Ftáčnika nespomenul, Hrčku nepozval. Petržalkou prešla prvá električka na čele s Vallom

Písal sa rok 2011, keď sa vtedajší primátor Bratislavy Milan Ftáčnik postavil pred médiá a predstavil zámer získať 250 miliónov eur na novú koľajovú trať vedúcu z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie v Starom Meste. 

Ftáčnikovi sa peniaze získať podarilo a o dva roky aj začal s realizáciou tohto nie celkom jednoduchého dopravného projektu. Na jeho začiatku stála kompletná rekonštrukcia Starého mosta a vybudovanie prvých troch zastávok novej električkovej trate v Petržalke. 

Úlohou jeho nástupcu primátora Iva Nesrovnala bolo prvú fázu projektu dokončiť a električku do Petržalky spustiť. Zároveň pripraviť podklady pre fázu druhú, a to predĺženie trate až k Janíkovmu dvoru. To nakoniec zostalo na pleciach súčasného primátora Matúša Valla. 

Hoci sa druhá fáza zdala podstatne jednoduchšia ako tá prvá, realita bola úplne iná. Necelé štyri kilometre dlhá trať na úplnej rovine a na pozemkoch hlavného mesta sa stala pre Matúša Valla a jeho tím naozaj ťažkým orieškom. 

No a pre Petržalčanov nočnou morou. Práve tí si totiž niekoľko rokov „užili“ obrovské množstvo dopravných obmedzení, hluku a prašnosti a rovnako aj výhovoriek zo strany vedenia mesta, prečo stavba napreduje tak pomaly. 

Vymýšľanie dôvodov, prečo električka mešká

Jeden termín dokončenia striedal druhý a kreativita tlačového oddelenia pri vymýšľaní dôvodov omeškania nepoznala hraníc. Covid vystriedala vojna na Ukrajine, neskôr k nej pribudla inflácia či zdraženie stavebných materiálov, rozpad konzorcia zhotoviteľa trate a nakoniec aj výrazné zvýšenie cien energií. 

Zrejme by sa týmto výhovorkám dalo uveriť, ak by takmer v rovnakom čase nestavalo električkovú trať aj mesto Brno. A to bolo aj napriek všetkým spomenutým udalostiam v budovaní trate úspešné. 

No Bratislava nestihla ani štvrtý termín, ktorý už mal byť naozaj ten definitívny. Do 15. decembra mal zhotoviteľ odovzdať hlavnému mestu všetku dokumentáciu, ktorá je potrebná k žiadosti na vydanie povolenia k predčasnému užívaniu trate. Jej súčasťou mala byť aj vykonaná skúšobná jazda električkou. A tá prebehla až dnes.

Zlyhanie si však nikto nepripúšťa, veď rozdiel je len štyri dni, hovoria. Omyl. Petržalská električka mala byť hotová a v prevádzke najneskôr do roku 2023. Práve tak zneli podmienky zo strany Európskej únie, ktoré dohodol na úplnom začiatku spomínaný a dnes už nebohý Milan Ftáčnik.

Možno práve preto si na neho na slávnostnej prvej skúšobnej jazde po najľudnatejšej bratislavskej mestskej časti nikto nespomenul. Veď ako by to pri najväčšej tohtoročnej PR udalosti Bratislavy vyzeralo? Že by sa spomínalo a ďakovalo za trať v Petržalke niekomu inému ako primátorovi Vallovi?

Karpatský progresivizmus

Ten si dokonca na skúšobnú jazdu zavolal vlastný komparz. V pozvánke na túto udalosť pre médiá totiž oznámil, že považuje za slušné a dôležité, aby prvú skúšobnú jazdu petržalskou električkou mohli absolvovať najmä Petržalčania. Preto miesta v električke prioritne vyhradil pre pozvaných zástupcov združení a organizácií z Petržalky.

Zabudol však dopísať, že len takých združení, ktoré sú spriaznené s magistrátom. Či sa od nich za to vyžaduje aj nejaké priaznivé PR v prospech primátora v rámci ich kruhov, sa môžeme len domnievať.

Lístky na testovaciu jazdu sa navyše stali aj predmetom súťaže. Stačilo len napísať alebo nakresliť, prečo sa tešíte na novú trať, a zdieľať to v komentári. Nie technici zhotoviteľa či zamestnanci špeciálneho stavebného úradu pre mestské dráhy, ale zástupcovia spriaznených združení a víťazi súťaže vyskúšali na vlastnej koži, či je všetko v poriadku. Dokonalé.

Pozvánku pritom nedostal dokonca ani starosta mestskej časti Petržalka Ján Hrčka. S tým je totiž Vallo posledné mesiace vo vážnom konflikte a Hrčkove výčitky smerom k meškaniu výstavby a zbytočným obmedzeniam dopravy popri trati zo strany pracovníkov magistrátu mu k získaniu zlatého lístka na prvú jazdu električkou určite nepomohli. 

Vallo si chcel tento moment skrátka užiť. A to vo veselej nálade a bez akýchkoľvek kritikov a problémov. S divákmi popri trati, s fotoaparátmi a mávatkami, ktorí budú obdivovať jeho triumfálnu jazdu Petržalkou. Niečo ako kedysi na prvého mája. Dnes by sa to dalo nazvať karpatským progresivizmom.

Chcel si dať vianočný darček v podobe uznania od ľudí za dobre vykonanú prácu. Škoda len, že ten darček je len pre neho a tí všetci ostatní mu len poslúžia ako lacné obecenstvo. 

Prvá skúšobná jazda električkou po Petržalke totiž neprinesie vianočný darček Petržalčanom. Tí si budú musieť počkať až na prvú skutočnú jazdu s platným grafikonom, po absolvovaní všetkých ďalších skúšok a testov. A tá je zatiaľ v nedohľadne. Magistrát síce tvrdí, že to bude na jar. Zo skúseností však vieme, že magistrát má s dodržiavaním termínov veľký problém.

Už teraz však prajeme pracovníkom komunikačného oddelenia, aby nemuseli vymýšľať ďalšiu podobnú šou. Petržalčania totiž viac ako šou pred Vianocami potrebujú funkčnú električku a dokončenie všetkých súčastí jej trate. Aby po viac ako štyroch rokoch prestali žiť na stavenisku s množstvom obmedzení. A oni si potom radi kúpia lístok a prevezú sa ňou aj bez primátora, kamier či foťákov.

Hoci aj tie lístky nám od 1. marca magistrát o desať percent zdraží.