Habemus algoritmus: o konkláve vysielanom naživo
Dvere Sixtínskej kaplnky sa už onedlho zatvoria za 133 kardinálmi voličmi a komín nad kaplnkou trpezlivo čaká na svoj okamih, keď do sveta vyšle čierny alebo biely dym. Iné dejstvo pápežskej politiky však naplno prebieha už niekoľko týždňov, a to ďaleko za múrmi Vatikánu.
Konkláve, ktoré má zvoliť budúceho rímskeho biskupa a začne sa 7. mája, je podľa kanonického práva baštou mlčania, tajomstva a dymu. V roku 2025 je však táto tradíciami viazaná inštitúcia zrazu obklopená prostredím, ktoré sa úplne zmenilo: formuje ho nielen súčasná geopolitika, ale aj platforma Polymarket s jej kurzmi a dynamická diskusia na sociálnych sieťach.
Na rozdiel od precedensu z roku 2013 sa digitálne a mediálne prostredie sprevádzajúce súčasný proces nástupníctva stalo neodvratne späté s verejným vystupovaním a ovplyvňovaním. Vplyvné katolícke skupiny, napríklad CatholicVote a rastúci zástup „tradfluencerov“, teda konzervatívnych komentátorov na platformách ako X a YouTube, výrazne investovali do formovania vnímania. Ich nástroje zahŕňajú cielené posielanie správ, organizované rámcovanie naratívu a selektívne úniky informácií.
Algoritmy a kadidlo
Príkladom môže byť jedna z nedávnych udalostí. Americká konzervatívna platforma CatholicVote 30. apríla oznámila, že taliansky kardinál Pietro Parolin, štátny sekretár a jeden z popredných kandidátov (papabili) na pápežský úrad, utrpel po generálnej kongregácii vo Vatikáne príhodu súvisiacu s krvným tlakom. Vatikán to nepotvrdil ani nevyvrátil a talianske médiá o tejto záležitosti nápadne mlčia.
Bez ohľadu na to, či je to pravda alebo nie, tento článok mal dosah. V priebehu niekoľkých hodín sa rozšírili špekulácie, že Parolinovo zdravie, ktoré sa už dávnejšie stalo predmetom tichých klebiet, by mohlo ohroziť jeho šance.
Stalo sa tak len deň po tom, ako rovnaká platforma uverejnila výrazne kritický článok o vymenovaní dvoch biskupov v Číne bez súhlasu Vatikánu. Ide o problém, ktorý priamo zahŕňa Parolina, keďže bol architektom dohody medzi Svätou stolicou a Čínou z roku 2018.
Niektorým sa zdalo, že načasovanie oboch článkov nebolo náhodné: jeden text spochybňoval jeho diplomatické schopnosti, druhý jeho zdravie.
Brian Burch, generálny riaditeľ CatholicVote, ktorý je zároveň blízky spojenec Donalda Trumpa a jeho nominant na post veľvyslanca USA pri Svätej stolici, otvorene kritizoval pápeža Františka za – ako sám tvrdí – „morálny zmätok“ a kapituláciu vo vzťahoch s autoritárskymi režimami.
Pápežská budúcnosť
Polymarket, decentralizovaná predikčná trhová platforma, ktorá funguje na báze blockchainu, je ďalším nečakaným protagonistom digitalizovanej cirkevnej drámy. Platforma získala viac než 13 miliónov dolárov v stávkach na nového pápeža, pričom aktuálne obchodované kurzy ponúkajú prehľad o náladách vo svete. K 3. máju viedol na trhu kardinál Parolin s 27-percentnou šancou na zvolenie, nasledoval ho Luis Antonio Tagle (20 percent), Peter Turkson (13 percent), Matteo Zuppi (12 percent) a Pierbattista Pizzaballa (9 percent).
Uvedené kurzy nie sú len odrazom bezcieľneho hazardu. Utvárajú naratívy, živia mediálne príbehy a môžu ovplyvniť to, ako sú kardináli voliči vnímaní v ich domovských regiónoch.
Ešte provokatívnejšie je to, že naznačujú rastúcu globálnu chuť vyčísliť či dokonca speňažiť duchovné vedenie. To, čo sa kedysi riadilo výlučne božskou inšpiráciou, je teraz sledované blockchainom.
TikTokoví kardináli a papabile mémy
Benjamin Leven, šéfredaktor medzinárodného katolíckeho časopisu Communio, nedávno ponúkol výrečný pohľad na to, ako sa digitalizovaný pápežský rozruch prejavuje v každodennom fungovaní v Ríme. Počas skúšania nového obleku mu jeho krajčírka spomenula svojho preferovaného kandidáta na pápeža – kardinála Mattea Zuppiho –, pričom sa odvolala na to, čo o ňom spolu s priateľmi videli na sociálnych sieťach.
Rovnaký názor zopakovala čašníčka v reštaurácii, ale aj nespočetné množstvo fanúšikovských účtov na TikToku, na ktorom získali zostrihy s kardinálom, sprevádzané hudbou Taylor Swift a Billie Eilish, medzi mladými používateľkami milióny vzhliadnutí.
Podľa Levena kardináli voliči, ktorí sa ešte stále potulujú ulicami Ríma, skôr než sa za nimi zatvoria brány konkláve, pravdepodobne počujú Zuppiho meno od taxikárov, predavačov aj čašníkov. V roku 2025 môže hlas ľudu znieť podozrivo podobne ako algoritmus. Jeden z Levenových priateľov, typický kultúrny pesimista, počas večernej prechádzky Rímom zavtipkoval, že prvé selfie z konkláve očakáva skôr než biely dym.
Na sociálnej sieti X sa influenceri významným dielom postarali o to, aby konkláve už nebolo výlučnou doménou klerikov a vybranej skupiny vatikanistov – skúsených vatikánskych spravodajcov, ktorí kedysi slúžili ako jediní vykladači kuriálnych tajomstiev. Dnes tvorcovia verejnej mienky a analytici z pohodlia domova vyzdvihujú papabili do povedomia verejnosti a fungujú ako neformálna „alternatívna vatikánska tlač“, ktorá predstavuje mená absentujúce na tradičných zoznamoch v etablovaných médiách.
Kultúrny dosah konkláve rozširujú prostredníctvom mémov a komentárov. Napríklad kardinál Pierbattista Pizzaballa sa vďaka priezvisku, ktoré je ako stvorené na slovné hračky, vtipy súvisiace s pizzou a neúnavné tvorenie mémov, stal predmetom internetovej zábavy. Iným príklad je predstava o africkom pápežovi s výrazne konzervatívnym imidžom, ktorá vyvolala nadšenie, ale aj isté ideologické rozpaky, najmä v progresívnych kruhoch. Tie boli totiž ešte donedávna presvedčené, že smerovanie cirkvi je jednoznačné.
Text bol pôvodne publikovaný na webe Statementu. Vychádza so súhlasom redakcie.