Každým dňom sú Vianoce bližšie a ľudia si za posledné roky zvykli viac objednávať cez internet. Kuriéri a prepravné spoločnosti majú čo robiť, aby všetky zásielky stihli doručiť včas. Nárast rozvozených balíkov za deň v tomto období vie niekedy presiahnuť aj sto percent. Štandard oslovil kuriérov z rôznych spoločností aj s otázkami, či im za tie peniaze tento vianočný zhon a stres stojí.
Ženy kuriérky sa často nevidia. Nikola Casa je však jedna z mála žien, ktorej nevadí prenášať aj ťažšie balíky, v rýchlom tempe sa dopraviť z jedného konca Bratislavy na druhý a v neposlednom rade si nastaviť správnu logistiku na svojej trase doručovania zásielok.
Ako vraví, už ju nebavilo sedieť na pošte v kancelárii. Vybrala sa teda cez Slovenskú poštu (SLP) do terénu.
Kuriérka SLP vidí enormný nárast balíkov na prevádzkach pošty, ktoré si v skorých ranných hodinách naloží do auta a do večerných hodín ich rozvezie. „Od šiestej niekedy až do piatej, ako kedy sa stíha,” ozrejmuje.

„Denne rozvozím oproti priemeru o sto percent viac zásielok,” konštatuje Nikola. Pre spresnenie uvádza, že v bežný deň sa počet balíkov pohybuje okolo čísla 80 a viac. Počas decembrových dní je to už 160 až 180 denne.
Natíska sa tu otázka, či sa vôbec kuriér stíha naobedovať, keď je za rovnaký čas schopný doručiť omnoho viac pošty. „Vždy si musím nájsť na také veci čas, aby človek neodpadol. Veď sme len ľudia, musíme si na to vyhradiť chvíľu,” konštatuje.
[link url =https://standard.sk/637680/slovenska-posta-rozsirila-siet-balikoboxov-najst-ich-mozno-uz-na-230-miestach]Kuriérka Nikola je živnostníčka. Z jej slov vyplýva, že napriek tomu, že sú doručovatelia (SLP) platení od počtu zásielok, musia si aj tak sami uhrádzať odvody. V konečnom dôsledku je teda celkový zárobok nižší. Podľa nej sa však šikovným ľuďom takáto práca oplatí robiť a vedia si pri nej aj pekne zarobiť.
Štandard sa pýtal aj na sumu, ktorú si dokáže, nielen počas predvianočného obdobia, zarobiť. „1 800, 2 000, niektorí aj 2 500 eur,” vraví Nikola zo SLP.
Na otázku, či doručovatelia SLP budú robiť aj počas Vianoc, a teda presne na Štedrý deň, kuriérka odpovedá, že nie. „Na Silvestra áno, ale na Nový rok nie,” spresňuje. Ona sama zatiaľ soboty a nedele nepracuje, no obáva sa, že väčší vianočný nápor ešte len príde. „Strašia, že budeme musieť asi dva týždne pred Vianocami pracovať aj dve soboty,” vraví.

Počas predvianočného rozvozu značne vyššieho množstva zásielok sa niekedy môže stať, že sa nejaký balík „zatúla”.
„Málokedy sa to stáva, ale väčšinou nie vinou kuriéra,” vraví Nikola a dodáva, že sa výnimočne môže nedopatrením takáto chyba stať. Približuje, že skôr na páse v spracovateľskom stredisku by takéto niečo mohlo hroziť. Na všetkých pobočkách sa však podľa nej snažia počas veľkého náporu urobiť maximum.
Aj my sme len ľudia
Ďalší kuriér SLP informáciu o enormnom zvýšení zásielok, aké spomínala aj Nikola Casa, pre redakciu potvrdzuje: „Už asi mesiac sa nám to kopí, ale teraz posledné dva týždne to je o nejakých 30 až 40 percent viac."
Presnejšie uvádza, že rozvezie 200 až 300 balíkov denne. Kým pred vianočným obdobím sa toto číslo pohybovalo v rozmedzí od 100 do 200 zastávok za deň. Silný nápor bude ešte do 23. decembra. Na Štedrý deň si podľa neho oddýchne drvivá väčšina doručovateľov. „Chceme byť s rodinou. Aj my sme len ľudia,” dodáva oslovený kuriér SLP.

Nie som ďaleko od vyhorenia
Štandard oslovil aj pracovníka spoločnosti Packeta. Túto prácu robí už desať rokov, a aj z tohto dôvodu chce zostať v anonymite. Zažil už všeličo. Presne vie, že Vianoce so sebou prinášajú okrem radosti zákazníkov z doručenia balíkov aj zvýšený stres, ktorý je súčasťou tejto práce.
„Nie som ďaleko od vyhorenia,” vraví skúsený kuriér. Na otázku peňazí, ktoré si môže v tejto spoločnosti zarobiť, odpovedá, že 2 500 aj 3 000 eur za mesiac. Ako spresňuje, rozdiel je, či prácu vykonáva zamestnanec, živnostník alebo brigádnik.
Aj on potvrdzuje informáciu o zvýšenom počte zásielok počas predvianočného času. „Nárast je zhruba o 30 percent, teda zo 100 zásielok na 130 za deň,” spresňuje. Vo svojej práci spomína, že majú počas silného obdobia aj nejaké finančné či iné zamestnanecké výhody. Viac konkretizovať však už nechcel.

Kuriérske spoločnosti vybavia aj 200-tisíc zásielok za deň
Redakcia požiadala aj o vyjadrenie dopravných a kuriérskych spoločností, ako sú na tom s predvianočnými prípravami, poprípade či v tomto vianočnom zhone chystajú nejaké zmeny pre svojich zákazníkov.
„Ako najväčšia slovenská kuriérska spoločnosť máme denne na cestách vyše 750 kuriérov, ktorí doručujú zásielky na adresu, ale aj do širokej siete odberných miest Balíkovo. Vďaka tomu máme historicky preverené, že táto kombinácia je dostatočná na zvládnutie zvýšeného záujmu o kuriérske služby aj pred Vianocami,” informuje Eva Poprocká, marketingová koordinátorka spoločnosti Slovak Parcel Service (SPS).
[link url =https://standard.sk/819459/hluk-na-dialnici-d2-obtazuje-ludi-uz-roky-tunel-karpaty-je-riesenie-tvrdia-dialniciari]Dodáva však, že sa stále usilujú rozvíjať ich sieť Balíkovo, najmä Balíkovo boxy, vďaka ktorým majú možnosť poskytovať prvotriedne kuriérske služby aj pre tých, ktorí si chcú vec prevziať sami.
Marketingová koordinátorka uvádza, že až 50-percentný nárast objemu zásielok býva v prípadoch novembrového Black Friday. Spoločnosť SPS zároveň podľa dostupných interných dát v posledných dňoch pred Vianocami bežne doručuje 200-tisíc balíkov za deň.
Aby darček prišiel včas
Poprocká zo SPS apeluje na zákazníkov, aby nenechávali objednanie darčekov na internete na poslednú chvíľu. „Ako kuriérska spoločnosť sme stanovili finálny termín na objednanie (s doručením do Vianoc) na 18. decembra. Posledným dňom na doručovanie zásielok, keď ešte budú naši kuriéri v teréne, je 23. december,” informuje.
Zároveň odporúča ľuďom, aby si pri výbere doručenia zásielky zvážili spôsob, keďže s kuriérom si treba dohodnúť presný čas a výdajné miesta (zásielkovne) majú obmedzený čas otváracích hodín.
„Ak zákazníci objednávajú darčeky na poslednú chvíľu, odporúčame im využiť doručenie do Balíkovo boxu – je to zároveň najlacnejšie doručenie na Slovensku.”
[link url =https://standard.sk/782456/agresivita-ci-pokus-o-znasilnenie-zo-strany-sofera-lacnejsie-taxi-nie-je-vzdy-lepsie]Ako uvádza, zákazníci si musia dať pozor aj na správnosť zadaných údajov, napríklad na korektne vyplnené telefónne číslo (pre kuriéra) či správnu adresu. „Drvivú väčšinu nedoručených zásielok tvoria najmä chybové alebo neúplné údaje zo strany zákazníkov.”
V takýchto situáciách radí všetkým zákazníkom, aby spoločnosť informovali cez kontaktný formulár na webe alebo telefonicky. „Radi im pomôžeme v hľadaní ich zásielky/vianočného darčeka,” dodáva na záver Poprocká zo SPS.
DPD prijala väčší počet kuriérov
Na vianočný zhon sa už v predstihu pripravila aj kuriérska spoločnosť Direct Parcel Distribution (DPD), ktorá očakáva veľmi silnú sezónu. Počas nej môže počet odoslaných vecí na doručenie v porovnaní so zvyškom roka vzrásť až na dvojnásobok.
„Navýšili sme množstvo vozidiel a kuriérov, ktorí budú každý deň rozvážať zásielky adresátom. Zároveň sme zvýšili počty pracovníkov, ktorí sa starajú o spracovanie balíkov v skladoch a triediacich centrách,” uvádza pre Štandard Michaela Španková, PR manager DPD.
Upozorňuje tiež zákazníkov, aby objednávky a nákupy zo zahraničia ukončili vo väčšom predstihu, keďže poštu budú kuriéri doručovať taktiež do 23. 12.

Na otázku, či sa niekedy pomýlia a zásielka sa nedopatrením stratí, má manažérka jasnú odpoveď: „Samozrejme, aj na našej strane sa môže stať chyba, nie sme neomylní.”
V takýchto situáciách však zákazníkom radí využívať ich trackovaciu aplikáciu, zákaznícky servis, prípadne chatbota Alexa na ich webe.
SLP bude v prípade potreby doručovať aj cez víkend
Zo Slovenskej pošty redakciu informuje hovorca Martin Guzi: „Posilňujeme vianočnú prevádzku, zazmluvnili sme zvýšený počet kuriérov a balíky, ktoré zákazníci pošlú do 19. decembra, doručíme do Vianoc, aby si ich adresáti mohli nájsť pod vianočným stromčekom.”
Z ďalších slov hovorcu vyplýva, že ak si to bude situácia vyžadovať, sú pripravení doručovať balíkové zásielky aj počas víkendov, aby uspokojili klientov.
SLP rozšírila a zmodernizovala aj ich sieť BalíkoBOXov, takže ľudia si v nich zabalené veci môžu nielen vyzdvihnúť, ale prostredníctvom BalíkoBOXu aj odoslať.

Guzi ešte pridáva informáciu, že každým rokom sa schránky SLP plnia aj poštou, keď deti píšu list Ježiškovi. Tento rok sú to už 26. Vianoce. „Od detí nám už v tohtoročnej Vianočnej pošte prišlo viac ako desaťtisíc listov,” dodáva.
Packeta sa na Vianoce pripravovala už od minulých Vianoc
Ako redakciu informuje výkonný riaditeľ spoločnosti Packeta Alexander Jančo, na tohtoročnú vianočnú sezónu sa pripravovali už od skončenia tej minulej. „Okrem navýšenia počtu kuriérov a skladníkov sme tiež vybudovali nové triediace depo pri Bratislave,” dodáva.
[link url =https://standard.sk/820275/protimonopolny-urad-uzavrel-presetrovanie-firmy-packeta-pre-obmedzovanie-konkurencie]Výkonný riaditeľ bližšie informuje, že po celom Slovensku vybudovali 800 nových a väčších Z-BOXov, aby dokázali pred Vianocami doručiť všetky darčeky. Dnes má Packeta 2 250 boxov s dvojnásobnou kapacitou schránok.
Jančo teda počas týchto predvianočných nákupov rozhodne odporúča Z-BOXy, z ktorých si klient môže vybrať svoju zásielku aj počas Štedrého dňa. U výdajných miest, a teda zásielkovní by si mal zákazník overiť otváracie hodiny.

„Aby na takýchto miestach klientom nezostali nevydané balíky, budeme ich presmerovávať na iné najbližšie výdajné miesta,” dodáva výkonný riaditeľ. Ak by mali náhodou kupujúci problém so „zatúlanou” zásielkou, radí využiť zákaznícku linku, na ktorej operátori vždy pomôžu s lokalizovaním nedoručenej veci a individuálne preveria každú vzniknutú situáciu.
„Riešenie sa snažíme vždy nájsť čo najrýchlejšie, aby v prípade potreby vedel partnerský e-shop zásielku vyskladniť opätovne a k zákazníkom sa objednaný vianočný darček dostal včas, ešte pred Štedrým dňom,” uzatvára Alexander Jančo.