KDH navrhuje, aby mali vodiči povinnú prehliadku až po sedemdesiatke. Ministerstvo nesúhlasí

Zároveň by sa podľa kresťanských demokratov mala akceptovať všeobecná preventívna prehliadka, ak bola vykonaná v príslušnom kalendárnom roku, v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku. Opozičné hnutie od svojho návrhu očakáva, že môže zlepšiť dostupnosť zdravotníckej starostlivosti pre dôchodcov. Zmena by po prípadnom schválení v parlamente mohla byť účinná od 1. júla

„Prišli sme s návrhom, aby sa lekárske vyšetrenie, ktoré potrebujú mladší seniori už od 65. roku života, ak chcú, aby bol platný vodičský preukaz, posunulo na 70 rokov," povedal na tlačovej besede poslanec Národnej rady za KDH, lekár Peter Stachura.

Aj takto podľa neho možno odbúrať nadbytočné vyšetrenia, ktoré nie sú nevyhnutné. „Všeobecný lekár posúva týchto pacientov ešte na očné, ušné vyšetrenie. Na jedno vydanie povolenia potrebujete navštíviť lekára štyrikrát," upozornil.

Súčasná veková hranica je dostatočná, tvrdí rezort zdravotníctva

Ministerstvo zdravotníctva pre Štandard uviedlo, že neuvažuje nad zvýšením vekovej hranice zo súčasných 65 na 70 rokov. Súčasnú vekovú hranicu považuje za dostatočnú, avšak v prípade potreby je otvorené odbornej diskusii.

„Súčasné nastavenie vekovej hranice je založené na aktuálnych medicínskych poznatkoch a predpokladanom vývoji zdravotného stavu ľudí v rámci života," uviedol komunikačný odbor Šaškovho rezortu.

„Pravidelné posudzovanie zdravotnej spôsobilosti u vodičov po dosiahnutí určenej vekovej hranice prispieva k bezpečnosti cestnej premávky a kopíruje legislatívu ostatných členských štátov Európskej únie," poznamenal rezort zdravotníctva.

Seniori nie sú na cestách najrizikovejšia skupina

Verejnosť sa podľa Stachuru nemusí obávať, že by táto novela ohrozila cestnú premávku. Seniori nad 65 rokov totiž nie sú účastníkmi nehôd vo veľkom počte a nie sú najrizikovejšou skupinou v cestnej doprave. „Ľudia vo veku nad 60 rokov sú účastníkmi nehôd zhruba v šestnástich percentách prípadov," zdôraznil Stachura. Pre mnohých seniorov je podľa neho vodičský prekaz skupiny B na osobné auto nevyhnutnosť. Potrebujú ho na to, aby si mohli ísť nakúpiť či dostať sa k lekárovi.

Dostupnosť ambulantnej zdravotnej starostlivosti je kľúčová, podotkol poslanec za KDH František Majerský s tým, že týmto návrhom ju chcú odbremeniť. „Dôchodcovia nespôsobujú viac dopravných nehôd. Spôsobujú ich mladší ľudia pod vplyvom alkoholu a drog," dodal. Očakávajú, že ich návrh si koalícia osvojí.

Najviac nehôd spôsobili vodiči tridsiatnici

Polícia poskytla Štandardu údaje o dopravných nehodách spôsobených vodičmi seniormi a v strednom veku. Vodiči vo veku 65 až 69 rokov zavinili v minulom roku 407 nehôd a vo veku 70 a viac rokov 595 nehôd. Ich počet v týchto skupinách od roku 2021 vrástol o 68 a 168.

„Najvyšší podiel na dopravných nehodách za uvedené obdobie majú vodiči vo veku od 30 do 39 rokov," potvrdila hovorkyňa Policajného zboru Martina Sláviková.

Vodiči v tejto vekovej skupine spôsobili vlani 1 556 nehôd. V porovnaní s rokom 2021 ich bolo menej o 140. V roku 2022 síce počet nehôd zavinených tridsiatnikmi vrástol na 1 840, ale odvtedy klesal.

Pripravovaná smernica o vodičských preukazoch

Ministerstvo vnútra, do ktorého kompetencie zákon o cestnej premávke patrí, predpokladá, že iniciatíva KDH je zrejme inšpirovaná pripravovanou európskou smernicou o vodičských preukazoch.

„V súčasnosti je vo fáze prípravy na ďalší trialóg s Európskym parlamentom, ktorý bude pripravovať výbor stálych predstaviteľov vlád členských štátov pri Európskej únii (COREPER)," informoval Štandard hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.

Po nadobudnutí účinnosti smernice sa podľa neho začne proces transpozície do nášho práva, pričom prípadné zmeny bude ministerstvo vnútra konzultovať so spektrom odborníkov, najmä z rezortu
zdravotníctva.

Vodičský preukaz. Foto: Ministerstvo vnútra

Predlžuje sa život aj odchod do dôchodku

Dopravný analytik Jozef Drahovský v súvislosti s návrhom KDH poukázal na to, že ľudský život sa predlžuje a predlžuje sa aj vek odchodu do dôchodku. „Tak je namieste na túto zmenu reagovať aj v nadväzujúcich predpisoch a posúvať vek všade," uviedol pre Štandard.

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia zastáva v tomto prípade konzervatívnejší postoj. „Súčasné nastavenie považujeme za vyhovujúce. Lekárska prehliadka má aj svoj pozitívny efekt, vodič získa aj odborný prehľad o svojom aktuálnom zdraví," zareagoval hovorca združenia Roman Kment.