Obchvat Žiliny cez tunel Višňové by mohli sprístupniť v roku 2025
Aktuálne na stavenisku prebieha výstavba diaľnice a tunela, ale technológie, ako je napríklad odvetrávanie tunela, bez ktorých sa úsek nemôže spustiť, ešte nie sú dohodnuté "čierne na bielom". Momentálne sa o ne súťaží v výberovom konaní. Otázniky visia aj nad ďalšími časťami infraštruktúrneho projektu. Bez nich bude celý projekt oproti úplnému plánu skromnejší.
Bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa totiž v minulosti rozhodlo, že úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou sa bude realizovať v štyroch tendroch. S odpočívadlom Turie, ktoré má byť prístupné z oboch smerov a strediskom údržby, sa nateraz podľa hovorkyne NDS Evy Žgravčákovej neráta. Rezort dopravy zatiaľ "mení priority a tieto súčasti odkladá na neurčito," píše portál HNonline.sk.
Tieto dve súčasti projektu mali zo štátneho rozpočtu ukrojiť približne 41 miliónov eur, štát ich však chce po novom investovať inde. No pre chod diaľnice nie sú nevyhnutné a úsek sa možno sprevádzkovať aj bez nich. Spomínané technológie nevyhnutné na prevádzku diaľnice i tunela, sa majú dodať v priebehu dvoch rokov. Ide o viacero systémov: napríklad vzduchotechniku, riadenie dopravy, požiarny systém a ďalšie súčasti. Celá diaľničná časť by mala byť prejazdná v roku 2025.
Útvar hodnoty za peniaze v poslednom odhade vypočítal, že konečný účet za celý úsek sa môže vyšplhať až na 620 miliónov eur. Stavebné dielo v tomto scenári zahŕňa aj odpočívadlo Turie a stredisko údržby, ktorých výstavba momentálne nie je na programe dňa.
(krk)