Zrušenie emisnej normy Euro 7 v jej pôvodne navrhovanej podobe vyvolalo medzi odbornou verejnosťou veľkú vlnu emócií. Kým jedna strana tlieska a dáva za pravdu výrobcom spaľovacích motorov a ich nevyčerpanému potenciálu, ekologickí aktivisti dôrazne varujú, že nízke environmentálne ambície Európu nakoniec zničia. Za rohom totiž čaká Čína, ktorá tak pred EÚ získa ďalší náskok.
Zmiernenie pripravovanej emisnej normy Euro 7 vyvolalo veľa vášní na oboch stranách tábora. Zástancovia spaľovacích motorov si mierne vydýchli, hoci je pravda, že takéto neskoré zmiernenie pôvodných požiadaviek pre automobilky veľkú úľavu neprinesie. Tie totiž jednotlivé vývojové a výrobné procesy plánujú na dlhé obdobie dopredu a na náhlu zmenu už často ani reagovať nedokážu.
Dobrým príkladom je už veľakrát spomínaná Škoda Fabia Combi IV. Tá pôvodne bola v pláne a údajne bola takmer hotová, no príchod normy Euro 7 z nej urobil nerentabilný projekt, ktorý automobilka preventívne „zarezala“ už v zárodku. A určite nebola jediným autom, ktoré očakávanej norme Euro 7 padlo za obeť.
Na druhej strane stoja ekologickí aktivisti, ktorí vyjadrujú nad novými limitmi veľké zdesenie. Rovnako reaguje aj známa organizácia Transport & Environment. Tá EÚ obviňuje z populizmu a neschopnosti prijať tvrdšie opatrenia, čo podľa nej môže využiť Čína.
Podiel čínskych elektromobilov na celkových predajoch elektrických áut v EÚ zatiaľ nie je veľký a momentálne dosahuje 5 percent, no hoci sa toto číslo nemusí zdať veľké, dynamicky rastie a analytici predpokladajú, že do roku 2025 sa môže zvýšiť až na 18 percent.
Ako varuje Transport & Environment, poľavenie európskych výrobcov na poli vývoja a výroby elektrických áut môže v blízkej budúcnosti spôsobiť, že čínski producenti pohltia veľkú časť európskeho trhu s novými autami.
„Európski výrobcovia automobilov pribrzdili svoju ponuku elektromobilov v čase, keď čínske a americké automobilky rýchlo prinášajú nové modely. Ak si chce Európa zachovať konkurencieschopnosť svojho automobilového priemyslu, musí okamžite zaviesť vlastnú silnú priemyselnú politiku. Klíma a pracovné pozície v EÚ sú totiž veľmi ohrozené,“ reaguje na zmiernenie Euro 7 Julia Poliscanová z Transport & Environment.
Aktivisti vinia vedenie EÚ z toho, že ustúpilo tlaku automobiliek a producentov spaľovacích motorov. Zmiernenie emisného tlaku na výrobcov podľa nich znamená predĺženie produkcie spaľovacích agregátov a zároveň zmiernenie regulačných stimulov.
Kým podľa aktivistov podiel elektrifikovaných áut na celkových predajoch v Číne a USA rastie (v Amerike dokonca medziročne o 50 percent), v Európe o 2 percentá klesol (z 13 na 11). Transport & Environment preto vyzýva EÚ, aby svoj zámer prehodnotila a limity Euro 7 napriek avizovanému zámeru sprísnila.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.