Mestskí policajti v Komárne majú na autách majáky bez povolenia, chýbajú im aj psychotesty
Vodič vozidla mestskej polície musí mať v prvom rade zariadenie so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami pevne namontované na vozidle a zároveň takéto zariadenie musí byť zapísané v technickom preukaze.
Navyše podľa zákona o cestnej premávke smie vozidlo s právom prednostnej jazdy viesť len vodič s príslušným oprávnením, starší ako 21 rokov, ktorý má vo vedení motorového vozidla príslušnej skupiny alebo podskupiny najmenej dvojročnú prax.
K tomu musí mať potvrdenie o psychologickej spôsobilosti na jeho používanie. Toto platí vo všeobecnosti pre všetkých príslušníkov nielen štátnej, ale aj mestskej či obecnej polície. Doteraz to však pre tých z komárňanskej mestskej polície akoby neplatilo.
Majáky na autách nemali mať
Denníku Štandard sa ozvali niektorí mestskí policajti s informáciou, že na ich služobných vozidlách sú namontované zariadenia so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami bez toho, aby ich mali zapísané v ich technických preukazoch, dokonca ani oni sami nemajú potrebné psychotesty.
Na situáciu v Komárne upozornila aj členka občianskeho združenia Nec Arte Nec Marte – Komárom-Komárno Timea Ethey Katz, ktorá navyše podala podnet na preverenie na Prezídium Policajného zboru. „Okresný úrad mi odpísal, že oni na ich používanie povolenie nevydali, takže to, že ich mali zapnuté, bolo vlastne načierno,“ povedala pre Štandard Ethey Katz.
„To, že naše vozidlá nemali v technickom preukaze zapísané majáky, sa už rieši. V najbližších dňoch idú vozidlá na STK a po kontrole sa majáky zapíšu do technického preukazu,“ priznal pre redakciu náčelník mestskej polície (MsP) Alexander Tóth, ktorý tiež vysvetlil, prečo ich autá používali majáky, hoci ich nemali zapísané v technických preukazoch.
„Stalo sa to iba dvakrát a tie autá pri tom stáli. Prvýkrát to bolo pri povodni v meste, kde stálo vozidlo krížom cez vozovku a bránilo ostatným autám vojsť do hlbokej vody. Druhýkrát to bolo na neosvetlenom moste pri hraničnom prechode do Maďarska, kde chcel muž spáchať samovraždu skokom z mosta, takže i tu išlo o krajnú núdzu,“ objasnil.
Kto poukazuje na chyby, chce vraj škodiť
Členovia MsP nám však rozprávali aj o tom, že náčelník odmontoval majáky na dvoch vozidlách, ktoré išli na STK a po jej absolvovaní ich opäť namontoval. „A toto kto povedal? Ani to nie je pravda. Všetky tieto tvrdenia, podľa mňa, vychádzajú iba od jedného bývalého kolegu, ktorého sme prepustili a teraz nám chce škodiť,“ uviedol Tóth.
Priznal tiež, že mestskí policajti nemajú psychotesty na majáky, ktoré však používajú. „Áno, je to pravda, nemajú. Koncom septembra sa to ale začalo riešiť a začiatkom roka by tie psychotesty naši príslušníci mali mať, takže už budú môcť používať majáky aj počas jazdy,“ dodal.
Šéf slovenských mestských a obecných polícií Slavomír Pavelčák nám povedal, že „zariadenie so zvláštnymi výstražnými zvukovými znameniami alebo svetlami sa vždy montuje na vozidlo pred zápisom v technickom preukaze. Po namontovaní zariadenia je prevádzkovateľ vozidla povinný zabezpečiť jeho zapísanie do technického preukazu“.
„Porušenie tejto povinnosti je správnym deliktom podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov,“ skonštatoval a dodal, že prevádzkovateľmi týchto vozidiel sú mestá.
„Za neoprávnené použitie majáku je vždy zodpovedný vodič vozidla, ktorý sa takýmto neoprávneným použitím dopúšťa priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Vodič by sa zodpovednosti zbavil iba pokiaľ by konal v rámci nutnej obrany alebo krajnej núdze,“ uviedol na záver šéf slovenských mestských polícií.
Polícia pochybenia nepreveruje
Dohľad nad obecnou políciou vykonáva Ministerstvo vnútra SR prostredníctvom Odboru poriadkovej polície Prezídia Policajného zboru (PZ). „Zákon však odboru neumožňuje preverovať takéto podnety, preto bol podnet postúpený na Mestský úrad Komárno primátorovi a na príslušnú okresnú prokuratúru,“ prezradil pre Štandard hovorca Prezídia PZ Roman Hájek.
Jeho kolegyňa, hovorkyňa Prezídia PZ Martina Sláviková dodala, že „v prípade, ak je na vozidle namontované zvláštne výstražné svetlo a nie je zapísane v technickom preukaze, vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé, nakoľko je vybavené komponentami, ktoré neboli schválené v zmysle 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke“.
„Mesto už vykonáva potrebné úkony na zápis zvláštnych svetelných a zvukových výstražných znamení na vozidlách MsP. Vozidlá už boli objednané na stanicu STK,“ vyjadril sa pre redakciu komárňanský primátor Béla Keszegh. Dodal, že v súčasnosti vykonávajú úkony na získanie potrebných povolení pre príslušníkov MsP Komárno, ktorí v krátkom čase absolvujú i psychotesty.
Primátor tvrdí, že majáky síce namontované na vozidlách sú, ale použili ich len vo výnimočných prípadoch. „Doteraz boli použité len výnimočne a to v čase, keď služobné vozidlo stálo, teda v prípade krajnej núdze, čo bolo v čase mimoriadnej situácie, kedy hrozila povodeň a z bezpečnostných dôvodov, keď nebolo dostatočné osvetlenie vozovky,“ prízvukoval Keszegh, ktorý vraj hneď ako sa dozvedel o nedostatkoch, začal konať.