Rozšírenie diaľnice D1 pri Bratislave komplikuje počasie. Úsek od Triblaviny čaká na uzatvorenie

„Aktuálne je najdôležitejšie presmerovať dopravu na obchádzkové trasy, no tento krok si vyžaduje vhodné teplotné podmienky," uviedol pre Štandard o situácii na 3,6-kilometrovom úseku D1 medzi Bratislavou a križovatkou Triblavina hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Tomáš Ferenčák.

Motoristi tak môžu očakávať, ak zvýšenie teplôt dovolí pristúpiť k vodorovnému dopravnému značeniu, že premávka bude presmerovaná na obchádzkové trasy v dvoch etapách. „V prvej etape sa presmeruje doprava na novovybudovanú obchádzkovú trasu z D1 v smere zo Žiliny do Bratislavy a v druhej etape v opačnom smere," potvrdil hovorca diaľničiarov.

Vyžiada si to uzavretie D1 najprv od križovatky Triblavina pri Bernolákove po križovatku Zlaté piesky na vstupe do hlavného mesta z východu a neskôr aj v opačnom smere. Až po presmerovaní dopravy na obchádzkové trasy budú môcť začať so stavebnými prácami na rozšírení hlavného ťahu D1 pred Bratislavou na štyri plnohodnotné pruhy v každom smere jazdy. V rámci nich dvihnú úroveň D1 a postavia niekoľko nových mostov.

Diaľnica D1 pri hlavnom meste. Foto: ndsas.sk

Výmena zvodidiel aj odstránenie portálov

Termíny vo veľmi vysokej miere závisia práve od poveternostných podmienok, na základe predpovedí počasia. Všetky práce, ktoré bolo možné pripraviť vopred, zrealizovali skôr.

S prípravou presmerovania dopravy okrem stoviek metrov vodorovného dopravného značenia súvisí aj demontovanie a namontovanie stoviek metrov betónových zvodidiel aj odstránenie portálov nad diaľnicou.

„Časový harmonogram ďalších prác na rozširovaní diaľnice, dvíhaní nivelety či budovaní nových mostov závisí od toho, kedy nám počasie dovolí presmerovať premávku na obchádzkové trasy," upozornil Ferenčák s tým, že o všetkých termínoch budú motoristov včas informovať.

Diaľnice D1 a D4 s križovatkami v okolí Bratislavy. Zdroj: ndsas.sk

Neisté dokončenie do konca roka

Kedy budú hotové práce na D1 pri Bratislave, ktorých súčasťou je aj dostavba križovatky D1 a D4? Poľská stavebná spoločnosť Budimex sa podľa zmluvy s NDS z novembra 2022 zaviazala túto stavbu dokončiť do troch rokov. Teda do konca tohto roka. Zmluvná cena prác v objeme skoro 111 miliónov eur po viacerých zmenách vzrástla zatiaľ na 112,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty.

Pochybnosti o reálnosti spomínaného termínu dokončenia prác na D1 spôsobilo predĺženie lehoty výstavby o 145 dní do konca apríla 2026. Dôvodom je dodatočné nájdenie rôznych vedení, káblov a prípojok na stavenisku, ktoré neboli zahrnuté v dokumentácii pre ponuku. Pre zisťovanie trás inžinierskych sietí, ich zahrnutie do dokumentácie realizácie stavby a samotnej realizácie sa zhotoviteľ dostal do časovej rezervy, čiže na takzvanú kritickú cestu.

Práce pri D1 v okolí Bratislavy. Foto: NDS/d1d4.sk

Pôvodný termín ešte nevzdávajú

NDS sa napriek tomu zatiaľ nevzdáva pôvodného termínu dokončenia stavby. „Národná diaľničná spoločnosť vyvíja všetky aktivity, aby bola stavba daná do užívania motoristom v čo najskoršom termíne, do konca tohto roka," dodal pre Štandard Ferenčák.

Napríklad vetvy križovatky D1 a D4 v smere z Jaroviec na Trnavu (z D4 na D1) a z Trnavy na Raču (z D1 na D4) odovzdali motoristom do predčasného užívania v predstihu v závere minulého roka. A to napriek tomu, že lehota bola predtým predĺžená tiež takmer o päť mesiacov do začiatku februára tohto roka. Ide o jeden z dvoch míľnikov stavby, ktorého súčasťou je výstavba obchádzkových trás.

Druhý míľnik zahŕňa napojenie križovatkovej vetvy z D1 na D4 v smere z Trnavy na Jarovce. Túto vetvu zatiaľ neotvorili pre dopravu, pričom podľa predĺženej lehoty by to malo byť do polovice mája. Je možné, že sa tak stane o niečo skôr.

Na mapke úsek D1 Bratislava - Triblavina. Zdroj: ndsas.sk

Niekoľkoročné čakanie na prepojenie D1 a D4

Križovatka D1 a D4 mala byť pôvodne jedným z hlavných dopravných prínosov projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku úsekov D4 na vonkajšom obchvate Bratislavy a rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice pri Dunajskej Strede.

Prepojenie D1 a D4 z tohto projektu napokon vypadlo a diaľničiari ho začali obstarávať zvlášť spolu s rozšírením D1 na jeseň 2021. V tom čase boli odovzdávané do prevádzky posledné časti D4 a R7. Motoristi tak na možnosť prepojenia D1 a D4 čakali tri roky.

Stavba na rozšírenie D1 a dostavbu križovatky D1 a D4. Foto: NDS/d1d4.sk

Tranzitná nákladná doprava obíde metropolu

Rozšírenie D1, vrátane prepojenia D1 a D4, má zlepšiť podmienky pre cestnú dopravu v hlavnom meste a jeho okolí. Tranzitná nákladná doprava má obchádzať metropolu po vonkajšom obchvate na D4, čo má odľahčiť preťažený Prístavný most na D1.

Dopravný analytik Jozef Drahovský očakáva rozloženie dopravnej záťaže na viacero vjazdov do Bratislavy. „Dôjde k zníženiu objemu dopravy, ktorá musí prechádzať cez mesto, lebo prejde len po obchvate," uviedol pre Štandard.

Podľa neho to bude mať priaznivý efekt na časovú náročnosť dopravy, a tým aj na ekonomiku a životné prostredie. „Uvoľnené dopravné kapacity môžu pomôcť k rozvoju mesta," podotkol odborník.

Doprave v hlavnom meste by podľa neho najviac pomohlo, keby to bolo možné, vrátiť čas o 40 rokov dozadu. „Bolo by treba poriadne naprojektovať a postaviť dopravné tepny cez mesto vrátane infraštruktúry pre električky, cyklistov a chodcov," poznamenal Drahovský s tým, že významná časť dopravy by bola pod zemou. Ako dodal, v súčasnosti sa zvádza boj medzi záujmovými skupinami, aby z toho mála, čo zostalo na dopravu k dispozícii, dostali čo najviac.