Nie je to tak dávno, čo sme boli ubezpečovaní, že sa ceny elektromobilov vyrovnajú s cenovkami áut na benzín či naftu už v roku 2024 a podľa trochu horších predpovedí najneskôr okolo roku 2027. Tieto termíny samozrejme nevylučujeme, keď sa pozrieme, akým brutálnym spôsobom riadia európski politici trh a ohýbajú jeho pravidlá, ten im však zatiaľ odpovedá úplne opačne, ako by chceli. Ceny batériových vozidiel totiž vyleteli hore za posledný rok rýchlejšie ako autá so spaľovacím motorom. Konkrétne v priemere o 5385 eur.
Stúpajú ceny potravín, služieb, energií a výnimkou, pochopiteľne, nie sú ani nové autá. Keď sa však pozriete na čísla trochu detailnejšie, zistíte, že elektromobily, ktoré by mali byť podľa predpovedí propagátorov „zelenej“ mobility stále dostupnejšie, v skutočnosti zdražujú v porovnaní s klasickými automobilmi o niečo rýchlejšie.
To nie je len náš dojem vypozorovaný priebežnou kontrolou cenníkov, ale k rovnakému zisteniu prišlo nadnárodné neziskové Centrum pre automobilový výskum (CAR). To sa pustilo do analýzy vývoja cien na nemeckom trhu za posledných dvanásť mesiacov, ktorý do istej miery kopíruje i slovenské reálie. Výsledok?
Tesla Model 3 medziročne zdražila o 8250 eur, Ford Mustang Mach-e dokonca o 9000 eur, Fiat 500e o 6430 eur a domáci Volkswagen ID. 3 o 2600 eur. Porovnaním celkovo pätnástich najobľúbenejších elektromobilov vyšlo najavo, že od augusta 2021 do augusta 2022 zaplatia zákazníci v priemere o 14,5 percenta viac, čo v absolútnych číslach predstavuje 5385 eur.
To okrem iného znamená, že ceny batériových vozidiel rástli rýchlejšie ako ceny najpredávanejších áut s benzínovými či naftovými motormi. Tie stúpli „len“ o 12,5 percenta, alebo inak povedané, o 3531 eur.
Aby sme nemapovali len nemecké cenníky, stačí sa pozrieť na najlacnejší elektromobil na slovenskom trhu a porovnať ho s inou, klasicky poháňanou novinkou Dacie. Kým Spring stál vlani 16 500 eur, dnes ho kúpite za najmenej 19 000. A zatiaľ čo prvá cena modelu Jogger bola pôvodne 13 500 eur, dnes si za neho značka účtuje 15 650 eur. To je navýšenie o 2500, respektíve 2150 eur.
Jedným z neslávne rekordných skokanov je u nás Škoda Enyaq, ktorá od vlaňajška zdražela o 9210 eur, ale lepšie na tom nie je ani Volkswagen ID. 5 (+ 3700 eur) alebo Hyundai Ioniq 5 (+ 4800 eur). A ako asi tušíte, podobné zmeny môžete čakať aj v prípade úplne nových modelov. V marci tohto roku uvedená Škoda Enyaq RS Coupé stojí v auguste o 1800 eur viac.
To však nie je všetko. Nemecký Handelsblatt cituje odborníkov CAR, konkrétne Ferdinanda Dudenhöffera, ktorý si myslí, že pre stúpajúce ceny polovodičových súčiastok i surovín potrebných na výrobu elektromobilov môžeme očakávať ďalší rast cien.
Niektoré médiá na západ od ČR (napríklad rešpektovaný Autobild) si dokonca myslia, že „vyhliadky sú bezútešné“ a tvrdia, že „sa zrúti trh s malými a kompaktnými elektromobilmi“. Dôvody? V Nemecku sa budú znižovať dotácie a vo federálnom rozpočte vyčlenených 2,5 miliardy eur má byť vyčerpaných už na jeseň 2023. „S prihliadnutím na infláciu 35-tisíc eur za malé batériové auto nikto nedá,“ hovorí Autobild a demonštruje to na Renaulte Zoe, ktorý bude bez dotácií stáť 36 840 eur. Čo je (smutne) vtipné, pretože tento model na Slovensku stojí už 40 tisíc eur! A máme naň nepomerne nižšiu priemernú mzdu, samozrejme.