ktoré aplikácia požaduje na svoje fungovanie. Ak softvér vyžaduje prístup k mikrofónu, zvážme, či je naozaj potrebný na základnú funkcionalitu aplikácie. Je jasné, že hlasové komunikátory alebo diktafóny takýto prístup vyžadovať budú, potrebuje ho však aj hra?
Podmienky používania sú komplexné právne dokumenty zámerne napísané tak, aby sa im ťažko rozumelo. Ich čítanie určite nie je príjemným zážitkom, ale pokus o vyhľadanie kľúčových slov ako „aktívne počúvanie“ ešte pred ich odsúhlasením snáď stojí za námahu.
Operačné systémy mobilných zariadení dnes dokážu informovať o tom, že bežiaca aplikácia využíva mikrofón. Na Androide od verzie 12 je indikátor pre mikrofón spoločný s kamerou. V prípade ich aktivity sa v pravom hornom rohu obrazovky zobrazí zelená bodka.
Systém iOS pre iPhone od Apple je špecifickejší. Aktivitu mikrofónu oznamuje oranžová bodka v hornej časti obrazovky.

Za zváženie stojí aj používanie doplnkov pre prehliadače blokujúcich reklamu. Prípadne prehliadať internet so softvérom, ktorý je na ochranu súkromia špeciálne upravený.
Cox Media Group
CMG Media Corporation, ktorá podniká pod obchodným menom Cox Media Group, je významnou mediálnou a reklamnou spoločnosťou sídliacou v Atlante v štáte Georgia v USA.
Spoločnosť vlastní, prevádzkuje alebo poskytuje reklamné služby pre päťdesiat rozhlasových staníc. Pod jej vplyvom je aj deväť televíznych staníc a jeden káblový kanál. CMG vlastní aj dvadsaťštyri denníkov a jedenásť týždenníkov.
Hoci CMG na Slovensku nepodniká, nedá sa vylúčiť, že reklama cielená pomocou odpočúvania konverzácií nefunguje aj na Slovensku. Ak sa používateľ smartfónu alebo iného zariadenia nechce stať jej cieľom, vyžaduje to zvýšenú pozornosť nielen pri inštalácii aplikácií, ale aj pri odsúhlasovaní podmienok ich používania.