Obchvat Žiliny cez tunel Višňové by mohli sprístupniť v roku 2025

Aktuálne na stavenisku prebieha výstavba diaľnice a tunela, ale technológie, ako je napríklad odvetrávanie tunela, bez ktorých sa úsek nemôže spustiť, ešte nie sú dohodnuté "čierne na bielom". Momentálne sa o ne súťaží v výberovom konaní. Otázniky visia aj nad ďalšími časťami infraštruktúrneho projektu. Bez nich bude celý projekt oproti úplnému plánu skromnejší.

Bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa totiž v minulosti rozhodlo, že úsek medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou sa bude realizovať v štyroch tendroch. S odpočívadlom Turie, ktoré má byť prístupné z oboch smerov a strediskom údržby, sa nateraz podľa hovorkyne NDS Evy Žgravčákovej neráta. Rezort dopravy zatiaľ "mení priority a tieto súčasti odkladá na neurčito," píše portál HNonline.sk.

https://standard.sk/327160/dostavba-dialnice-d1-s-tunelom-visnove-sa-predrazuje-naklady-vzrastli-o-viac-ako-13-milionov-eur/

Tieto dve súčasti projektu mali zo štátneho rozpočtu ukrojiť približne 41 miliónov eur, štát ich však chce po novom investovať inde. No pre chod diaľnice nie sú nevyhnutné a úsek sa možno sprevádzkovať aj bez nich. Spomínané technológie nevyhnutné na prevádzku diaľnice i tunela, sa majú dodať v priebehu dvoch rokov. Ide o viacero systémov: napríklad vzduchotechniku, riadenie dopravy, požiarny systém a ďalšie súčasti. Celá diaľničná časť by mala byť prejazdná v roku 2025.

https://standard.sk/314646/v-tendri-na-dodanie-technologie-pre-tunel-visnove-stale-nepredlozili-ponuky-nds-siestykrat-posunula-termin/

Útvar hodnoty za peniaze v poslednom odhade vypočítal, že konečný účet za celý úsek sa môže vyšplhať až na 620 miliónov eur. Stavebné dielo v tomto scenári zahŕňa aj odpočívadlo Turie a stredisko údržby, ktorých výstavba momentálne nie je na programe dňa.

(krk)