Štúdia na základe údajov z 1 400 oficiálnych vládnych testov v kontrolovaných nastaveniach zistila, že 77 percent dieselových áut Euro 6, čo je pomenovanie súčasných emisných pravidiel EÚ, a 85 percent starších vozidiel Euro 5 má „podozrivé“ výsledky testov a vykazujú nadmerné emisie.
Správa uvádza, že množstvo emisií u týchto áut počas testovania naznačuje „pravdepodobné použitie zakázaného rušiaceho zariadenia“, teda softvéru, ktorý umožňuje autám na chvíľu zapnúť kontrolu znečistenia počas testovania.
„Extrémne“ úrovne emisií zaznamenali v najmenej 40 percentách testov, čo ukazuje, že prítomnosť rušiaceho zariadenia bola v týchto prípadoch „takmer istá“, uvádza mimovládna organizácia. Správa odhaduje, že v Európskej únii a Spojenom kráľovstve sa v súčasnosti používa 19 miliónov vozidiel s „podozrivými“ úrovňami emisií a 13 miliónov s „extrémnymi“ úrovňami.
Existencia takzvaných rušiacich zariadení je známa od takzvanej aféry dieselgate, ktorá prepukla v roku 2015, keď sa nemecká automobilka Volkswagen v USA priznala, že do zhruba 11 miliónov naftových vozidiel po celom svete inštalovala softvér umožňujúci skresľovať výsledky emisných kontrol. Škandál stál doteraz automobilku na pokutách a dohodách o urovnaní sporov desiatky miliárd eur. V Európe sa skupina snažila obhájiť nasadenie softvéru tým, že pomáhal predĺžiť životnosť motora. Odvtedy čelili podobným obvineniam aj iné automobilky ako Daimler, Renault či Fiat.
Súdny dvor Európskej únie (ECJ) koncom roka 2020 rozhodol, že inštalácia softvéru, ktorý umožňuje skresľovať výsledky emisných testov, je nezákonná.
(sita)