Porota v zastúpení Slovenska, Česka, Ukrajiny, Maďarska a Francúzska počas niekoľkých dní hodnotila práce 205 fotografov prihlásených do súťaže o novinársku fotografiu, známu pod názvom Slovak Press Photo 2025. Do súťaže sa mohli prihlásiť autori z krajín V4 a Ukrajiny.
Prvého júla následne v priestoroch bratislavského hotela Devín porotcovia vyhodnotili tento ročník, ktorý mal podľa nich jasného víťaza.
Pre riaditeľku súťaže Janu Garvoldtovú je cťou, že o súťaž je zo strany novinárov, fotožurnalistov či študentov fotografie veľký záujem. Za 14 rokov vidí obrovský posun.
„Prichádzajú noví a noví fotografi a máme nové kategórie,“ spresňuje pre Štandard riaditeľka. Tento rok pribudla podľa jej slov aj kategória Krátke video, v ktorej si našli uplatnenie hlavne témy zo sociálneho prostredia a vojny na Ukrajine.
„Myslím si, že v dnešnej dobe je najpodstatnejšie, že dokážete udržať súťaž toľko rokov,“ spomína riaditeľka s dôvetkom, že už šiesty rok nedostávajú podporu z Fondu na podporu umenia. „Verím, že sa to raz zlomí,“ dopĺňa.
Aj preto je vďačná ľuďom, ktorí Nadácii Slovak Press Photo vychádzajú v ústrety. „Tento projekt je dôležitý nielen pre fotografiu, ale aj pre našu krajinu. Verím, že podpora príde,“ vraví Garvoldtová s poznámkou, že fotografia je pamäťou našej krajiny.
Medzinárodná porota tento rok hodnotila fotografické práce v deviatich súťažných kategóriách, a to Aktualita, Reportáž, Šport, Príroda a životné prostredie, Svet umenia a kultúry, Mladí fotografi do 26 rokov a študenti, Dlhodobý dokument, Každodenný život a Krátke video.

Absolútnu cenu si odniesol fotograf zo Štandardu
Laureátom hlavnej ceny Grand Prix Slovak Press Photo sa stal fotograf Štandardu Tomáš Baršváry. Uspel so snímkou nového pápeža Leva XIV., ktorú vytvoril počas svojho pobytu vo Vatikáne. Riaditeľka súťaže prezradila, že fotograf jej telefonoval v posledný deň registrácie s tým, že mal veľké obavy, či sa vôbec do súťaže prihlásiť.
Napokon tak urobil a zvíťazil. Podľa Garvoldtovej má v sebe víťaz veľkú pokoru. Porota na fotografii ocenila výnimočný moment s novozvoleným pápežom, keď zachytil súčasnú modernú technologickú dobu.
Ako sám autor víťaznej fotografie vraví, celé dva týždne svojej pracovnej cesty vo Vatikáne mal počas konkláve presne naplánované a tento okamih bol jediný, ktorý prišiel neplánovane.

Ako mladý fotograf približuje, bolo to pár dní po tom, ako bol zvolený pápež. V deň, keď mal chvíľu voľno, tak sa s priateľkou vybral na svätú omšu. „Vybrali sme sa do Baziliky Santa Maria Maggiore, v ktorej je pochovaný pápež František,“ opisuje pre Štandard vznik ikonickej fotky.
Zrazu nastal pred bazilikou podľa fotografa veľký zhon, pribehlo veľa ľudí. „A vyšiel z dverí pápež Lev XIV.,“ spomína Tomáš, ktorý rýchlo vytiahol z tašky fotoaparát.
V tej chvíli rozmýšľal, ako si medzi toľkými ľuďmi nájde svoj priestor. „Nakoniec som si povedal, že prijmem tú okolnosť, že je tam toľko ľudí, nebudem s tým bojovať a tak som to odfotil v kontexte tohto momentu,“ spomína si na nezabudnuteľný okamih.
Ako ocenený fotograf upresňuje, tematiku fotky mal v hlave už dávnejšie, ale až teraz sa mu podarila uskutočniť. „Ozaj tam boli všade mobily,“ hovorí o dnešnej dobe, ktorú s veľkým počtom mobilov zachytil aj na víťaznej fotografii. To, že zvíťazil, bol pre neho šok a ocenenie si veľmi váži.

Porota sa zhodla na 100 percent
„V našom súčasnom svete, rozpoltenom medzi falošnými správami a ilúziami umelej inteligencie, je nevyhnutné podporovať a povzbudzovať fotografov, novinárov a tvorcov vizuálneho obsahu,“ povedal predseda poroty Clément Saccomani o súťaži Slovak Press Photo.
Francúzsky fotograf a zároveň riaditeľ archívu Cinémathéque des Pays de Savoie et de I'Ain, ktorý začínal na voľnej nohe, tak ako dnešný víťaz, sa dlhé roky venoval medzinárodnému spravodajstvu.
„Splnil si tú základnú podmienku, byť na tom správnom mieste v pravý čas,“ vyzdvihol víťaza predseda poroty s dôvetkom, že fotografia sa už zaradí medzi historické, keďže takáto udalosť sa nedeje každý rok.
Súťaži dominovali mladí tvorcovia
Pre náš denník sa vyjadril aj fotograf a pedagóg z Českej republiky Jindřich Štreit, ktorý sa ako porotca na súťaži zúčastňuje každý rok.
„Predovšetkým sa zmenila garnitúra. V tej dobe boli v súťaži fotografi, ktorí boli profesionáli a pracovali v novinách alebo v iných médiách,“ hodnotí Štreit 14-ročné obdobie súťaže a jej posun do mladších vekových kategórií. O dnešných fotografoch hovorí, že pracujú so záujmom, čo je podľa neho dôležité, aby sa obrazová príloha v médiách skvalitnila.
„Ani v jednom ročníku sa za celých 14 rokov nikdy nestalo, že by tak rýchlo celá porota súhlasila s tým, ktorá bude víťazná fotografia,“ zhodnotil český fotograf tohtoročný výber.

Ďalší z členov poroty, český fotograf Roman Vondrouš ocenil u Tomáša Baršváryho kreatívnu kompozíciu, pričom, ako vraví, fotke dal určitý ďalší plán a aspekt cez ruky plné mobilov, ktoré si nakrúcajú novozvoleného pápeža. „Fotografia má viacero úrovní, ktoré sa vzájomne prepájajú. Prvá je popis voľby pápeža a druhá úroveň zachytáva dobu, v ktorej žijeme,“ opisuje víťaznú fotku Vondrouš.
Pre Štandard spomína aj prísne pravidlá súťaže. Fotenie mobilom je síce niekoľkoročný trend, ako to zachytáva na víťaznej fotografii aj ocenený Baršváry, no takéto snímky boli zo súťaže vyradené.
Finálne fotografie museli byť fotené profesionálnym fotoaparátom. „Ten, kto to s fotografovaním myslí vážne, tak mobil pre neho nie je fotografická pomôcka. Fotograf by ním nemal predstavovať svoje práce,“ vraví Vondrouš s dôvetkom, že by fotky nemali mať ani rôzne filtre, ktoré sú v dnešnej dobe vo veľkom používané.
„Autentickú fotografiu si nikdy nenamaľujete,“ hovorí skúsený fotograf o originálnych a neprerobených fotkách.

Mená ďalších ocenených sa verejnosť dozvie v septembri
Ako uviedla riaditeľka súťaže Slovak Press Photo, verejnosť sa dozvie mená všetkých ocenených 19. septembra 2025 a práce všetkých finalistov budú vystavené na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.