V Nórsku rastie predaj elektromobilov napriek problémom so zimou
TASR o tom informuje na základe správy AFP.
S teplotami často klesajúcimi pod nulu, členitým terénom a dlhými úsekmi odľahlých ciest nepôsobí Nórsko ako najideálnejšie miesto na jazdu elektromobilom, ktorému sa v chladnom počasí rýchlejšie vybíja batéria. Napriek tomu je krajina nesporným majstrom sveta, pokiaľ ide o vozidlá s nulovými emisiami.
Rekordné štyri z piatich nových áut (80 %) predaných v minulom roku v Nórsku boli elektrické. A to v krajine, ktorá je významným producentom ropy. Benassi, obchodný zástupca kozmetickej spoločnosti, si kúpil elektromobil Tesla S v roku 2018 a ročne v ňom najazdí 20.000 až 25.000 kilometrov.
Ako väčšina nových majiteľov elektrických vozidiel, aj on mal na začiatku chvíle paniky, keď videl, ako rýchlo klesol ukazovateľ batérie na opustenej vidieckej ceste. Po rokoch má však už celkom dobrú predstavu o tom, koľko kilowattov potrebuje, a tiež, že sa to veľmi líši v závislosti od toho, či auto strávilo noc vonku alebo v garáži, povedal agentúre AFP.
"Platia tieto základné pravidlá: mráz okolo mínus 10 stupňov Celzia zníži prevádzkový dosah približne o tretinu v porovnaní s letným počasím a silnejší, mínus 20 stupňov Celzia alebo viac, až o polovicu," povedal fínsky konzultant Vesa Linja-aho. "Zapakovaním auta v garáži sa dá tento jav trochu zmierniť," dodal.
Vodiči v Nórsku si musia dobre naplánovať svoje trasy, ale automobilové aplikácie a rozsiahla nórska sieť s viac ako 5 600 rýchlymi a superrýchlymi nabíjacími stanicami im pomáhajú tento proces zjednodušiť.
Elektromobily tvorili v minulom roku 54 % zaregistrovaných nových áut vo Finnmark, najsevernejšom nórskom regióne v Arktíde, kde teplota občas klesla až na mínus 51 stupňov Celzia, čo je znak toho, že problém chladu nie je neriešiteľný.
"Teraz má stále viac nových elektromobilov systémy na predhrievanie batérií, čo je veľmi inteligentné, pretože získate väčší dojazd, a ak sa vaše auto zahreje pred nabíjaním, bude sa nabíjať rýchlejšie," povedala šéfka Nórskej asociácie elektrických vozidiel Christina Buová.
Chladu sa však neobávajú len majitelia elektromobilov. Ak je naozaj veľmi chladno, nevedia niekedy naštartovať ani autá s naftovým motorom.
(tasr)