Doležal považuje za dôležité zrýchlenie prípravy výstavby kľúčových diaľničných úsekov
„ÚHP bude aj naďalej hodnotiť štúdie realizovateľnosti, ktoré sa robia pred začiatkom prípravy projektu, a tiež bude hodnotiť aktualizáciu aj pred vyhlásením verejného obstarávania na dokumentáciu. Hodnotenia budeme naďalej rešpektovať,“ informoval vo videu na sociálnej sieti Doležal.
Národná rada SR má o zrýchlení prípravy diaľničnej výstavby hlasovať v druhom čítaní v utorok 28. marca. Minister vyzýva poslancov, aby dôležitú novelu podporili. „Chcel by som vyzvať všetkých poslancov, koaličných aj opozičných, ktorým ide naozaj o to, aby sme tento proces urýchlili, aby hlasovali za,“ vyhlásil.
Návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a zákona o katastri nehnuteľností predložil poslanec Miloš Svrček (Sme rodina). Novela sa podľa ministra týka troch kľúčových diaľničných úsekov – R4 na východe, D3 na Kysuciach a D1. Doležal tvrdí, že spomínaná novela je krok vpred a nie späť ako uviedol ÚHP. „Práve novelou zákona chceme urýchliť prípravu stavieb. Budeme rešpektovať hodnotenie ÚHP, budeme rešpektovať, že treba spraviť štúdiu uskutočniteľnosti, ale chceme sa len posunúť v procese prípravy vpred,“ povedal šéf rezortu dopravy.
Ako príklad uviedol R4, na ktorú podľa neho čaká celý východ a občianske združenia tlačia na urýchlenie procesu prípravy. Rýchlostná cesta bude súčasťou severojužného dopravného koridoru Via Carpatia spájajúceho Baltické a Egejské more. „Národná diaľničná spoločnosť nemôže pokračovať v príprave, kým nebudeme mať hodnotenie ÚHP. Budeme čakať rok a pol, kým získame hodnotenie ÚHP a potom sa posunieme v procese prípravy ďalej. Chceme sa pohnúť vpred v procese prípravy a zapracujeme výsledky hodnotenia ÚHP do dokumentácie pre stavebné povolenie,“ priblížil Doležal. Keď podľa neho ÚHP povie, že cesta má byť v polovičnom profile, to nevadí, po územnom rozhodnutí pripravia dokumentáciu pre stavebné povolenie na polovičný profil.
ÚHP minulý týždeň informoval, že poslanecký návrh novely zákona o zrýchlení prípravy výstavby diaľnic posunie hodnotenie do fázy, keď už sú trasy pri veľkých diaľničných stavbách nakreslené. Analytici tvrdia, že pre hodnotu za peniaze v doprave by to znamenalo krok späť a pre ostatné sektory zároveň zlý precedens do budúcna. Analytické posúdenie veľkých investícií hneď na začiatku prípravy podľa inštitúcie umožňuje zlepšovať projekty a štát šetrí stovky miliónov eur. Z celkovej potenciálnej úspory za minulý rok je až 70 percent vďaka hodnoteniam veľkých projektov na začiatku pri štúdii.
(sita)