Cestní dopravcovia môžu zvýšiť ceny prepravy o 10 až 20 percent, pocítime to aj pri nákupoch

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia zároveň očakáva, že nová daň z finančných transakcií môže pri nízkych ziskoch dopravcov znamenať problém. Pravdepodobne spôsobí, že firmy sa budú snažiť optimalizovať platby a zoskupovať ich.

„Ak doteraz dopravcovi platili každú faktúru, keď prišla, po novom sa budú snažiť dať dopravcovi čo najviac faktúr do jednej hromadnej úhrady. Toto môže spôsobiť – už pri teraz zlej finančnej situácii dopravcov – posun platieb o dva a viac týždňov,“ uviedol pre Štandard prezident profesijnej organizácie zamestnávateľov v cestnej doprave Pavol Piešťanský.

Šetriť sa veľmi nedá, marže sú minimálne

Znížená daň z motorových vozidiel používaných na podnikanie v tomto roku nárast nákladov čiastočne zmierni. Napríklad pri najazdení 80-tisíc kilometrov vo vnútroštátnej doprave možno za typickú jazdnú súpravu ušetriť v priemere tristo eur na vozidlo ročne.

Poplatky za mýto pre vozidlá nad 3,5 tony sa takému dopravcovi naopak zvýšia o 6 400 eur na vozidlo. Šetriť podľa šéfa ČESMAD Slovakia nie je veľmi kde. „Marže sú v doprave minimálne. Znižovať mzdy môžete pri prebytku zamestnancov, natankovať palivo, zaplatiť poistky, servis vozidiel, energie musíte,“ upozornil Pavol Piešťanský s tým, že všetky tieto položky budú drahšie.

Pavol Piešťanský. Foto: ČESMAD Slovakia/FB

Zmeny v dani z motorových vozidiel

Sadzby dane pre ťažké úžitkové vozidlá sú podľa ČESMAD Slovakia upravené na minimum, ktoré dovoľuje smernica Európskej únie. Pri najpoužívanejšej návesovej súprave to v praxi bude znamenať úsporu zhruba 330 eur. Nové sadzby sa prvýkrát uplatnia pre zdaňovacie obdobie roka 2025.

Ročná sadzba dane pre motocykle, automobily na prepravu osôb najviac s ôsmimi miestami okrem vodiča či nákladné autá do 3,5 tony sa zníži o 50 percent, ak ide o hybridné vozidlá alebo s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) alebo skvapalnený zemný plyn (LNG) a vodík.

O polovicu možno túto daň znížiť aj po použití nákladného vozidla v kombinovanej doprave najmenej 60-krát ročne. Ak je vzdialenosť po železnici v SR väčšia ako 250 kilometrov, takáto kombinovaná preprava sa na zníženie dane započíta dvakrát. Pre motocykle, vozidlá s najviac ôsmimi miestami pre cestujúcich a nákladné autá do 3,5 tony s pohonom na elektrinu zostáva nulová sadzba dane.

Po 36 mesiacoch od prvej evidencie vozidla sa ročná sadzba dane vždy po nasledujúcich troch rokoch zvýši postupne o 10 až 50 percent. Ročná daň pre motocykle a osobné autá do osem miest pre cestujúcich v závislosti od objemu valcov motora v kubíkoch je v rozsahu 50 eur až 218 eur, pre nákladné vozidlá do 3,5 tony podľa najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti 74 eur, 133 eur a 212 eur.

Mýtne poplatky výrazne vzrastú

Mýtne sadzby pre vozidlá nad 3,5 tony sa podľa novely zákona o výbere mýta s účinnosťou od 1. júla tohto roka zvýšia o 40 percent. Z toho za použitie spoplatnenej cestnej siete o 21 percent a po novom za emisie oxidu uhličitého a vplyvy na dopravu ako zápchy či nehody o 19 percent. Slovensko už prevzalo novú európsku smernicu o poplatkoch za dopravnú infraštruktúru z roku 2022, tzv. Eurovignette.

„Vyššie mýto sa do ceny prepravy určite premietne. Záleží, aký má dopravca podiel mýta na celkových nákladoch. Cena za prepravu môže narásť od 10 do 20 percent,“ očakáva Pavol Piešťanský. Keďže faktúry za vykonané prepravy majú dlhú splatnosť, dva až tri mesiace, a platby za mýto sú mesačne, pre mnohých dopravcov to vytvorí veľký tlak.

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej prí zvýšení mýtnych poplatkov predpokladal minimálny vplyv na ceny cestnej nákladnej a autobusovej dopravy. „Navýšenie bolo po dohode s dopravcami kompenzované zníženou sadzbou cestnej dane,“ uviedol pre Štandard.

Diaľničná mýtna brána. Foto: ndsas.sk

Zachované zľavy z najazdených kilometrov

Z hľadiska vykonávacieho nariadenia k novele zákona o výbere mýta je podľa združenia cestných dopravcov najzásadnejšie, že sa im podarilo vyrokovať zachovanie zliav z najazdených kilometrov. „Tie sa mali úplne zrušiť. Zmenou je, že sa budú počítať až od 10 001. kilometra, pričom zľava však bude osem percent namiesto troch percent,“ priblížil.

Príjmy Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z výberu mýta po zvýšení sadzieb by mali podľa odhadov vzrásť v druhom polroku 2025 takmer o 50 miliónov eur a následne zhruba o 100 miliónov eur ročne. Pre nevyhnutné úpravy informačného systému elektronického výberu mýta budú mať diaľničiari jednorazové náklady do 2,25 milióna eur. Výnosy z mýta v minulom roku by mali presiahnuť 250 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), za jedenásť mesiacov vlaňajška to bolo 238 miliónov eur.

Výmena tachografov pri jazdách do zahraničia

Prevádzkovatelia vozidiel v medzinárodnej doprave boli do konca minulého roka povinní vymeniť staršie, analógové tachografy za ich modernú digitálnu verziu. Od začiatku tohto roka už vozidlá bez inteligentného smart tachografu nemôžu jazdiť do zahraničia.

„Nový tachograf umožní v medzinárodnej doprave precíznejšie kontrolovať dodržiavanie sociálnej legislatívy vodičov v rámci tzv. balíka mobility,“ uviedol Pavol Piešťanský. Výmena jedného tachografu stojí približne tisíc eur, zníženie dane z motorových vozidiel pri jazdnej súprave ju tak vykompenzuje za tri roky. Výmena tachografov na Slovensku sa týka približne 60-tisíc registrovaných vozidiel.

„Ak zoberieme do úvahy stav postupu výmeny tachografov v novembri v Poľsku a Rumunsku, dvoch štátov s opačným plnením – prvý s bezproblémovým priebehom, druhý vtedy na úrovni cez 40 percent, na Slovensku sme boli niekde v strede,“ poznamenal prezident ČESMAD Slovakia. Čísla pravdepodobne ovplyvní aj rozhodnutie Európskej komisie, ktorá odporučila štátom prvé dva mesiace nepokutovať vozidlá s nevymeneným tachografom.

Dopravcovia upozorňujú, že pokuty za obchádzanie tejto povinnosti sú vysoké, pričom kontrolné orgány môžu zistiť, či má vozidlo nový tachograf aj bez jeho zastavenia. Napríklad vo Francúzsku hrozí rok väzenia alebo pokuta do 30-tisíc eur, v Rakúsku pokuta do 5-tisíc eur, v Nemecku 1 500 eur, v Poľsku 2 278 eur či v Taliansku do 3 464 eur.

Premávka na ceste prvej triedy v Rajci. Foto: Daniel Stehlík/TASR

Profesia vodiča je vnímaná ako veľmi neatraktívna

Dlhodobým problémom v cestnej doprave nielen na Slovensku, ale aj v Európe, zostáva nedostatok vodičov kamiónov a autobusov. Výrazne ho u nás zatiaľ nezmiernilo ani zníženie ich potrebného veku na 18 a 21 rokov.

„Zníženie minimálneho veku v legislatíve bolo nevyhnutným predpokladom pre zlepšenie prístupu k profesii na Slovensku. My vidíme tiež ďalší priestor na znižovanie veku vodičov autobusov pri jazdách do 50 kilometrov, obslužných a servisných jazdách,“ priblížil Pavol Piešťanský. Zníženie potrebného veku sa podľa neho ešte neprejavilo, nakoľko zmeny vo vyučovacích osnovách na stredných školách sa ešte len prejavia v najbližších rokoch.

Povolanie vodiča je vnímané ako veľmi neatraktívne. Ide o prácu a život v kabíne vozidla, dlhodobo mimo domova, s častými kontrolami a možnými postihmi. „Ide o štrukturálny problém. Profesionálni vodiči v Európe výrazne starnú. V priemere majú vek 47 rokov, tretina má viac ako 55 rokov a v priebehu desiatich rokov odídu do dôchodku, kým len päť percent vodičov má do 25 rokov,“ upozornil prezident ČESMAD Slovakia.

V krajinách EÚ, v Nórsku a vo Veľkej Británii chýba podľa Medzinárodnej únie cestnej dopravy 233-tisíc profesionálnych vodičov. A ak sa neprijmú zodpovedajúce opatrenia, v roku 2028 sa toto číslo môže zvýšiť na 745-tisíc.

Doprava na ceste I/18 v úseku Prešov – Kapušany pri Prešove. Foto: Veronika Mihaliková/TASR