Pekné, no málo funkčné? Ľudia sa v nových prístreškoch MHD sťažujú na dážď a vietor

Na nové prístrešky sa zniesla kritika od obyvateľov hlavného mesta. Sú vraj malé a bez bočných stien ľudí nič nechráni pred poveternostnými vplyvmi. Cestujúci kritizujú Dopravný podnik Bratislava za zbytočne vyhodené peniaze. Podľa nich totiž tieto nepraktické prístrešia nespĺňajú základné funkcie. 

Prefúka nás, zmokneme

„Tie bočné steny mi tam chýbajú. Keď fúka, prší, nechráni to dostatočne. Ja som tu zažila dážď a z jednej, druhej, tretej strany do prístrešku pršalo,” hovorí o svojej skúsenosti staršia cestujúca.

Je však rada, že nové sklenené kryty sú priesvitné: „Predtým sa na zastávke nachádzala plechová búdka, za ňou si niektorí urobili záchod.”

prístrešok mhd zastávka
Na zastávke Ševčenkova majú cestujúci skúsenosti so silným vetrom a dažďom, keďže prístrešok sa nachádza na otvorenom priestranstve. Foto: Miroslava Pavlíková

Ďalšia respondentka má trochu inú mienku. „Ľudia sú zlí, oni to porozbíjajú, tí mladí hlavne,” konštatuje. 

Mladý muž stojaci na zastávke sa k názoru pridáva. „Neviem, či to ľudí ochráni, asi nie, tie bočné steny chýbajú. Ale vždy je lepšie, keď sú zrenovované, ako keď sa tu máte schovať pod niečo, čo je rozbité,” hovorí a zároveň upozorňuje na absenciu odpadkového koša. „Keď sa pozriete naokolo, všade papieriky, špaky od cigariet,” dodáva. 

zastávka mhd prístrešok
Na zastávke pribudol z recesie pohárik na ohorky od cigariet. Foto: Miroslava Pavlíková

Na inej, podobnej zastávke s krytom bez bočných stien v Devínskej Novej Vsi si starší pán pochvaľuje predošlé stavby. „Tie murované boli lepšie. V lete chránili pred slnkom a v zime zase udržali teplo,” vraví. 

Prieskum cestujúcich na margo málo funkčných prístreškov uzatvára mladá pani. „Toto riešenie sú zbytočne vyhodené peniaze, zbytočná investícia,” tvrdí. Podľa nej, keď začne fúkať a pršať, môžu ľudia stáť rovno na daždi. 

[link url =https://standard.sk/783660/zlyhania-magistratu-pri-dubravsko-karloveskej-radiale-prebrali-na-seba-mestski-poslanci]

Podľa dostupných zmlúv a dokumentov takýchto stavieb pribudne ešte do konca roka 2024 v bratislavských uliciach viac.

Dopravný podnik Bratislava reaguje na absenciu bočných stien

Na tému nových prístreškov, ktoré počas tohto roka pribúdajú na nástupištiach mestskej hromadnej dopravy oslovil Štandard samotný Dopravný podnik Bratislava (DPB). Ten nám potvrdil, že v súčasnosti stále pokračuje modernizácia viac ako 200 objektov.

„Ide najmä o výstavbu prístreškov na zastávkach, na ktorých doteraz neboli a následne výmenu najstarších červených prístreší typu Slovšport, pochádzajúcich zo začiatku 80. rokov, betónových budov z 90. rokov, prípadne krytov, ktoré už nespĺňajú kapacitné požiadavky,” informuje hovorca DPB Jozef Vozár.

zastávka mhd prístrešok
Červené prístrešky budú už o chvíľu minulosťou. Foto: Miroslava Pavlíková
zastávka mhd prístrešok
Betónové alebo murované prístrešky podľa názorov cestujúcich v zime udržiavali väčšie teplo. Foto: Miroslava Pavlíková

Hovorca ďalej uvádza, že viac ako sto nových prístreškov, ktoré sú inovatívne napájané prostredníctvom fotovoltického článku a následne osvetlené energeticky nenáročným LED osvetlením, financovali s využitím eurofondov. 

„Takto sme zabezpečili aj zdroj svetla pre objekty, ktoré doteraz nemohli byť osvetlené z dôvodu absentujúcej elektrickej prípojky,” spresňuje. Taktiež v rámci kontinuálnej modernizácie zastávok MHD pribudla podľa slov Vozára prvá zastávka v meste s krytom, ktorý má zelenú strechu.

zastávka mhd prístrešok
Vajnorská električková radiála. Prvý prístrešok so zelenou strechou v meste. Foto: zdroj DPB, úprava redakcia

Na otázku, prečo na niektorých typoch prístreškov chýbajú bočné steny, hovorca DPB poskytol vysvetlenie. 

„V prípade vami spomínaných objektov, ktoré realizoval náš zmluvný partner, boli dôvodom neosadenia krytu s bočnicami buď priestorové pomery na danom mieste, kde sa bočnica nezmestí, prípadne existencia sietí pod povrchom a s tým súvisiaca komplikácia so zakladaním bočnej steny,“ vraví. 

zastávka mhd prístrešok
Zastávka Milana Marečka sa tiež musela zaobísť bez bočných stien. Foto: Miroslava Pavlíková

Ako Vozár dopĺňa, zmluvná spolupráca so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú reklamný priestor na zastávkach, zahŕňa znášanie všetkých nákladov spojených s nákupom prístreška, jeho osadením, ako aj údržbou. Medzi takéto organizácie patrí aj firma RECAR, a. s.

„Toto riešenie zároveň umožňuje úsporu zdrojov na strane DPB,” konštatuje hovorca a dodáva, že v rámci spolupráce počas tohto roka vymenili 25 prístreší a v týchto dňoch pracujú na modernizácii ďalších.  

zastávka prístrešok
Niektorým novým prístreškom chýbajú bočné steny už od začiatku a niektoré sa už stihli poškodiť. Foto: Miroslava Pavlíková

Štandard sa zaujímal aj o to, kto navrhoval samotné prístrešky bez bočných stien na zastávkach MHD. „Firma RECAR, a. s. využíva katalógový výrobok - prístrešok mmcité geomere,“ informuje Vozár. 

[link url =https://standard.sk/748892/prach-a-alergie-vystavba-elektrickovej-trate-v-petrzalke-moze-ohrozovat-obyvatelov]

Kto stojí za dizajnom prístreškov

Ľuďom sa vo všeobecnosti nové objekty páčia, aj napriek tomu majú však niektorí obavy, že ich vandali zničia, rozbijú alebo posprejujú sklo. Pravidelným cestujúcim zase chýbajú na určitých typoch prístreškov práve bočné steny. 

zastávka mhd prístrešok
Na novom prístrešku sa musí osadiť nové bočné sklo a chýbajúca lavička. Foto: Miroslava Pavlíková

Dizajnérska spoločnosť MMCité od nás dostala e-mail s otázkami na tému pekných dizajnových stavieb, ktoré však obyvatelia práve kvôli chýbajúcim bočniciam kritizujú. Ako verejnosť vraví, za zhoršeného počasia im prekáža, keď im do priestoru bez bočných stien prší a fúka. 

Z marketingového oddelenia firmy sa nám do redakcie ozvala Lenka Sršňová, ktorá s nami najprv začala komunikovať, no nakoniec na otázky týkajúce sa chýbajúcich bočných stien či cenou prístreškov neodpovedala. 

[link url =https://standard.sk/723452/kontajnerove-stojiska-len-pre-vyvolenych-bezni-obyvatelia-sa-k-dotacii-dostanu-tazko]

V ponuke spoločnosti sa však dá nájsť popis, čo môže klient od realizácie očakávať. „Jednoduchý, ale účinný a efektívny modulárny systém nesie stĺpy v zadnej stene. To umožňuje vytvárať zostavy aj bez bočných stien, čo je praktické riešenie v úzkych alebo v obmedzených priestoroch,” píše sa o rade prístreškov geomere.

Cenu stavby však firma neuvádza ani tu. 

zastávka mhd prístrešok
Prístrešok v Záhorskej Bystrici, do ktorého pre chýbajúce bočné steny prší aj do vnútra. Foto: zdroj obyvatelia ZB

Parametre udáva magistrát

Základné parametre a opis objektu musí spĺňať požiadavky a byť v súlade s dizajnovým manuálom, ktorý má hlavné mesto vypracovaný už od roku 2022 Metropolitným inštitútom Bratislava (MIB).

„V súčasnosti sa umiestňujú prístrešky na základe spolupráce s externým partnerom, pričom v jednom prípade ide o štandardné stavby spoločnosti MMCite,” potvrdzuje informáciu o dodávateľovi hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy Peter Bubla.

„V druhom prípade ide o vlastné prístrešky spoločnosti JCDecaux Slovakia s ich vlastným dizajnom,” dodáva. 

Hlavným problémom v očiach verejnosti sú práve inkriminované objekty od spoločnosti MMCite, ktoré stoja na chodníkoch bez bočných stien. Z manuálu o verejných priestoroch, ktorý dáva hovorca do pozornosti, vyplýva, že z dôvodu umožnenia pohybu ľudí popod prístrešok a zachovania chodníka nie je všade možné osadiť bočnice tak, aby chodcom pri prechode po chodníku nezavadzali.

zastávka mhd prístrešok
Typ prístrešku, ktorý je súčasťou chodníka. Foto: zdroj MIB

„Prístrešok treba umiestňovať štandardne tak, aby bola zachovaná voľná šírka nástupišťa min 1,5 m (v stiesnených podmienkach min. 1,3 m),” uvádza Metropolitný inštitút Bratislava.

Čo sa týka nákupnej ceny za jeden kryt tohto typu, Bubla odporúča kontaktovať samotnú firmu MMCite. Pre predstavu však zasiela sumy, v akých sa pohybovali prístrešia s fotovoltikou, ktoré osádzal DPB v rámci programu IROP, tu sa ich cenové relácie líšili v závislosti od rozmerov.

Za štvormetrový prístrešok bola nákupná cena 12 717,90 eur. V prípade osemmetrového 23 693,67 eur. A dvanásťmetrový kryt sa vyšplhal na 33 245,55 eur.

[link url =https://standard.sk/780359/sikana-na-bratislavskych-skolach-nie-o-vsetkom-co-sa-v-nich-deje-sa-vie]

Niektoré zastávky MHD naviac na svoje prístrešky čakajú dlhšie a to práve z dôvodu nevysporiadania pozemku pod nimi a získania súhlasu od majiteľa na stavbu tohto typu. „Vysporiadanie pozemkov sa rieši priebežne na stavby, ktoré sa majú realizovať,“ uzatvára tému hovorca. 

Zastávkové prístrešky, ktoré sa však tento rok dosiaľ podarilo zmodernizovať, sú: Štefana Králika, Uhrovecká, Stn. Devínska Nová Ves, Milana Marečka, Homolova, Štepná, ZŠ Majerníkova, ZOO, Riviéra, Segnáre, Vladimíra Jukla, Slovany, Hálkova, Depo Trnávka, Budatínska, Ševčenkova, Východné, Cintorín Vrakuňa, Ríbezľová, Nákladný prístav, Prievoz, most, Planét, Červený kríž, Lanfranconi, Hroboňova, Estónska.

zastávka mhd prístrešok
Keď je prístrešok súčasťou chodníka, bočné steny sa už podľa dizajnového manuálu nezmestia. Foto: Miroslava Pavlíková
zastávka mhd prístrešok
Zastávka, ktorá na nový prístrešok ešte čaká. Foto: Miroslava Pavlíková
zastávka mhd prístrešok
Niektoré zastávky ešte disponujú staršími modelmi prístreškov. Foto: Miroslava Pavlíková
zastávka mhd prístrešok
Priestory na prístrešky sú častokrát malé. Väčšie prístrešky sa nezmestia. Foto: Miroslava Pavlíková
zastávka mhd prístrešok
Na niektorých zastávkach sú zatiaľ len lavičky bez akéhokoľvek prístrešku. Foto: Miroslava Pavlíková