|   2024-12-11 11:31:06

Ráž: Projekt výstavby tunela Karpaty pri Bratislave získal rozhodnutie EIA

"Po roku vo funkcii sme splnili časť sľubu. Podarilo sa nám veľmi pohnúť k tomu, aby sme rozostavali Slovensko. Dôkazom je, že sa nám podarilo vyhlásiť tendre na všetky súčasti D3 a posledný úsek D1 medzi Bratislavou a Košicami, čo je veľmi významný krok k tomu, aby sme tieto úseky začali budovať," zhodnotil minister dopravy.

Ohľadom tunela Karpaty víta vydanie a právoplatné rozhodnutia EIA [proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, pozn. red].

"Vjazd do tunela Karpaty je zase významný krok k tomu, aby sme mali jedného dňa plnohodnotný obchvat Bratislavy. Pravdou je, že nám tunel umožní aj prepojenie Záhoria so zvyšnou časťou Slovenska, v neposlednom rade je to aj v budúcnosti prepojenie na Rakúsko a Česko," dodal Ráž.

Zmiznú kolóny na D2 pred Bratislavou? Pomôže úprava Pezinskej Baby či tunel Karpaty

Mohlo by Vás zaujímať Zmiznú kolóny na D2 pred Bratislavou? Pomôže úprava Pezinskej Baby či tunel Karpaty

Šéf envirorezortu Tomáš Taraba (nom. SNS) poznamenal, že odhad prepojenia s Viedňou je 20 minút.

Neopomenul, že od roku 2016 bol tunel posudzovaný a je veľmi rád, že sa rezort dopravy vysporiadal so všetkými námietkami. "Projekt považujeme vzhľadom na svoj rozsah za environmentálne udržateľný. Na druhej strane, ministerstvo životného prostredia určilo viac ako 150 pripomienok, ktoré budú musieť byť počas procesu zmonitorované alebo upravované," vysvetlil Taraba.

Podľa Ráža je pravdepodobné, že budú musieť hľadať na financovanie tunela externé zdroje a pre dokázanie ekonomickej návratnosti ho budú musieť zrejme vyňať z mýtneho systému. "Bude ho platiť len ten, kto ním pôjde," konkretizoval šéf rezortu dopravy.

"Megalomanské projekty, ktoré zahŕňajú základnú diaľničnú sieť republiky, ktorú nakreslili naši dedovia, sa snažíme dobudovať a nie úplne sa nám v tom darí. Veľakrát práve preto, lebo sme pápežskejší ako pápež, a to či už v stavebnom povoľovaní, procese EIA či vyvlastňovacích procesoch," dodal minister.

Šéf stavebných podnikateľov Kováčik: Výstavba zdražie, ovplyvní to aj transakčná daň

Mohlo by Vás zaujímať Šéf stavebných podnikateľov Kováčik: Výstavba zdražie, ovplyvní to aj transakčná daň

Taraba podotkol, že prepad stavebnej činnosti na Slovensku je výrazný. Víta preto aj postoj prezidenta Petra Pellegriniho k novému zákonu EIA, ku ktorému mala hlava štátu len dve pripomienky. "Výsledkom bolo, aby boli jasné termíny a aby sa zbytočne nenaťahovali procesy," ozrejmil minister životného prostredia.

V tejto súvislosti je rád, že sa do druhého čítania dostal aj nový stavebný zákon, ktorý bude garantovať, že zo Slovenska "nebude jeden z najhorších štátov, čo sa týka realizácie projektov". Veľa projektov sa podľa Tarabu nerealizuje preto, lebo investori nevedia získať povolenie.

Spomenul aj tunel Višňové, ktorý dodnes nie je pre prieťahy otvorený. "V roku 2012 sa Radičovej vláda rozhodla, že nám netreba rýchlo Višňové a pozastavili jeho budovanie. Keby nám v súčasnosti niekto dával cenovú ponuku ako v roku 2012, brali by sme to všetkým priehrštím," uzavrel Taraba.

(max)