Autistických detí stále pribúda

Veľa rodičov až na základnej škole zistí, že ich “neposlušné a nevychované” dieťa má poruchu autistického spektra. Na deťoch často túto poruchu nie je vidieť a naplno sa prejaví až v kolektíve iných detí.

Každým rokom pribúda detí s vývinovou poruchou autizmu alebo inak povedané s poruchou osobnosti autistického spektra. Nie je to choroba. Nedá sa totiž liečiť a nie je známa ani jej príčina.

Helena Vlnková, autistické centrum PRO AUTIS: „Autizmus je veľmi variabilný od úplne najťažšieho autistu, ktorý nerozpráva, má mentálne postihnutie, nevie sa sám o seba postarať až prejdeme úplne k ľahšej forme a k ľuďom s aspergerovým syndrómom, ktorí sú sebestační a vedia sa o seba postarať. To, čo ich všetkých spája je také zlyhanie v sociálnej komunikácii.”

Nezriedka sa stáva že rodičia u svojho dieťaťa zistia túto diagnózu až po nástupe na základnú školu.

Viera Pobiecka, špeciálny pedagóg ZŠ Veľkomoravská 12: „Čo sa týka autistov, tak väčšinou sú to problémy nie so vzdelávaním a s učením, ale problémy so správaním. Nevie sa zapojiť do kolektívu, nehrá sa s kamarátmi, často má nejaké výbuchy, alebo to, že nevie spolupracovať s ostatnými.”

Autistické deti sú citlivé na akékoľvek, aj malé zmeny v ich systéme života. Potrebujú istoty, pravidlá a stereotypy a na ich narušenie často reagujú impulzívne.

Helena Vlnková, autistické centrum PRO AUTIS: „Čiže, keď sa nejaké dieťa začne hádzať o zem, alebo má nejaké čudné prejavy, tak často to okolie vlastne súdi toho rodiča. Že aha, že preboha čo to máte za dieťa, aké nevychované. Obviňujú tých rodičov, ale bohužiaľ je to práve v tej poruche.”

Autistické deti si vyžadujú veľmi špecifický prístup a na to, aby mohli byť integrované do výuky na bežnej základnej škole je častokrát potrebná pomoc asistentov.

Viera Pobiecka, špeciálny pedagóg ZŠ Veľkomoravská 12: „Tam je základ, aby dieťa bolo bez mentálneho postihnutia, aby teda zvládlo učivo školy základnej a na základe integrácie mu vytvorím individuálny vzdelávací program, podľa ktorého sa ďalej vzdeláva. Momentálne na škole funguje 7 asistentov a pomáhajú aj deťom s poruchou autistického spektra.”

Ak máte podozrenie že vaše dieťa je autistické, je potrebná diagnóza u špecializovaného lekára. Ten je napríklad v Trnave v Žiline alebo v Dubnici. Na základe tejto diagnózy môže špeciálno-pedagogická poradňa navrhnúť integráciu a doporučiť vzdelávanie s pomocou asistenta, ktorý by mal byť konkrétnej škole platený štátom. Pre autistické deti, ktoré nie je možné integrovať do bežnej materskej alebo základnej školy, existujú v Trenčíne 4 zariadenia. Autistické centrum Pro Autis v Soblahove, Základná škola Novomeského 11 na sídlisku Juh, a špeciálna materská a základná škola na ulici Ľudovíta Stárka.