16. ročník Trenčianskych robotických dní 

TRENČÍN – V priestoroch Expo Center Trenčín sa konal už 16. ročník Trenčianskych robotických dní. Súťažiaci predviedli nové nápady z dielne vedy a techniky, ktoré hodnotila porota. Opäť sa potvrdilo, že veda ide míľovými krokmi vpred.

16. ročník Trenčianskych robotických dní

Podujatie si našlo v Trenčíne za uplynulé roky pevné miesto. „Akcia je hlavne zameraná, aby motivovala žiakov základných škôl, aby sa rozhodli ísť študovať na stredné odborné školy technického charakteru. Neskôr, aby si vyberali vysoké školy tohto zamerania, keďže sú v dnešnej dobe dôležité. Ďalej chceme poskytnúť deťom kontakty, aby hľadali spoluprácu a svojou tvorivosťou zaujali potencionálnych zamestnávateľov,“ prezradil riaditeľ školy SOŠ Pod Sokolicami Ľuboš Chochlík.

Podľa slov riaditeľa SOŠ stúpol počet účastníkov aj súťažiacich. Z roka na rok ho však stále prekvapujú nové nápady a vynálezy malých technikov. „Je to neuveriteľné, s čím za posledné roky prichádzajú. Keď si porovnám, čo som tu videl viac ako desať rokov dozadu, tak vidím veľký posun. Myslím si, že každý z tých účastníkov je niečím výnimočný,“pokračoval Chochlík.

Tento rok prišlo 96 súťažných tímov a 119 robotov. Porota hodnotila celkovo 213 súťažiacich. V minulom roku ich bolo len 89.

Zaujímavosťou bol aj kolaboratívny robot z dielne Žilinskej univerzity v Žiline z Fakulty elektrotechniky a informačných technológií. „V našom prípade robot opakuje pohyby operátora, čo znamená, keby náš operátor striekal karosériu, tak tento robot to dokáže opakovať. Reálny výskum, ktorý sa na tomto projekte realizuje, je tzv. elektronická sestrička, čiže robot v kooperácií s človekom mu dokáže podávať pracovné nástroje,“ prezradil o vynáleze docent na Fakulte elektrotechniky a informačných technológií Marián Hruboš.

Za veľmi zaujímavými projektami nezaostávali ani žiaci ZŠ s MŠ V. Mitúcha z Horného Srnia, ktorí pripravili robota postaveného na princípe čističky odpadových vôd. „Tému dekontaminér sme si vybrali, pretože táto téma je diskutovaná a pomocou tohto robota chceme ukázať, ako sa očisťuje kyslá voda a následne neutralizuje,“ poznamenala Michaela Liptáková, študentka 9. triedy.

Projekt vznikol z dvoch krúžkov zameraných na vedu a techniku. „Robot začína pohybom kadičky na páse, kde sa kadička neskôr začne pohybovať smerom k meraniu Ph a neskôr to ide pod neutralizačný roztok. Výsledkom je čistá voda,“ prezradil zjednodušene jeden zo spoluautorov a žiak 9. triedy Šimon Hurák.