Cieľom je vytvoriť silnejšie a efektívnejšie vzdelávacie ustanovizne, ktoré budú schopné lepšie pripraviť študentov pre trh práce aj vysoké školy.
Šéf rezortu školstva Tomáš Drucker (Hlas) zdôraznil, že tento proces nie je o rušení škôl, ale o ich posilňovaní.
„To, čo možno niekto pod optimalizáciou vníma ako redukciu, my vnímame ako zosilnenie siete stredných škôl. Hovoríme o spájaní. Hovoríme o tom, že malé stredné školy dnes živoria na úkor väčších, ktorým sa odoberajú finančné prostriedky. Tomuto musí byť koniec," uviedol minister.
Podľa Druckera vytvorilo ministerstvo priaznivé legislatívne podmienky na spájanie škôl tak, aby si zachovali svoju identitu, a poskytlo samosprávnym krajom intenzívnu podporu. Výsledkom je 62 projektov, ktoré spĺňajú stanovené kritériá.
Odbory zrušia alebo zjednotia
Príkladom úspešného postupu je Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) pod vedením predsedu Jaroslava Bašku, ktorý už podobný proces absolvoval. Župa totiž v minulosti znížila počet stredných škôl zo 65 na 38 a zamerala sa na kvalitné duálne vzdelávanie, v ktorom ostatné slovenské župy prekonáva.
„V Trenčianskom kraji sme sa rozhodli optimalizovať školy na základe potreby šetrenia peňazí daňových poplatníkov, ktoré následne smerujú do tých škôl, ktoré ostali," povedal Baška.
Aj keď niektoré opatrenia vyvolali protesty, výsledky sú pozitívne. Ďalším krokom bude profilácia škôl a odborov. Od septembra 2025 niektoré odbory zrušia alebo zjednotia. Školy sa tak budú špecializovať iba na určité oblasti.
„Ak škola ponúka odbor, ktorý nevyhovuje potrebám trhu, bude ho musieť zrušiť alebo upraviť. Takto to bude lepšie aj pre deti, aj pre zamestnávateľov," dodal trenčiansky župan.
Malá škola nemôže ponúknuť kvalitné vzdelanie
Viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov Mário Lelovský zdôraznil, že pre budúcu pracovnú silu je stredné odborné školstvo kľúčové.
„Odborné školy pripravujú tú najmodernejšiu pracovnú silu, ktorú potrebujeme. Je ich však menej a menej, preto sa o ne musíme starať lepšie a lepšie," vysvetlil Lelovský.
Podľa jeho slov sa žiadna malá škola s menej ako 150 žiakmi nenachádza v top desiatke stredných škôl podľa rebríčka INEKO. Pre kvalitné vzdelávanie je potrebné, aby škola mala aspoň 300 žiakov.
Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz uviedol, že v súčasnosti nestačí, keď dieťa vyštuduje strednú školu - daná škola musí byť kvalitná.
Upozornil tiež na to, že školy s nízkym počtom študentov majú menej peňazí, a to záporne ovplyvňuje kvalitu vzdelávania, počet učiteľov, aj technické vybavenie. Malá škola podľa neho nedokáže držať krok s potrebami priemyslu a rýchlo sa vyvíjajúcimi technológiami.
Jednoznačnú podporu iniciatíve ministerstva školstva na optimalizáciu siete stredných škôl vyjadrili aj Milan Kuzma z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení a Martin Martinkovič, zástupca občianskeho združenia Rodičia.sk.
Obaja zdôraznili, že spájanie škôl do väčších celkov, ktoré budú schopné poskytovať kvalitné vzdelávanie, je nevyhnutné pre zlepšenie kvality slovenského školstva.
Študenti žiadajú stretnutie s ministrom
Potrebu zmien v školstve dlhodobo podporuje aj Študentská rada stredných škôl (ŠRSŠ) - myšlienku optimalizácie preto víta.
Zároveň však pripomenula, že tieto kroky nesmú ohroziť kvalitné školy, ako je gymnázium v Lučenci, ktorému napriek vynikajúcim výsledkom hrozí zánik.
„Optimalizácia nesmie viesť k likvidácii kvalitných a tradičných škôl, ktoré dlhodobo dosahujú vynikajúce výsledky. Rovnako je nevyhnutné, aby sa žiaci z regiónov nemuseli presúvať na stredoškolské štúdium do vzdialených miest, čo by výrazne zhoršilo ich prístup k vzdelaniu," napísala ŠRSŠ v tlačovej správe.
Keďže do rozpráv o tejto zásadnej téme študenti zo ŠRSŠ zahrnutí neboli, opakovane žiadajú stretnutie s ministrom školstva, aby mohli vyjadriť svoje názory.
„Veríme, že hlas študentov bude vypočutý a že optimalizácia školstva bude prebiehať s dôrazom na kvalitu vzdelávania, dostupnosť škôl a férové riešenia pre všetkých," doplnila študentská rada vo svojom vyhlásení.