S Tatrou do púšte
Traja králi v púšti
Kazarka, Kalina, Kasák. To je kompletná posádka, ktorá spolu prežila náročné dva týždne. Zhoda začiatočných písmen akoby predznamenala aj ich tímovú zhodu, vytrvalosť, športového ducha a chuť dôjsť až do cieľa. V týchto pretekoch platí pravidlo, že v kamióne musí byť trojčlenná posádka. Spoločne musia odštartovať a aj dokončiť celé podujatie. A tak Radovan Kazarka na pár týždňov opustil Dežerice a posadil sa za volant nákladiaka. Navigátora mu robil legendárny Čech Jozef Kalina, ktorý býval členom posádky Karla Lopraisa. Trojicu doplnil mechanik a niekoľkonásobný účastník Dakaru Slovák Róbert Kasák.
„Tatrovky mám rád, celý život sa pohybujem okolo áut a šoférovania. Keď sa mi naskytla možnosť kúpiť túto osemstopätnástku, dlho som neváhal. Inšpiráciou pre jeho prestavbu bola legendárna „Puma“ Karla Lopraisa“, hovorí sám Radovan Kazarka a ukazuje na vydarenú repliku úspešného auta.
Kategória Dakar Classic
Kazarka sa so svojou posádkou predstavil v kategórii Dakar Classic s replikou automobilu značky Tatra. Postavená bola podľa originálu, s ktorým český automobilový pretekár Karel Loprais na prelome tisícročia úspešne brázdil náročné africké terény. Počas svojej aktívnej kariéry šesťkrát vyhral preteky Rely Dakar v kategórii kamiónov a vyslúžil si prezývku „Monsieur Dakar“. Trieda Dakar Classic je vypísaná pre automobily a kamióny vyrobené pred rokom 2000 a ich repliky, ktoré absolvovali slávnu rely v minulosti.
Tatra Puma
Vozidlo 815 4×4 „Puma“ je poháňané tatrováckym, vzduchom chladeným motorom o objeme 12,7 litra, s výkonom 340 kW a točivým momentom 2.100 Nm. Spárovaný je s originálnou prevodovkou Tatra s dvanástimi rýchlosťami vpred a dvoma vzad. Odpruženie využíva vzduchových vakov na všetkých polonápravách, doplnené je torznými stabilizátormi a tlmičmi Donerre.
Špeciál vrátane nadstavby vyladila partia českých mechanikov. Farebnosť premieta nielen kus Slovenska, Kazarkovej rodnej krajiny, ale prispôsobená je aj novým tímovým farbám stajne Fesh Fesh, ktorá zaisťovala technickú podporu tejto Tatrovky.
Náš cieľ? Ani rýchlo, ani pomaly
Na rozdiel od klasických rýchlostných pretekov, kedy je potrebné dosiahnuť o čo najkratší čas, išlo v kategórii Dakar Classic naopak o čo najpresnejší čas.
„Volá sa to Jazda pravidelnosti. Na jednotlivých úsekoch každej z dvanástich etáp sme mali predpísaný rýchlostní priemer, ktorému sme sa museli maximálne priblížiť. Okrem toho boli pripravené aj pasáže zamerané na navigáciu. Vo finále to teda nebol výsledný čas, ale súčet bodov, ktoré určovali poradie. Čím menej bodov, tým ste vyššie vo výsledkoch“ vysvetli systém kategórie Classic Rado Kazarka
Jazda v teréne nie je jednoduchá a na vodiča i techniku to vyžaduje veľké nároky. Je potreba vedieť čítať terén a cítiť auto. Aj preto je dôležité mať v posádke skúseného navigátora. V tej Kazarkovej to bola jedna z legiend Dakaru. 72-ročný veterán Josef Kalina
„S Rely Dakar sme mali spoločný len bivak. Čakala nás iná trasa a iné pravidlá. Nešlo o rýchlosť, ale o pravidelnosť. Od závodov ostrých kamiónov sa naše vystúpenie podstatne líšilo. Nebolo to žiadne mlátenie v kabíne, poskakovanie na šutroch a lietanie vzduchom. Preto som do toho šiel“ vysvetli Kalina.
Vydarená premiéra
V piesku a prachu saudskoarabskej púšte sa Radovanovi Kazarkovi a jeho posádke podarilo šťastne dostať až do cieľa.
„Pocity sú až nad mieru veľmi dobré. Poviem otvorene, nečakal som toto všetko. Realita je úplne iná, ako to vyzerá v televízii. Je to kus roboty, veľké emócie a výsledok, ktorý je tu aj zásluhou aj týchto pánov, ktorí mi nesmierne pomohli“, ukázal v cieli v Džidde šťastný a spokojný Rado Kazarka na Pepu Kalinu a Roba Kasáka. Ich záverečné priateľské objatie po dvoch týždňoch náročných pretekov ukázalo silné emócie.
Dokončenie náročných pretekov s legendárnou Tatrou Puma je zároveň aj obrovskou poctou nedávno zosnulému Karlovi Lopraisovi, ktorí s touto značkou bojoval a víťazil ešte na tom pravom africkom Dakare.
Text Miroslav Bitarovský, foto Team Fesh Fesh, zábery zo Saudskej Arábie Team Fesh Fesh
V galérii fotografií je Tatra 815 „Puma“ v akcii. Väčšina meraných úsekov vedie cez ťažký terén. V púštnej saudskoarabskej krajine sú to najmä piesočné duny a kamenné úseky skalných oblastí. Podujatie tak vyžaduje dlhodobú prípravu a súhru celého tímu, ktorý putuje spolu s pretekármi.