Pekné, no málo funkčné? Ľudia sa v nových prístreškoch MHD sťažujú na dážď a vietor
Na nové prístrešky sa zniesla kritika od obyvateľov hlavného mesta. Sú vraj malé a bez bočných stien ľudí nič nechráni pred poveternostnými vplyvmi. Cestujúci kritizujú Dopravný podnik Bratislava za zbytočne vyhodené peniaze. Podľa nich totiž tieto nepraktické prístrešia nespĺňajú základné funkcie.
Prefúka nás, zmokneme
„Tie bočné steny mi tam chýbajú. Keď fúka, prší, nechráni to dostatočne. Ja som tu zažila dážď a z jednej, druhej, tretej strany do prístrešku pršalo,” hovorí o svojej skúsenosti staršia cestujúca.
Je však rada, že nové sklenené kryty sú priesvitné: „Predtým sa na zastávke nachádzala plechová búdka, za ňou si niektorí urobili záchod.”

Ďalšia respondentka má trochu inú mienku. „Ľudia sú zlí, oni to porozbíjajú, tí mladí hlavne,” konštatuje.
Mladý muž stojaci na zastávke sa k názoru pridáva. „Neviem, či to ľudí ochráni, asi nie, tie bočné steny chýbajú. Ale vždy je lepšie, keď sú zrenovované, ako keď sa tu máte schovať pod niečo, čo je rozbité,” hovorí a zároveň upozorňuje na absenciu odpadkového koša. „Keď sa pozriete naokolo, všade papieriky, špaky od cigariet,” dodáva.

Na inej, podobnej zastávke s krytom bez bočných stien v Devínskej Novej Vsi si starší pán pochvaľuje predošlé stavby. „Tie murované boli lepšie. V lete chránili pred slnkom a v zime zase udržali teplo,” vraví.
Prieskum cestujúcich na margo málo funkčných prístreškov uzatvára mladá pani. „Toto riešenie sú zbytočne vyhodené peniaze, zbytočná investícia,” tvrdí. Podľa nej, keď začne fúkať a pršať, môžu ľudia stáť rovno na daždi.
[link url =https://standard.sk/783660/zlyhania-magistratu-pri-dubravsko-karloveskej-radiale-prebrali-na-seba-mestski-poslanci]Podľa dostupných zmlúv a dokumentov takýchto stavieb pribudne ešte do konca roka 2024 v bratislavských uliciach viac.
Dopravný podnik Bratislava reaguje na absenciu bočných stien
Na tému nových prístreškov, ktoré počas tohto roka pribúdajú na nástupištiach mestskej hromadnej dopravy oslovil Štandard samotný Dopravný podnik Bratislava (DPB). Ten nám potvrdil, že v súčasnosti stále pokračuje modernizácia viac ako 200 objektov.
„Ide najmä o výstavbu prístreškov na zastávkach, na ktorých doteraz neboli a následne výmenu najstarších červených prístreší typu Slovšport, pochádzajúcich zo začiatku 80. rokov, betónových budov z 90. rokov, prípadne krytov, ktoré už nespĺňajú kapacitné požiadavky,” informuje hovorca DPB Jozef Vozár.


Hovorca ďalej uvádza, že viac ako sto nových prístreškov, ktoré sú inovatívne napájané prostredníctvom fotovoltického článku a následne osvetlené energeticky nenáročným LED osvetlením, financovali s využitím eurofondov.
„Takto sme zabezpečili aj zdroj svetla pre objekty, ktoré doteraz nemohli byť osvetlené z dôvodu absentujúcej elektrickej prípojky,” spresňuje. Taktiež v rámci kontinuálnej modernizácie zastávok MHD pribudla podľa slov Vozára prvá zastávka v meste s krytom, ktorý má zelenú strechu.

Na otázku, prečo na niektorých typoch prístreškov chýbajú bočné steny, hovorca DPB poskytol vysvetlenie.
„V prípade vami spomínaných objektov, ktoré realizoval náš zmluvný partner, boli dôvodom neosadenia krytu s bočnicami buď priestorové pomery na danom mieste, kde sa bočnica nezmestí, prípadne existencia sietí pod povrchom a s tým súvisiaca komplikácia so zakladaním bočnej steny,“ vraví.

Ako Vozár dopĺňa, zmluvná spolupráca so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú reklamný priestor na zastávkach, zahŕňa znášanie všetkých nákladov spojených s nákupom prístreška, jeho osadením, ako aj údržbou. Medzi takéto organizácie patrí aj firma RECAR, a. s.
„Toto riešenie zároveň umožňuje úsporu zdrojov na strane DPB,” konštatuje hovorca a dodáva, že v rámci spolupráce počas tohto roka vymenili 25 prístreší a v týchto dňoch pracujú na modernizácii ďalších.

Štandard sa zaujímal aj o to, kto navrhoval samotné prístrešky bez bočných stien na zastávkach MHD. „Firma RECAR, a. s. využíva katalógový výrobok - prístrešok mmcité geomere,“ informuje Vozár.
[link url =https://standard.sk/748892/prach-a-alergie-vystavba-elektrickovej-trate-v-petrzalke-moze-ohrozovat-obyvatelov]Kto stojí za dizajnom prístreškov
Ľuďom sa vo všeobecnosti nové objekty páčia, aj napriek tomu majú však niektorí obavy, že ich vandali zničia, rozbijú alebo posprejujú sklo. Pravidelným cestujúcim zase chýbajú na určitých typoch prístreškov práve bočné steny.

Dizajnérska spoločnosť MMCité od nás dostala e-mail s otázkami na tému pekných dizajnových stavieb, ktoré však obyvatelia práve kvôli chýbajúcim bočniciam kritizujú. Ako verejnosť vraví, za zhoršeného počasia im prekáža, keď im do priestoru bez bočných stien prší a fúka.
Z marketingového oddelenia firmy sa nám do redakcie ozvala Lenka Sršňová, ktorá s nami najprv začala komunikovať, no nakoniec na otázky týkajúce sa chýbajúcich bočných stien či cenou prístreškov neodpovedala.
[link url =https://standard.sk/723452/kontajnerove-stojiska-len-pre-vyvolenych-bezni-obyvatelia-sa-k-dotacii-dostanu-tazko]V ponuke spoločnosti sa však dá nájsť popis, čo môže klient od realizácie očakávať. „Jednoduchý, ale účinný a efektívny modulárny systém nesie stĺpy v zadnej stene. To umožňuje vytvárať zostavy aj bez bočných stien, čo je praktické riešenie v úzkych alebo v obmedzených priestoroch,” píše sa o rade prístreškov geomere.
Cenu stavby však firma neuvádza ani tu.

Parametre udáva magistrát
Základné parametre a opis objektu musí spĺňať požiadavky a byť v súlade s dizajnovým manuálom, ktorý má hlavné mesto vypracovaný už od roku 2022 Metropolitným inštitútom Bratislava (MIB).
„V súčasnosti sa umiestňujú prístrešky na základe spolupráce s externým partnerom, pričom v jednom prípade ide o štandardné stavby spoločnosti MMCite,” potvrdzuje informáciu o dodávateľovi hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy Peter Bubla.
„V druhom prípade ide o vlastné prístrešky spoločnosti JCDecaux Slovakia s ich vlastným dizajnom,” dodáva.
Hlavným problémom v očiach verejnosti sú práve inkriminované objekty od spoločnosti MMCite, ktoré stoja na chodníkoch bez bočných stien. Z manuálu o verejných priestoroch, ktorý dáva hovorca do pozornosti, vyplýva, že z dôvodu umožnenia pohybu ľudí popod prístrešok a zachovania chodníka nie je všade možné osadiť bočnice tak, aby chodcom pri prechode po chodníku nezavadzali.

„Prístrešok treba umiestňovať štandardne tak, aby bola zachovaná voľná šírka nástupišťa min 1,5 m (v stiesnených podmienkach min. 1,3 m),” uvádza Metropolitný inštitút Bratislava.
Čo sa týka nákupnej ceny za jeden kryt tohto typu, Bubla odporúča kontaktovať samotnú firmu MMCite. Pre predstavu však zasiela sumy, v akých sa pohybovali prístrešia s fotovoltikou, ktoré osádzal DPB v rámci programu IROP, tu sa ich cenové relácie líšili v závislosti od rozmerov.
Za štvormetrový prístrešok bola nákupná cena 12 717,90 eur. V prípade osemmetrového 23 693,67 eur. A dvanásťmetrový kryt sa vyšplhal na 33 245,55 eur.
[link url =https://standard.sk/780359/sikana-na-bratislavskych-skolach-nie-o-vsetkom-co-sa-v-nich-deje-sa-vie]Niektoré zastávky MHD naviac na svoje prístrešky čakajú dlhšie a to práve z dôvodu nevysporiadania pozemku pod nimi a získania súhlasu od majiteľa na stavbu tohto typu. „Vysporiadanie pozemkov sa rieši priebežne na stavby, ktoré sa majú realizovať,“ uzatvára tému hovorca.
Zastávkové prístrešky, ktoré sa však tento rok dosiaľ podarilo zmodernizovať, sú: Štefana Králika, Uhrovecká, Stn. Devínska Nová Ves, Milana Marečka, Homolova, Štepná, ZŠ Majerníkova, ZOO, Riviéra, Segnáre, Vladimíra Jukla, Slovany, Hálkova, Depo Trnávka, Budatínska, Ševčenkova, Východné, Cintorín Vrakuňa, Ríbezľová, Nákladný prístav, Prievoz, most, Planét, Červený kríž, Lanfranconi, Hroboňova, Estónska.




