V porovnaní s rovnakým obdobím (od júna do konca augusta) za minulý rok ide o nárast o viac ako 44 percent.
Rovnako vzrástol počet zásahov Horskej záchrannej služby (HZS) o 27 percent. Informoval o tom dnes počas brífingu vo Vysokých Tatrách jej riaditeľ Martin Matúšek. Najviac zásahov sa týkalo štandardne Vysokých Tatier.
Hoci sa letná turistická sezóna končí až k 1. novembru, horskí záchranári zatiaľ hodnotili tri mesiace, počas ktorých je v horách najviac návštev. Počet zásahov počas nich narástol podľa riaditeľa HZS oproti minulému roku z 350 na 445.
„Najviac nám narástli zásahy v rámci takzvaného nižšieho horolezectva a prevažne u ľudí, ktorí nedodržujú pravidlá, či už sú to smrteľné nehody alebo uviaznutia, alebo týkajúce sa ľudí, ktorí chcú byť horolezcami, ale nimi nie sú,“ opísal.
Ďalšie prípady sa týkali zdravotných problémov v súvislosti s návštevou horského terénu, vyčerpania, únavy či zablúdenia. Podľa Matúšeka v minimálne 80 percentách prípadov išlo o zlyhanie ľudského faktora, z toho polovica predstavuje precenenie vlastných schopností alebo podcenenie obtiažnosti túry. Najviac nehôd sa týkalo návštevníkov z Poľska, nasledovali Slováci a Česi.
Na margo zvýšeného počtu zásahov riaditeľ HZS poukázal na meniacu sa štruktúru návštevníkov. „Ľudia si viac veria, no majú menej schopností na to, čo chcú robiť,“ poznamenal. V mnohých prípadoch sa podľa jeho slov horskí záchranári chytajú „za hlavu“.
Príkladom bola podľa jeho slov uplynulá noc. „Turisti po dolezení cesty o deviatej večer, ktorá štandardne trvá tri hodiny, na miesto rozhodnutia sa relatívne bezpečne zostúpiť, začali zlaňovať stenu, kde uviazli a museli byť v ranných hodinách vyprostení,“ dodal. Medzi ťažšie zásahy počas troch letných mesiacov patrila podľa jeho slov napríklad Monkova dolina v júli, kde si vodná lavína vyžiadala dve obete.
Podľa riaditeľky Operačného strediska tiesňového volania HZS Jany Krajčírovej sa počas uplynulých troch mesiacov o tretinu zvýšil aj počet tiesňových volaní. „Najťažším mesiacom bol august, keď sme zaznamenali o 43 percent viac tiesňových volaní ako po minulé roky,“ ozrejmila. Volania sa týkali najmä úrazov, ale aj uviaznutia, vyčerpania a zablúdenia.
(sita)